ΕΛΛΑΔΑ

Στο φως το πόρισμα του τεχνικού συμβούλου για τη φονική πυρκαγιά

ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την καθυστερημένη, πρώτη αντίδραση της Πυροσβεστικής, αμέσως μετά την εκδήλωση της πυρκαγιάς στο Νταού Πεντέλης, τη μετακίνηση σημαντικού αριθμού δυνάμεων από την Ανατολική Αττική στο μέτωπο της Κινέτας, τη μη εφαρμογή του μέτρου της οργανωμένης απομάκρυνσης των κατοίκων από τον Νέο Βουτζά και το Μάτι, όταν ακόμα η φωτιά βρισκόταν στη Μονή Παντοκράτορος, και τα λάθη της Τροχαίας στη διαχείριση της κυκλοφορίας περιγράφει ως τις βασικές αιτίες της τραγωδίας της 23ης Ιουλίου ο τεχνικός σύμβουλος των συγγενών των θυμάτων Ανδριανός Γκουρμπάτσης.

Το έκτασης 70 σελίδων πόρισμα υπεβλήθη χθες από τον δικηγόρο Αντώνη Φούσα στην Εισαγγελία Πρωτοδικών, που διεξάγει την προκαταρκτική εξέταση.

Ως προς τα αίτια της πυρκαγιάς, ο κ. Γκουρμπάτσης επιβεβαιώνει ότι η φωτιά οφείλεται σε «αμελή ανθρώπινη συμπεριφορά» και συγκεκριμένα στην απόπειρα κατοίκου της περιοχής να κάψει κούτσουρα και κλαδιά το πρωί της 23ης Ιουλίου. Αργότερα την ίδια ημέρα, και ενώ ύποπτος πιθανώς πίστευε ότι η φωτιά είχε σβήσει, αυτή εξαιτίας των ισχυρών ανέμων αντιθέτως αναζωπυρώθηκε. Στο πόρισμά του, ο πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής και νυν τεχνικός σύμβουλος εξηγεί ότι το ενιαίο, αρχικά, μέτωπο της πυρκαγιάς το διάστημα μεταξύ 5.17 μ.μ. και 5.30 μ.μ. διασπάστηκε στα δύο: «Το ένα εξ αυτών, το πιο επικίνδυνο και καταστροφικό, κατευθύνθηκε προς Νέο Βουτζά, Μάτι, Κόκκινο Λιμανάκι, και το άλλο, που ευτυχώς παρεμποδίστηκε και κατασβέστηκε επιτυχώς, προς τον οικισμό της Καλλιτεχνούπολης».

Στις 4.49 μ.μ.

Το «199» της Πυροσβεστικής ειδοποιήθηκε για την έναρξη της πυρκαγιάς στις 4.49 μ.μ. Ωστόσο, από τα στοιχεία της Πυροσβεστικής που επικαλείται ο τεχνικός σύμβουλος προκύπτει ότι το πρώτο όχημα με κωδικό 12-30 ενημερώθηκε για την εκδήλωση της πυρκαγιάς στις 4.57 μ.μ., ενώ η πρώτη υδροφόρα με κωδικό «Καισαριανή - 2» έφθασε στο σημείο στις 5.23 μ.μ. Καθώς από το βίντεο που κατέγραψε ιδιωτική κάμερα ασφαλείας και αποκάλυψε χθες η «Κ» προκύπτει ότι η φωτιά ξέσπασε στις 4.41 μ.μ., εξάγεται το συμπέρασμα ότι η ενημέρωση του πρώτου οχήματος έγινε με 16 λεπτά καθυστέρηση και αντιστοίχως η άφιξη σχεδόν 40 λεπτά αργότερα.

Πάντως, όπως επισημαίνει και ο κ. Γκουρμπάτσης, τα στοιχεία στο εν λόγω αρχείο αποκλίνουν από τα πραγματικά και επομένως ασφαλέστερα συμπεράσματα θα προκύψουν από τα ψηφιακά ίχνη των υδροφόρων, όπως έχουν αποτυπωθεί στο σύστημα Engage της Πυροσβεστικής. Ο τεχνικός σύμβουλος σημειώνει ότι μόλις ένα πυροσβεστικό ελικόπτερο S-64 Erickson πραγματοποιούσε ρίψεις νερού στο μέτωπο, ενώ επιβεβαιώνει ότι το ελικόπτερο συντονισμού BK-117, στο οποίο επέβαινε αξιωματικός επιφορτισμένος με τον από αέρος συντονισμό της επιχείρησης, αποχώρησε από το σημείο επειδή του τελείωναν τα καύσιμα.

Βαριές ευθύνες

Ο κ. Γκουρμπάτσης επανέρχεται στο ζήτημα της εκτροπής της κυκλοφορίας των οχημάτων που κινούνταν στη λεωφόρο Μαραθώνος επισημαίνοντας ότι «είχε ως αποτέλεσμα τον εγκλωβισμό μεγάλου αριθμού κατοίκων από τον Νέο Βουτζά, το Μάτι και το Κόκκινο Λιμανάκι είτε μέσα στις κατοικίες τους είτε εντός οχημάτων». Τέλος, το πόρισμα επιρρίπτει βαριές ευθύνες και στους αξιωματούχους της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, που, σύμφωνα με την ερμηνεία του νόμου από τον τεχνικό σύμβουλο, ήταν αρμόδιοι να αποφασίσουν για την εκκένωση ή όχι των οικισμών. Σύμφωνα με τον κ. Γκουρμπάτση, η εντολή έπρεπε να δοθεί στις 5.30 μ.μ. μόλις οι φλόγες προσπέρασαν τη Μονή Παντοκράτορος. Επικαλείται, μάλιστα, συνομιλία, στις 5.15 μ.μ., της ηγεσίας της Πυροσβεστικής με τον πιλότο του ελικοπτέρου Erickson κατά την οποία ο τελευταίος προειδοποίησε για την επικινδυνότητα της κατάστασης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ