ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Για τον Χρόνη Μπότσογλου τα εγκαίνια της έκθεσής του «Σταθμοί» στην Γκαλερί Σκουφά ήταν σαν μια γιορτή. Είχε ένα πλατύ χαμόγελο στο όμορφα σκαμμένο πρόσωπό του, ήταν ευγενής και υπομονετικός. Φίλοι, μαθητές, άγνωστοί του, ήταν ολόγυρά του ένα κύμα. Υπήρχε εκείνη η αντίφαση του χαμογελαστού προσώπου του μπροστά από τα έργα – ημερολόγιο της πνευματικής φθοράς της μητέρας του, μια παλιά ενότητα, που αποτελεί το ένα από τα τρία θεματικά σκέλη αυτής της σπουδαίας έκθεσης, που επιμελήθηκε ο Γιώργος Μυλωνάς.

Εργα από τα τελευταία 30 χρόνια, μερικά ξαναδουλεμένα, λάδια, γύψος, υδατοχρώματα, όλα από τη συλλογή του ζωγράφου, συνθέτουν αυτό το εικαστικό γεγονός. Να δει κανείς τόσα έργα του Μπότσογλου συγκεντρωμένα είναι σαν προσέλευση σε ναό, υπάρχει εκείνη η μυσταγωγία που επιβάλλει η επαφή με τη μεγάλη ζωγραφική.

Οι «Σταθμοί» είναι η κατιούσα πορεία της Μητέρας και η ημερολογιακή καταγραφή προς την πνευματική απονέκρωση, είναι όμως και το σεξουαλικό ημερολόγιο ενός ζευγαριού με σκηνές έρωτα, μια ενότητα έκρηξη ζωής. Είναι και οι αναφορές στους μεγάλους δασκάλους, οι αναφορές και οι επιρροές του ίδιου του Μπότσογλου, ο Βαν Γκογκ αλλά και ο Μπουζιάνης, ο Μπέικον και ο Χαλεπάς, αλλά και ο Τζακομέτι, που και εκείνος είχε ζωγραφίσει τη μητέρα του σε μεγάλη ηλικία...


Οι ερωτικές σκηνές αποτελούν μία από τις τρεις θεματικές ενότητες.

Ανάμεσα στη ρίζα της βιολογικής καταγωγής, την εξακτίνωση των πνευματικών πατέρων και τη δίνη της σεξουαλικής ορμής, η έκθεση του Μπότσογλου, με κυρίαρχο στην είσοδο της Γκαλερί Σκουφά το ιδιαίτερα ρωμαλέο αυτοπορτρέτο του (ως «επισκεπτήριο»), είναι μια πύλη σε έναν κόσμο υπόγειο, ημιδιαφανή, σε ένα διαρκές ψυχικό ημιτόνιο. Ο Χρόνης Μπότσογλου είναι ποιητής και φιλόσοφος μαζί και ζωγράφος. Είναι ένας πλήρης δημιουργός με την έννοια του στοχαστή και του τεχνίτη. Παράλληλα, είναι και ένας ζωγράφος που αντλεί τα θέματά του από τους μεγάλους κύκλους της ζωής και του θανάτου, ορίζοντας έτσι ένα ιχνογράφημα της πορείας του ανθρώπου από την πνευματική και σωματική ρώμη στη σωματική εξαΰλωση και στη νοητική υποχώρηση. Είναι δίνες και σκιές, ο κόσμος του Χρόνη Μπότσογλου, μια ποιητική και επώδυνη σπονδή στον θάνατο.

Ακόμη και αν είναι μια ενδεικτική επιλογή από το ευρύτατο έργο του, η έκθεση στην Γκαλερί Σκουφά καλπάζει μέσα στο μυαλό και στις αισθήσεις του θεατή. Υπάρχει μια αίσθηση χειροποίητου και μόχθου. Τα μεγάλα χέρια του Τζακομέτι, προτεταμένα σαν ικεσία ή προσφορά, τα τρία εκμαγεία, τα δύο ζεύγη της γυναίκας του, ένα γύψινο και ένα λάδι, η ζωφόρος με τη φθίνουσα μητρική φιγούρα, η λίμνη με τους ερωτικούς σπασμούς. Ταυτόχρονα υπάρχει και η συναίσθηση της επαφής με ένα σύγχρονο κεφάλαιο της ιστορίας της ελληνικής ζωγραφικής. Ο Χρόνης Μπότσογλου στεκόταν προχθές ανάμεσα στο πλήθος. Προσηνής οικοδεσπότης. Ηταν μια εικόνα προς αποθησαύριση. Η χειραψία του με εκείνη τη δυνατή παλάμη, που βλέπει κανείς σε τόσα έργα, επιβεβαίωνε τη χειροποίητη υφή της τέχνης.


Ενα ημερολόγιο της φθίνουσας πορείας της μητέρας του ζωγράφου.

Πίσω στα έργα, στα αυλάκια του χρωστήρα του, σε εκείνα τα υπαινικτικά πράσινα και ροζ, σαν ανθάκια ή λεπτές γραμμές σε μεγάλες επιφάνειες, σε εκείνο το θερμό όσο και σκοτεινό γκρίζο που πλαισιώνει την αυτοπροσωπογραφία του, στο τσαλακωμένο χαρτί σαν ξέστρωτο κρεβάτι στα ερωτικά του έργα, στη σκιές της μητέρας που παρατηρεί τη ζωή που φθίνει... Για όλα αυτά, ο Χρόνης Μπότσογλου είναι ένας τιμητής της ανθρώπινης εμπειρίας, τόσο της σωματοποιημένης, μέσα από τις λειτουργίες της σάρκας, τα έλκη της και τους σπασμούς της, όσο και της άυλης, της πνευματικής δίνης και του λόγιου στοχασμού. Περισσότερο, είναι μια παραδοχή. Παραδοχή του πεπερασμένου και του ατελεύτητου, σε μια ταυτόχρονη συγκατοίκηση, που ξοδεύεται σε κύκλους και ανανεώνεται σε στιγμιαίες ενώσεις.

Τα δύο τελευταία Σάββατα της έκθεσης έχουν προσκληθεί άνθρωποι που βρέθηκαν κοντά του. Θα μιλήσουν οι Χρήστος Λάζος, Γιώργος Χουλιαράς, Γιάννης Ψυχοπαίδης και Τριαντάφυλλος Πατρασκίδης (3 Νοεμβρίου, 12.30μμ) και οι μαθητές του Χρόνη Μπότσογλου: Ιόλη Ξιφαρά, Απόστολος Χαντζαράς, Κωνσταντίνος Κερεστετζής κ.ά. (10 Νοεμβρίου).

​ Γκαλερί Σκουφά, Σκουφά 4. Διάρκεια έως 10 Νοεμβρίου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ