ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η 3 αλφα έδωσε «ταυτότητα» στο... εθνικό φαγητό της χώρας

ΕΥΓΕΝΙΑ ΤΖΩΡΤΖΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οταν το 1968 οι αδελφοί Καραγεωργίου ίδρυσαν την 3 αλφα, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πως ένα λαϊκό προϊόν, όπως τα όσπρια, θα μπορούσε να αποκτήσει υπεραξία και από τη χύδην μορφή που διακινούνταν μέχρι τότε να περάσει στη συσκευασμένη και να πωληθεί στο ράφι.

Οπως εξιστορεί ένας εκ των συνεχιστών αυτής της πορείας, ο κ. Κωνσταντίνος Ε. Καραγεωργίου, η χρονική συγκυρία χαρακτηριζόταν από την εμφάνιση των πρώτων self service καταστημάτων στη χώρα, επιτρέποντας στους ιδρυτές της εταιρείας –που είχαν θητεύσει στο μεγάλο «σχολείο» του ΦΙΞ– να τοποθετηθούν στους διάφορους κλάδους της τυποποίησης.

Σήμερα 50 χρόνια μετά, τα προϊόντα της «3 αλφα - Αφοί Κ. Καραγεωργίου ΑΕΒΕ» είναι συνυφασμένα με την ποιότητα, τιμώντας την επωνυμία που οι ιδρυτές της εταιρείας έδωσαν στο προϊόν και από το ράφι κάθε μικρού ή μεγάλου σημείου πώλησης βρίσκονται σε κάθε ελληνικό νοικοκυριό, μεγαλώνοντας γενιές και γενιές Ελλήνων και όχι μόνο. Γιορτάζοντας μισό αιώνα παρουσίας στην ελληνική αγορά και με σημαντικές προοπτικές εξαγωγικής δραστηριότητας, ο γενικός διευθυντής της εταιρείας 3 αλφα κ. Κώστας Καραγεωργίου επιμένει ότι «η δουλειά μας παραμένει εξίσου σκληρή με αυτή των πατεράδων μας και ότι η αγάπη μας γι’ αυτό που κάνουμε παραμένει επίσης αμείωτη».

Σημείο καμπής αποτέλεσε το 1980 και η μεταφορά της εταιρείας από τη Νίκαια του Πειραιά στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στην περιοχή του Ρουφ σε εργοστάσιο 6.000 τ.μ. Σήμερα οι ιδιόκτητες εγκαταστάσεις έχουν επεκταθεί στις 14.000 τ.μ. και στο υπερσύγχρονο εργοστάσιο της εταιρείας, εξοπλισμένο με την τελευταία τεχνολογία και με αυτόματες γραμμές παραγωγής και επεξεργασίας, περνούν 5.000 τόνοι από την εγχώρια αγροτική παραγωγή τον χρόνο και παράγονται 140 τόνοι συσκευασίας retail την ημέρα και άλλοι 75 τόνοι συσκευασίας food service. Οι επενδύσεις την περίοδο 2012-2018 φθάνουν τα 4 εκατ. ευρώ και στην πλήρως καθετοποιημένη μονάδα έχουν ενταχθεί χρωματοδιαλογέας υψηλής ανάλυσης (high definition full color) που ελέγχει κάθε κόκκο, υπεραυτόματες γραμμές συσκευασίας που συσκευάζουν από 50 γραμμάρια έως και 5 κιλά με δυνατότητα αυτόματης ομαδοποίησης σε χαρτοκιβώτιο ή συσκευασία θερμοσυρρίκνωσης και εξειδικευμένη αυτόματη γραμμή συσκευασίας για premium προϊόντα.

Ο αριθμός των εργαζομένων ανέρχεται σε 120 άτομα και εκτός από την κυριαρχία της σε συγκεκριμένα προϊόντα, όπως φακές, φασόλια, αλλά και το ρύζι 3 αλφα καρολίνα, που είναι πρώτο σε πωλήσεις στην ελληνική αγορά, η εταιρεία αυξάνει σταθερά τις εξαγωγές τόσο σε απόλυτο μέγεθος όσο και ως ποσοστό επί των πωλήσεων. Παράλληλα, με τη σταθερή αύξηση του μεικτού κέρδους, την υψηλή κεφαλαιακή της βάση, η εταιρεία διαθέτει χαμηλή μόχλευση, όπως δείχνει ο λόγος ξένα προς ίδια κεφάλαια και ισχυρή ικανότητα εξυπηρέτησης του δανεισμού της. Ο κύκλος εργασιών της 3 αλφα προσεγγίζει τα 26 εκατ. ευρώ και εκτός από την πρώτη θέση στον κλάδο τυποποιημένων οσπρίων με 35% μερίδιο αγοράς, η 3 αλφα εξάγει σε 25 χώρες, μεταξύ των οποίων η Κύπρος, η Γερμανία, η Αγγλία, το Βέλγιο, η Αμερική, ο Καναδάς και η Τουρκία.

Το στοίχημα των εξαγωγών

Οπως εξηγεί ο κ. Κών. Καραγεωργίου, η διείσδυση στις δυτικές αγορές αποτελεί ένα στοίχημα. «Το προϊόν είναι κοντά στις προτιμήσεις των μεσογειακών λαών, όπως οι Ιταλοί, οι Πορτογάλοι, οι Γάλλοι, που έχουν τις δικές τους αγορές και δεν είναι πάντα εύκολο να διεισδύσει κανείς. Παρ’ όλα αυτά ενδιαφέρον υπάρχει στις αγορές με έντονο το ελληνικό στοιχείο, αλλά και σε ανατολικές χώρες που είναι κοντά στις διατροφικές τους συνήθειες, κάτι που φαίνεται στην αυξητική τάση των εξαγωγών τα τελευταία χρόνια που ενισχύονται κατά 25% έως και 30%.

Παρά την κρίση η «3 αλφα Αφοί Κ. Καραγεωργίου» έχει καταφέρει να σταθεροποιήσει τον τζίρο της και όπως εξηγεί ο γενικός διευθυντής της εταιρείας «στόχος μας είναι να ενδυναμώσουμε τις συνεργασίες μας, να δημιουργήσουμε νέα προϊόντα και να μπούμε σε νέες αγορές».

Ομάδα Ελλήνων παραγωγών με 330 ενεργά μέλη

Ως εταιρεία έντονα συνδεδεμένη με την αγροτική παραγωγή, ο επικεφαλής της 3 αλφα Κών. Καραγεωργίου περιγράφει ως ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα του κλάδου την ανεξέλεγκτη διακίνηση προϊόντων χωρίς τις αναγκαίες ταυτοποιήσεις για την προέλευση του προϊόντος ή τις απαραίτητες πιστοποιήσεις. Η μείωση της ελληνικής παραγωγής μέσα από τη σταδιακή εγκατάλειψη ή τη στροφή των αγροτικών εκμεταλλεύσεων σε άλλες καλλιέργειες οδήγησε στην αύξηση των εισαγωγών σε όσπρια στη χώρα μας, καθιστώντας τη χώρα μας ελλειμματική.

Σε μια προσπάθεια να θωρακιστεί η ποιότητα των προϊόντων της, η 3 αλφα πήρε την πρωτοβουλία και οργάνωσε τους προμηθευτές της δημιουργώντας την «ομάδα παραγωγών 3 αλφα», που σήμερα αριθμεί 330 ενεργά μέλη. Η πρωτοβουλία, όπως εξηγεί ο κ. Καραγεωργίου, στοχεύει στην αναστροφή του ισοζυγίου μεταξύ εισαγωγών και ελληνικής παραγωγής υπέρ της δεύτερης. «Στόχος μας είναι να καταφέρουμε όλα μας τα προϊόντα μας να είναι ελληνικά, ποιοτικά και η σχέση ποιότητας και τιμής να είναι αυτή που πρέπει να είναι στην αγορά», υπογραμμίζει.

Μέσα από τις ομάδες παραγωγών η 3 αλφα επιδιώκει να συνασπίσει τους παραγωγούς κάτω από τη δική της ομπρέλα. Οπως εξηγεί ο κ. Καραγεωργίου, «ομαδοποιούμε τους αγρότες ανά περιοχή και ανά είδος καλλιέργειας, τους παρέχουμε γεωπόνους ώστε να τους καθοδηγήσουν στο να ακολουθήσουν ορθά πρότυπα γεωργικής πρακτικής, διασφαλίζοντας έτσι την ποιότητα και την τιμή του προϊόντος». Ομάδες παραγωγών έχουν αναπτυχθεί στον Εβρο, στις Σέρρες, στην Καβάλα, στο Κιλκίς, στις Πρέσπες, στη Θεσσαλονίκη, στη Λάρισα, στην Κορινθία και όπως υπογραμμίζει ο κ. Καραγεωργίου, «είναι μια συνεργασία win win, αφού οι παραγωγοί είναι ήσυχοι ότι το προϊόν τους θα απορροφηθεί μέσω του δικτύου της 3 αλφα και ότι θα πληρωθούν έγκαιρα». Παρόμοιες πρωτοβουλίες βοηθούν στην καλύτερη οργάνωση της ελληνικής παραγωγής, που είναι κατακερματισμένη, αλλά και στην επιστροφή μεγάλου αριθμού νέων γεωπόνων στην αγροτική παραγωγή, που είναι αισθητή την τελευταία δεκαετία λόγω και της κρίσης. «Εχουμε θετικά μηνύματα, οι συνεργάτες μας το έχουν πάρει πολύ σοβαρά», υπογραμμίζει και «αυτό που βλέπουμε την τελευταία δεκαετία είναι ότι αρκετοί νέοι επέστρεψαν στην ελληνική γη». Στις συσκευασίες των προϊόντων από την «ομάδα παραγωγών 3 αλφα» αναγράφονται στην ετικέτα ο τόπος προέλευσης και το ονοματεπώνυμο του παραγωγού, διασφαλίζοντας την αξιοπιστία της εταιρείας.

Τα θέματα ποιότητας και ασφάλειας των προϊόντων της είναι καθοριστικά για τη διοίκηση της εταιρείας, η οποία επενδύει συνεχώς στη διασφάλιση παραγωγής προϊόντων υψηλών προδιαγραφών. Από τον Απρίλιο του 1999, η 3αλφα πρωτοπορεί με την εφαρμογή και πιστοποίηση από την Bureau Veritas Certification, Συστημάτων Διαχείρισης κατά την επεξεργασία, τυποποίηση και εμπορία ρυζιών και οσπρίων.

Η εταιρεία εφαρμόζει το Σύστημα Ολοκληρωμένης Διαχείρισης στη Γεωργική Παραγωγή ρυζιών και οσπρίων (AGRO 2-1, AGRO 2-2), που βασίζεται σε ορθές γεωργικές πρακτικές που σέβονται το περιβάλλον, προστατεύουν την υγεία του παραγωγού- καλλιεργητή και συνδράμουν ώστε το τελικό προϊόν να προσφέρεται στον καταναλωτή ακόμα πιο υγιεινό και ασφαλές. Επιπλέον, με στόχο τη διάθεση προϊόντων με ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά στον Ελληνα καταναλωτή και την ενίσχυση των παραγωγών που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας, η 3 αλφα δημιούργησε μια νέα σειρά προϊόντων Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ενδειξης.

Η 3 αλφα πρωτοπορεί και σε θέματα έρευνας και ανάπτυξης. Ετσι, από το 2014 πραγματοποιεί, σε αποκλειστική συνεργασία με το Εργαστήριο Χημείας του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το ερευνητικό έργο «γεωγραφικό αποτύπωμα» (γε.α.). Πρόκειται για την πρώτη τεκμηριωμένη επιστημονική μέθοδο παγκοσμίως, που φιλοδοξεί να πιστοποιήσει τη βοτανική και γεωγραφική προέλευση των φασολιών, καθώς ανιχνεύει το μοναδικό «δακτυλικό» αποτύπωμα του κάθε καρπού. Με το «γεωγραφικό αποτύπωμα», η 3 αλφα σκοπεύει να διασφαλίσει την αυθεντικότητα των οσπρίων, προστατεύοντας την εμπορική τους αξία, προς όφελος του αγρότη, του εμπόρου και του τελικού καταναλωτή.

«Κλειδί» η διαρκής διατήρηση της ποιότητας


Ο γενικός διευθυντής της 3αλφα κ. Κών. Καραγεωργίου.

Η 3 αλφα εμπλουτίζει συνεχώς την προϊοντική της αλυσίδα που σήμερα αριθμεί 206 κωδικούς προϊόντων. Από αυτά 44 απευθύνονται στον καταναλωτή, 67 στον επαγγελματία food service και 95 στο private label. «Τα προϊόντα μας δεν απευθύνονται μόνο στη λιανική», σημειώνει ο κ. Καραγεωργίου. «Προμηθεύουμε μεγάλα ξενοδοχεία, αλυσίδες cash and carry και άλλους χονδρεμπόρους και στο εξαγωγικό κομμάτι, που επίσης μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα, εμπορευόμαστε και χύδην φορτία». Η εταιρεία έχει επίσης κυρίαρχο ρόλο και στο private label μέσα από συνεργασίες με όλους τους μεγάλους λιανέμπορους. «Φροντίζουμε να ενισχύουμε όλες τις συνεργασίες και μέσω ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων (private label), γιατί η εμπειρία έχει δείξει ότι όταν κάποιος είναι leader στην αγορά τον εμπιστεύονται ευκολότερα, καθώς εκείνος θα αποδώσει και σε ποιότητες και σε ποσότητες και σε τιμές. Σε ό,τι αφορά όμως το καθαρά συσκευασμένο προϊόν, το 70% των προϊόντων μας που διακινούμε είναι το επώνυμο 3 αλφα και το 30% είναι μέσω ιδιωτικής ετικέτας».

Ο γενικός διευθυντής της 3 αλφα σημειώνει ότι «οι δύο μεγάλες κατηγορίες στην αγορά, δηλαδή αυτή των επώνυμων προϊόντων και αυτή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας τείνουν να συγκλίνουν. Τα private label επιδιώκουν να κερδίσουν σε πιστότητα στην αγορά μέσα από τη βελτίωση της ποιότητάς τους και τα επώνυμα προϊόντα μέσα από τον πόλεμο προσφορών και τις προωθητικές ενέργειες των εταιρειών, έχουν γίνει ιδιαίτερα ανταγωνιστικά, κρατώντας τη δύναμή τους». Η κρίση δεν επηρέασε τη δραστηριότητα της 3 αλφα, η οποία, παρά τον έντονο ανταγωνισμό που αναπτύσσεται στον κλάδο, διατήρησε σταθερό τον τζίρο της. Οπως εξηγεί ο κ. Καραγεωργίου, «είναι σημαντικό να έχεις καλές σχέσεις με τους προμηθευτές σου και να σε θεωρούν αξιόπιστο συνεργάτη, κάτι που το διατηρήσαμε και εν μέσω κρίσης. Επειτα, είναι ίσως χαρακτηριστικό του Ελληνα καταναλωτή, ιδιαίτερα στον απόηχο της κρίσης να νιώθει την ανάγκη να δώσει και ποιότητα στη ζωή του. Δεν ανήκουμε στα προϊόντα πολυτελείας, είμαστε όμως οι καλύτεροι σε αυτό που κάνουμε. Είμαστε το πιο δυνατό και το πιο αξιόπιστο σήμα, που σημαίνει ότι ξέρεις ότι θα φας σωστά, υγιεινά και οικονομικά».

Παρά το γεγονός ότι το θέμα ποιότητας ακούγεται ως κάτι απλό στον κλάδο του ρυζιού και των οσπρίων, στην πραγματικότητα δεν είναι. Το φασόλι, η φακή, το ρύζι, επιμένει ο κ. Καραγεωργίου, «δεν είναι βιομηχανικά προϊόντα, με την έννοια των πολλών συστατικών κατά την παραγωγή τους. Είναι φυσικά προϊόντα, ευαίσθητα στις κλιματολογικές συνθήκες, που μπορούν να επηρεάσουν την ποιότητά τους. Γι’ αυτό η σταθερή ποιότητα έχει πολύ μεγάλη σημασία για εμάς και η εταιρεία επενδύει σε αυτή, θωρακίζοντας την επωνυμία της και την αδιάλειπτη πορεία της».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ