Μονσεράτ Καμπαγιέ, ένα πρότυπο στην όπερα

Μονσεράτ Καμπαγιέ, ένα πρότυπο στην όπερα

2' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Μονσεράτ Καμπαγιέ είχε το χάρισμα να είναι αγαπητή σε όλους. Hταν η φυσική εξέλιξη του τρόπου με τον οποίον σηματοδοτούσε την παρουσία της διεθνώς ως δημοσίου προσώπου. Ηταν ο «δημόσιος» καλλιτέχνης με την πρωτογενή έννοια του όρου. Η απώλειά της, σε ηλικία 85 ετών, προκάλεσε κύμα αντιδράσεων από το ευρύτερο κοινό, το οποίο σταδιακά και μεθοδικά η Μονσεράτ Καμπαγιέ είχε προσεγγίσει και είχε κατακτήσει.

Ανήκε σε εκείνο το ευάριθμο είδος λυρικών καλλιτεχνών που έχαιραν εκτίμησης τόσο από το αυστηρό κοινό της όπερας όσο και από το γενικό μουσικόφιλο κοινό, το οποίο τη γνώρισε κυρίως από το περίφημο ντουέτο με τον Φρέντι Μέρκιουρι, όταν ηχογράφησαν το «Barcelona» (1987), παραγγελία της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής.

Γεννημένη στη Βαρκελώνη το 1933, η Μονσεράτ Καμπαγιέ έκανε λαμπρή καριέρα εξαντλώντας το σύνολο του οπερατικού ρεπερτορίου για υψίφωνο. Ταυτίστηκε, κυρίως, με την ιταλική όπερα, με τις όπερες του Βέρντι, του Ντονιτσέτι, του Μπελίνι, του Πουτσίνι. Οι αξεπέραστες ερμηνείες της στην «Τόσκα» ή στη «Μαντάμα Μπατερφλάι», στην «Τουραντότ» ή στην «Αΐντα» και στη «Νόρμα» της χάρισαν παγκόσμια φήμη. Η ερμηνεία της στη μοναδική άρια «O mio babbino caro» του Πουτσίνι είναι από τις πιο δημοφιλείς στο YouTube. Η Καμπαγιέ με τη θεωρητική παρουσία της, με την ατσαλάκωτη κόμμωση, την τόσο γνήσια μεσογειακή εμφάνιση μιας αρχετυπικής, σχεδόν μητριαρχικής, φιγούρας, είχε περάσει στην ιστορία της όπερας όσο ήταν ακόμη εν ζωή, ήδη από τη δεκαετία του 1960, όταν το μεγάλο άνοιγμα στις ΗΠΑ της προσέδωσε το σήμα της διεθνούς σταρ. Ομως, η Καμπαγιέ είχε αφήσει από νωρίς να διαφανεί ότι αναζητούσε ένα πληθωρικό ρόλο στη διεθνή σκηνή, με πρωτοβουλίες σε συγγενείς σφαίρες της καλλιτεχνικής και κοινωνικής ζωής που ταίριαζαν στην προσηνή προσωπικότητά της.

Φίλη της Ελλάδας, η Καμπαγιέ είχε επισκεφθεί επανειλημμένως τη χώρα μας, όπου είχε τραγουδήσει πολλές φορές (παραμένοντας δημοφιλής ακόμη και όταν απογοήτευσε τους θαυμαστές της στην τελευταία εμφάνιση στο Ηρώδειο), είχε πολλούς φίλους Ελληνες και δήλωνε εμπράκτως την αγάπη της. Σε δημοσιογραφικές συναντήσεις, ήταν ένας άνθρωπος πηγαίος αλλά με εξαιρετική εσωτερική άσκηση, με αυτοέλεγχο και θαυμάσιους τρόπους. Το χαμόγελό της φώτιζε τα μεσογειακά μάτια της.

Η φωνή της χαράσσεται στη μνήμη. Της απέδιδαν άψογη τεχνική και καθαρότητα, βάθος και έκταση, με διακυμάνσεις σε ένα ηχοτοπίο σκιάς και φωτός, χωρίς δραματικές ακρότητες ή ερμηνευτικό ναρκισσισμό. Η Καμπαγιέ ήταν μια Καρυάτιδα της λυρικής τέχνης, γεννημένη στη Μεσόγειο, ένα στοιχείο που υπερασπίστηκε αβίαστα και με τρόπο φυσικό. Η ψυχική της ευρυχωρία τής χάρισε τεράστια δημοτικότητα, όπως και το ανοικτό πνεύμα της απέναντι στην ποπ κουλτούρα. Η Μονσεράτ Καμπαγιέ μένει, ωστόσο, στην ιστορία της όπερας ως μία από τις μεγαλύτερες υψιφώνους του 20ού αιώνα, μια έντονη και αξιοσέβαστη προσωπικότητα που αγαπήθηκε πολύ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή