ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ολα τα ρολόγια της μεγάλης και μικρής οθόνης

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

Εκθεση του Christian Ernest Marclay στην Tate του Λονδίνου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

To πρόβλημα με το «Ρολόι» του εικαστικού, συνθέτη και σινεφίλ Christian Ernest Marclay είναι πως οι ώρες επίσκεψης των περισσότερων γκαλερί δεν συμπίπτουν με τις πιο «δυνατές» σκηνές της μοναδικής εγκατάστασης, που αποτελείται από χιλιάδες αποσπάσματα ταινιών. Απόλυτα συγχρονισμένο με τη ζώνη ώρας της περιοχής, όπου εκτίθεται, το «Ρολόι» του Marclay συνιστά ένα μοναδικό κολάζ ρολογιών από την τηλεόραση και τον κινηματογράφο: λίγο μετά τις 7 π.μ., η Κατρίν Ντενέβ παρανοεί στην «Αποστροφή» του Πολάνσκι, ο Ρότζερ Μουρ, υποδυόμενος τον Τζέιμς Μποντ, εμφανίζεται από το πουθενά, η Χίλαρι Σουάνκ ξυπνά στο φιλμ «Boys Don’t Cry» και η Ινγκριντ Μπέργκμαν αγκαλιάζει έναν άνδρα. Αργότερα, ο Μάρλον Μπράντο και η Σοφία Λόρεν τρώνε πρωινό μαζί σε ένα ξενοδοχείο, ο Νίκολας Κέιτζ ζητεί η μπριζόλα του να είναι καλοψημένη και ο Ιθαν Χοκ ακολουθεί την Τζουλί Ντελπί στο ξενοδοχείο της «πριν το ηλιοβασίλεμα».

Ομως, τα ωραιότερα πράγματα, τουλάχιστον με κινηματογραφικούς όρους, συμβαίνουν κυρίως τις νυχτερινές ώες: ο Τομ Κρουζ ετοιμάζεται να βγει με τη Νικόλ Κίντμαν, ο Νίκολας Κέιτζ συνοδεύει τη Σερ σε μια παράσταση, το Μπιγκ Μπεν ανατινάζεται και ένας παράφρων Ορσον Ουέλς δολοφονείται από ένα τεράστιο ρολόι πύργου. Ετσι, η Tate Modern του Λονδίνου, όπου παρουσιάζεται το «Ρολόι» από τις 14 Σεπτεμβρίου έως τις 20 Ιανουαρίου 2019, έχει προγραμματίσει μία σειρά από ολονύκτιες προβολές, αν και είναι βέβαιο ότι οι ενδιαφερόμενοι θα χρειαστεί να περιμένουν αρκετές ώρες για να εξασφαλίσουν την είσοδό τους στο κτίριο. Οσοι τα καταφέρουν, πάντως, θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν λεπτό προς λεπτό την πορεία μιας νύχτας γεμάτης πάθος, βία και τρόμο ώς το ξημέρωμα. Σε αυτό το διάστημα, ο Φρανκενστάιν «γεννιέται», ο «Τιτανικός» βυθίζεται, ζευγάρια κάνουν έρωτα, τα μπαρ γεμίζουν και αδειάζουν και στις 5 το πρωί, ο Κλιντ Ιστγουντ ουρλιάζει σε μια ομάδα νεαρών πεζοναυτών του να ντυθούν.

Με την έκθεσή της στην Tate, η ταινία-εγκατάσταση ολοκληρώνει ένα μεγάλο ταξίδι, που ξεκίνησε στο Λονδίνο και τη White Cube Gallery το 2010 και συνεχίστηκε με στάσεις, μεταξύ άλλων, στο Λος Αντζελες, στη Νέα Υόρκη, στο Παρίσι, στην Ιερουσαλήμ, στο Σίδνεϊ, στη Λισσαβώνα και στο Σάο Πάολο. Καρπός πολυετούς έρευνας του καλλιτέχνη και εν μέρει εμπνευσμένο από τον «Οδυσσέα» του Τζέιμς Τζόις, το «Ρολόι» έχει βραβευθεί με Χρυσό Λιοντάρι στη Μπιενάλε Βενετίας και έχει χαρακτηριστεί «εθιστικό» από τους κριτικούς, ενώ έξι διαφορετικές εκδοχές του ανήκουν στις συλλογές μεγάλων μουσείων ανά τον κόσμο. Εξαιτίας του γεγονότος ότι ο Marclay ποτέ δεν εξασφάλισε τα δικαιώματα για την αναπαραγωγή αποσπασμάτων των ταινιών, το κοινό της Tate μπορεί να το παρακολουθήσει εντελώς δωρεάν.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ