ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Αντρές Φάιελ: «Δεν παίρνω τις αντιδράσεις των ηρώων προσωπικά»

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

Το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία σήμερα και αύριο να πάρει μια γεύση από τη δουλειά του Αντρές Φάιελ χάρη στο αφιέρωμα στο γερμανικό σινεμά «...and the winners are...».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Επέλεξε να σπουδάσει ψυχολογία ωθούμενος από την ανάγκη να διεισδύσει στα ενδότερα της ανθρώπινης σκέψης, σύντομα όμως συνειδητοποίησε πως μέσω του σινεμά και του θεάτρου μπορούσε να μελετήσει εξίσου διεξοδικά τα φαινόμενα που κέντριζαν το ενδιαφέρον του, δίνοντας ταυτόχρονα «φωνή» στα υποκείμενα της έρευνάς του.

Με δεκάδες διακρίσεις στο βιογραφικό του, ο Αντρές Φάιελ είναι πλέον ένας από τους σημαντικότερους Γερμανούς σκηνοθέτες, έχει όμως διατηρήσει το πάθος του για τις αντισυμβατικές προσωπικότητες και τις ακραίες συναισθηματικές ή κοινωνικοπολιτικές καταστάσεις.

Παράλληλα, προσεγγίζει τους ήρωες και τα θέματα των ντοκιμαντέρ και των θεατρικών του έργων ως πραγματικός επιστήμονας. Σήμερα και αύριο το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να τον γνωρίσει από κοντά και να πάρει μια γεύση από τη δουλειά του χάρη στο αφιέρωμα στο βραβευμένο γερμανικό σινεμά «...and the winners are...», που διοργανώνουν η Γερμανική Ακαδημία Κινηματογράφου και το Goethe-Institut.

«Η ψυχολογία είναι μία “πονηρή” επιστήμη. Την αντιμετωπίζω ως μοντέλο της πραγματικότητας, αλλά ποτέ δεν την περνάω για αληθινή. Τα ανθρώπινα όντα είναι πολύ πιο σύνθετα από οποιαδήποτε ψυχολογική θεωρία», υπογραμμίζει ο Αντρές Φάιελ σε συνέντευξή του στην «Κ». «Το μόνο που έμαθα σπουδάζοντας ψυχολογία είναι να μην παίρνω τις αντιδράσεις των πρωταγωνιστών μου πολύ προσωπικά. Κινηματογραφώντας τους, παρεμβαίνω στις ιδιωτικές ζωές τους, ορισμένες φορές σαν μία επέμβαση ανοιχτής καρδιάς». Συνήθως, ακολουθεί τη διαίσθησή του για να επιλέξει τους ήρωές του. Στο πιο πρόσφατο ντοκιμαντέρ του, καταπιάνεται με τον χαρακτήρα του πρωτοπόρου καλλιτέχνη, θεωρητικού και παιδαγωγού Γιόζεφ Μπόις, ο οποίος «ήδη από τη δεκαετία του ’80 οραματιζόταν ένα οικονομικό σύστημα στην υπηρεσία των ανθρώπων, και όχι το αντίστροφο. Το χρήμα δεν πρέπει να είναι αγαθό, οι τράπεζες πρέπει να εκδημοκρατιστούν, θα πρέπει να εξασφαλιστεί ένα βασικό εισόδημα για όλους. Τα αιτήματά του ήταν βασισμένα στην ιδέα ενός νέου είδους κεφαλαίου: όχι τα χρήματα, αλλά οι ανθρώπινες ικανότητες», εξηγεί ο σκηνοθέτης.

Η ταινία «Μπόις» θα προβληθεί απόψε, αμέσως μετά την προβολή ενός ακόμα βραβευμένου φιλμ του Φάιελ: Το «Black Box Germany» παρακολουθεί τις «παράλληλες» πορείες δύο εντελώς ασύμβατων αντρών, του μέλους της RAF Wolfgang Grams, ο οποίος σκοτώθηκε στη διάρκεια ανταλλαγής πυρών με την αστυνομία, το 1993, και του επικεφαλής της Deutsche Bank, Alfred Herrhausen, που έπεσε θύμα βομβιστικής επίθεσης (πιθανότατα της RAF) το 1987. Την εποχή εκείνη, «η γερμανική κοινωνία ήταν βαθιά διαιρεμένη. Το “Black Box Germany” ήταν η πρώτη ταινία που προσπάθησε να αντιπαραβάλει την οπτική του θύτη και του θύματος. Για να δείξει ότι έχουν κάτι κοινό, το γερμανικό παρελθόν», σημειώνει ο σκηνοθέτης. Το αφιέρωμα συνεχίζεται αύριο με την προβολή της ταινίας «Ηθοποιός και τίποτα άλλο» και ένα masterclass με θέμα «Staging/reenactment in documentaries», οι συμμετέχοντες του οποίου θα συζητήσουν αν και κατά πόσον ένα «στημένο» ή δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ μπορεί να παραμείνει πιστό στην ιστορική πραγματικότητα. «Εν συντομία: Η μάσκα της αναπαράστασης είναι αυθεντική. Κάποιες φορές, ένα ψέμα είναι πιο πραγματικό από την αλήθεια!» είναι η κρυπτική απάντηση του σκηνοθέτη.

​​Η είσοδος σε όλες τις εκδηλώσεις είναι ελεύθερη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ