ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ενας μυστηριώδης φωτογράφος που έγινε ξυλουργός

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

«Aυτός που ήθελε κι αυτό που πήρε». Μία από τις διάσημες φωτογραφίες του Γκράχαμ Σμιθ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟ-ΒΟΛΕΣ

«Aυτός που ήθελε κι αυτό που πήρε» είναι ο ειρωνικός τίτλος της φωτογραφίας που τράβηξε ο μυστηριώδης Γκράχαμ Σμιθ στα τέλη της δεκαετίας του ’80, δηλαδή λίγα χρόνια πριν εγκαταλείψει οριστικά τη μηχανή του. Στην ασπρόμαυρη εικόνα, ένα νεαρό ζευγάρι στέκεται στο πεζοδρόμιο, η γυναίκα κρατώντας στα χέρια της ένα πορτρέτο του Ελβις και ο άντρας προσπαθώντας να ισορροπήσει διάφορα ετερόκλητα αντικείμενα σε ένα βρεφικό καροτσάκι.

Μολονότι θεωρείται ένας από τους πιο ταλαντούχους Βρετανούς φωτογράφους δρόμου της γενιάς του, ο Σμιθ ανέκαθεν απέφευγε τα φώτα της δημοσιότητας και το όνομά του ουδέποτε έγινε γνωστό στο ευρύτερο κοινό. Τα έργα του, πάντως, έχουν συμπεριληφθεί στις συλλογές σημαντικών μουσείων και γκαλερί, μεταξύ των οποίων το νεοϋορκέζικο ΜΟΜΑ και το λονδρέζικο Victoria and Albert, το οποίο πρόσφατα αφιέρωσε μία δεύτερη αίθουσα στην έκθεση του φωτογραφικού του αρχείου και έβγαλε αρκετούς ξεχασμένους θησαυρούς στο φως. Ανάμεσά τους το περίφημο «Who She Wanted and What She Got», τραβηγμένο στο Μίντλεσμπρο της βορειοανατολικής Αγγλίας, την πόλη όπου ο καλλιτέχνις γεννήθηκε, μεγάλωσε και δημιούργησε ένα σημαντικό κομμάτι της δουλειάς του.

Οι πρωταγωνιστές του Σμιθ ήταν πάντοτε καθημερινοί άνθρωποι κυρίως της εργατικής τάξης, τα τοπία του συνήθως αστικά και μάλλον υποβαθμισμένα. Συχνά έστρεφε τον φακό του στους φίλους και στους συγγενείς του, στις παμπ όπου σύχναζε, στα καταστήματα και τα σπίτια της γειτονιάς του, ενώ, παρότι έμοιαζαν βγαλμένες από ντοκιμαντέρ, οι φωτογραφίες του ήταν αρκετές φορές αποτέλεσμα μοντάζ. Το 1990, λίγο παραπάνω από μία δεκαετία μετά την έναρξη της σύντομης καριέρας του, ο τότε 43χρονος Γκράχαμ Σμιθ εγκατέλειψε οριστικά τη φωτογραφία για να ασχοληθεί επαγγελματικά με την ξυλουργική, και έχει παραμείνει πιστός στην απόφασή του μέχρι σήμερα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ