ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Σε δημοπρασία, για πρώτη φορά, έργο από αλγόριθμο

Το πορτρέτο του Edmond de Belamy (φανταστικό πρόσωπο) «αποτελείται» από έργα από τον 14ο έως τον 20ό αιώνα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η πρόσφατη απόφαση του οίκου Christie’s να δημοπρατήσει, για πρώτη φορά στην ιστορία της τέχνης, ένα έργο φιλοτεχνημένο από αλγόριθμο, έχει προκαλέσει αναταράξεις τόσο μεταξύ των καλλιτεχνών όσο και των φιλοσόφων ανά τον κόσμο. Αυτός, άλλωστε, ήταν ο στόχος της γαλλικής κολεκτίβας Obvious, η οποία «ανέθεσε» σε ένα δίκτυο τεχνητής νοημοσύνης την αποστολή να δημιουργήσει το πορτρέτο του Edmond de Belamy (πρόκειται για φανταστικό πρόσωπο), αντλώντας «έμπνευση» από μία συλλογή 15.000 πορτρέτων, φιλοτεχνημένων από τον 14ο έως τον 20ο αιώνα. «Αν ένας αλγόριθμος μπορεί να είναι δημιουργικός, τότε ο συγκεκριμένος αλγόριθμος είναι ό,τι πιο κοντινό υπάρχει στη δημιουργικότητα του ανθρώπινου μυαλού», δήλωσε το μέλος της ομάδας Hugo Caselles-Dupré ενόψει της δημοπρασίας.

Ωστόσο, δεν συμμερίζονται όλοι οι «συμβατικοί» καλλιτέχνες την άποψη του Caselles-Dupré, ότι δηλαδή η τυχαία αναπαραγωγή λεπτομερειών από υπάρχοντα έργα τέχνης μπορεί να χαρακτηριστεί δημιουργία, ενώ κριτική ασκήθηκε στην κολεκτίβα ακόμα και από ανθρώπους από το πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η μόνη πρωτοτυπία της Obvious είναι το πόσο αποτελεσματικά διαφημίζει τη δουλειά της. «Ολοι όσοι εργάζονται σοβαρά σε αυτόν τον χώρο έχουν μείνει άναυδοι από την έλλειψη κρίσης στην απόφαση των Christie’s να συμπεριλάβει τη συγκεκριμένη κολεκτίβα στη δημοπρασία», δήλωσε στο δίκτυο artnet ο Γερμανός καλλιτέχνης και προγραμματιστής Mario Klingemann, που θεωρείται ένας από τους πρωτοπόρους στον τομέα του. Στην πραγματικότητα, οι χρήστες των μοντέλων GAN (generative adversarial network), δεν κατασκευάζουν μηχανές με ευφυΐα, φαντασία ή αυτόνομη σκέψη, απλώς εκπαιδεύουν αλγόριθμους να παράγουν εικόνες που πληρούν σαφείς προϋποθέσεις.

Η απάντηση του οίκου, πάντως, ήταν ότι επέλεξε την Οbvious κυρίως εξαιτίας της προσέγγισής της: Βασική προτεραιότητα της ομάδας είναι η ελαχιστοποίηση της ανθρώπινης παρέμβασης, σε σημείο που το έργο δεν φέρει τη δική τους υπογραφή, αλλά το όνομα του αλγορίθμου. Το πορτρέτο, το οποίο απεικονίζει έναν άνδρα με μαύρο παλτό και δυσδιάκριτα χαρακτηριστικά, θα δημοπρατηθεί τον Οκτώβριο στη Νέα Υόρκη και η εκτιμώμενη τιμή του ανέρχεται στα επτά με δέκα χιλιάδες δολάρια. Η κολεκτίβα έχει δηλώσει ότι θα αξιοποιήσει τα έσοδα για να συνεχίσει την εκπαίδευση του αλγορίθμου και να αρχίσει να πειραματίζεται με τη δημιουργία τρισδιάστατων μοντέλων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ