Νέες ταινίες: Παιδικό βλέμμα, κόμικς Νέα Υόρκη

Νέες ταινίες: Παιδικό βλέμμα, κόμικς Νέα Υόρκη

5' 40" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ρόμα ****½

ΔΡΑΜΑ (2018)

Σκηνοθεσία: Αλφόνσο Κουαρόν

Ερμηνείες: Γιαλίτσα Απαρίσιο, Μαρίνα ντε Ταβίρα, Κάρλος Περάλτα

Μετά την όχι τρομερά επιτυχημένη αγγλόφωνη περίοδό του και το μάλλον υπερεκτιμημένο «Gravity», ο Αλφόνσο Κουαρόν επιστρέφει στην πατρίδα του, το Μεξικό, με ένα πραγματικό αριστούργημα, το οποίο δείχνει πια την ωριμότητα του δημιουργού που μας έδωσε το συναρπαστικό «Θέλω και τη μαμά σου». Το κάνει δε με όρους (μερικής) αυτοβιογραφίας, γεγονός που προσδίδει στο σύνολο σπάνια αυθεντικότητα και ευαισθησία.

Το «Ρόμα», που αντλεί τον τίτλο του προφανώς από την αισθητική σχέση με τον ιταλικό νεορεαλισμό, περιγράφει έναν περίπου χρόνο στη ζωή μιας μεσοαστικής οικογένειας, που κατοικεί στην Πόλη του Μεξικού της δεκαετίας του 1970. Εκεί υπάρχουν τα ανέμελα παιδιά, η αγχώδης μητέρα, ο απών πατέρας κι από την άλλη η νεαρή οικιακή βοηθός, αφοσιωμένη στην οικογένεια αλλά και με τα δικά της προβλήματα.

Ο Κουαρόν χρησιμοποιεί δύο βασικούς πρωταγωνιστές για να οδηγήσουν το όχημα της ιστορίας του: από τη μια το αθώο παιδικό βλέμμα –η κάμερα συχνά παρακολουθεί από το ύψος των ματιών ενός παιδιού– και από την άλλη την ανεπιτήδευτη οπτική της νέας κοπέλας που μεταφέρει τον έξω κόσμο στο προστατευμένο οικογενειακό περιβάλλον. Ο τρίτος πόλος της ταινίας είναι η ίδια η (σημερινή) οπτική του δημιουργού, η οποία εκφράζεται μέσα από τη μεγαλειώδη, σχεδόν επιδεικτική, κινηματογράφηση: τα κάδρα, τα καλοστημένα εσωτερικά, τα εντυπωσιακά εξωτερικά σετ με εκατοντάδες κομπάρσους. Ολα τους δημιουργούν μοναδικές σκηνές που ξεφεύγουν σε κλίμακα από τον συνηθισμένο αρτ κινηματογράφο. Και τέλος, υπάρχουν τα διάφορα επίπεδα. Η οικογενειακή ιστορία, η κοινωνική διαστρωμάτωση με τις χτυπητές ανισότητες, το πολιτικό φόντο των βίαιων φοιτητικών διαδηλώσεων, αλληλοεπικαλύπτονται παραμένοντας διακριτά μέρη ενός απολαυστικού συνόλου.

Spider-Man: μέσα στο Αραχνο-σύμπαν ***½

ΑΝΙΜΑΤΙΟΝ (2018)

Σκηνοθεσία: Μπομπ Περσιτσέτι, Ρόντνι Ρόθμαν

Ακούγονται: Σαμέικ Μουρ, Χάιλι Στάινφελντ, Μαχερσάλα Αλι

Δεκαέξι χρόνια, έξι φιλμ και τρεις διαφορετικές επανεκκινήσεις μετά την πρώτη σύγχρονη κινηματογραφική μεταφορά του, θα περίμενε κανείς πως η μυθολογία του Σπάιντερμαν έχει πια εξαντληθεί. Παραδόξως, ωστόσο, αυτή την εβδομάδα βλέπουμε την καλύτερη από όλες αυτές τις εκδοχές, η οποία μάλιστα τυχαίνει να είναι ένα animation για παιδιά. Δεν μιλάμε, όμως, για απλό κινούμενο σχέδιο. Αν καθίσει κανείς να δει τα credits μετά τη λήξη, θα βρεθεί μπροστά σε έναν απίστευτα μακροσκελή κατάλογο animators, οι οποίοι συνεργάστηκαν υπό τις εντολές της δημιουργικής ομάδας του επίσης επιτυχημένου «Lego». Το αποτέλεσμα είναι ένα υπέροχο στο μάτι φιλμ, το οποίο μας δίνει και μια καινούργια στροφή στον μύθο του ανθρώπου-αράχνη. Ο νεαρός Μάιλς Μοράλες, μισός Λατίνος και μισός Αφροαμερικανός, παλεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του νέου, κυριλάτου σχολείου του στο Μανχάταν, όταν θα πέσει θύμα τσιμπήματος μιας (αναπόφευκτης) αράχνης. Οσο εκείνος προσπαθεί να συνηθίσει τη νέα του παλαβή ταυτότητα, στην πόλη θα καταφθάσουν αρκετοί ακόμη αραχνο-ήρωες από άλλες διαστάσεις, τους οποίους στρώνει στο κυνήγι o τρομερός Kingpin. Οπτικά μαγευτικό, με λεπτομέρειες που συναντάς ακριβώς μόνο στα πιο καλοφτιαγμένα κόμικς, το φιλμ προσγειώνει μικρούς και μεγάλους σε μια απόλυτα σύγχρονη Νέα Υόρκη. Το απολαυστικό χιούμορ, οι μουσικές του, η ταχύτητα και η «τρέλα» των διάφορων σκηνών συνθέτουν το κολάζ ενός ποπ πυροτεχνήματος… κατάλληλου για όλους.

Ο δικός της πόλεμος ***

Σκηνοθεσία: Μάθιου Χάινεμαν

Ερμηνείες: Ρόζαμουντ Πάικ, Τζέιμι Ντόρναν, Τομ Χόλαντερ

Ανταπόκριση από το μέτωπο

Ο σπουδαίος ντοκιμαντερίστας Μάθιου Χάινεμαν («The Trade») αναλαμβάνει να μεταφέρει την ιστορία της τολμηρής πολεμικής ανταποκρίτριας Μαρί Κόλβιν, η οποία διακρίθηκε μέσα από σειρά αποστολών στους πιο επικίνδυνους σύγχρονους πολέμους.

Η Ρόζαμουντ Πάικ ερμηνεύει παθιασμένα –και κερδίζει υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα– τον κεντρικό ρόλο, ταξιδεύοντας την ηρωίδα της από τη Σρι Λάνκα, στο Ιράκ, στο Αφγανιστάν και στη Λιβύη. Μαζί της βρίσκεται ο επίσης διάσημος φωτογράφος Πολ Κονρόι (Τζέιμι Ντόρναν), καθώς το χρονικό κορυφώνεται στην πολιορκημένη πόλη Χομς της Συρίας.

Ο Χάινεμαν δημιουργεί ένα γεμάτο ένταση φιλμ, που αν και μυθοπλαστικό, ακολουθεί με ακρίβεια τον κύριο άξονα των γεγονότων και βέβαια τη φρίκη του πολέμου. Η αφήγησή του είναι γραμμική και σε γενικές γραμμές συμβατική, όμως πετυχαίνει να αναδείξει την ψυχοσύνθεση ενός ανθρώπου απόλυτα αφοσιωμένου –πρακτικά εξαρτημένου– από το λειτούργημά του.

Ο Ασπροδόντης **½

Σκηνοθεσία: Αλεξάντρ Εσπιγκάρες

Ακούγονται: Γιάννης Στεφόπουλος, Νέστωρ Κοψιδάς, Φώτης Πετρίδης

Κλασικό μυθιστόρημα σε animation

Η γαλλική δημιουργική ομάδα των συντελεστών περνά το κλασικό μυθιστόρημα του Τζακ Λόντον στον κόσμο του κινουμένου σχεδίου. Ενα μικρό λυκόσκυλο απομακρύνεται σταδιακά από την άγρια φύση γνωρίζοντας τον κόσμο των ανθρώπων. Κάποιοι από αυτούς θα του φερθούν με τρυφερότητα, ενώ άλλοι θα του δείξουν το βάναυσο πρόσωπό τους. Ο Ασπροδόντης όμως δεν μπορεί ποτέ να ξεχάσει τη μαγεία του παγωμένου τοπίου της Αλάσκας αλλά και την αίσθηση της ελευθερίας.

Το animation είναι αρκετά ζωντανό και όμορφο στο μάτι, όμως ξεφεύγει από τις συμβάσεις, ακριβώς όπως συμβαίνει και με την αφήγηση.

Η δε ιστορία του Λόντον είναι κάπως πειραγμένη και αναπόφευκτα σχηματική, προκειμένου να προσαρμοστεί στα παιδικά δεδομένα. Για αυτά πάντως (τα παιδιά) το φιλμ αποτελεί ένα ωραίο παραμύθι ενηλικίωσης, γεμάτο χρώματα και με το απαραίτητο χριστουγεννιάτικο άρωμα στην ατμόσφαιρα.

Γυναίκες που περάσατε από δω ***

Σκηνοθεσία: Σταύρος Τσιώλης

Ερμηνείες:  Κωνσταντίνος Τζούμας, Ερρίκος Λίτσης, Ελλη Τρίγκου

Αθηναϊκές ιστορίες περαστικών

Ο δημιουργός, μεταξύ άλλων, του επικού «Ας περιμένουν οι γυναίκες» κλείνει την άτυπη τριλογία του με ένα ακόμα φιλμ με ιστορίες που κινούνται στο όριο μεταξύ δράματος, κωμωδίας και (υπέροχου) σουρεαλισμού. Εξω από ένα παλιό σπίτι της Αθήνας που ανακατασκευάζεται παράνομα, δύο άνδρες αναλαμβάνουν να φυλάξουν τσίλιες ώστε να κρατήσουν μακριά τον νόμο. Ο τελευταίος ωστόσο δεν θα ασχοληθεί με το ζήτημα· αντιθέτως, από το… πόστο θα περάσουν κατά τη διάρκεια της ημέρας ένα σωρό διαβάτες, καθένας με τη δική του ξεχωριστή ιστορία αγάπης, θλίψης η κανονικής καθημερινής τρέλας.

Ο Κωνσταντίνος Τζούμας και ο Ερρίκος Λίτσης μπαίνουν στους ρόλους δύο μορφών που μοιάζουν με αρχαίους θυμόσοφους. Ο πρώτος χτυπητά αστός και ο δεύτερος λαϊκός, ακούν με ενδιαφέρον τους περαστικούς, προσφέρουν δωρεάν συμβουλές (και κυρίως) συνέχουν την απολαυστικά χαλαρή θεματική μιας ταινίας που δεν παραλείπει και τις πολλές κινηματογραφικές αναφορές.

Εμείς…

Ξεκινάει αύριο, Παρασκευή, το 7ο Athens Film Factory, η τετραήμερη διοργάνωση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου σε συνεργασία με το Ωδείο Αθηνών. Στο επίκεντρο φυσικά το σινεμά και όσοι εργάζονται μπροστά και πίσω από την κάμερα γι’ αυτό. Σπουδαστές, νέοι κινηματογραφιστές αλλά και σινεφίλ μπορούν να συναντηθούν εκεί, έχοντας και την ευκαιρία να συναντήσουν βραβευμένους συντελεστές της χρονιάς, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Ελίνα Ψύκου, ο Λευτέρης Χαρίτος, ο Ανδρέας Κωνσταντίνου (φωτ.), η Λυδία Φωτοπούλου κ.ά. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

…και οι άλλοι

Η σπουδαία Οντρεϊ Χέπμπορν παίρνει σειρά στις επί της μικρής οθόνης βιογραφίες, διά χειρός μάλιστα της δημιουργικής ομάδας που μας έχει δώσει το σπαρταριστό «The Young Pope». Οπως έγινε γνωστό, οι Ιταλοί παραγωγοί ετοιμάζουν τη σειρά σε συνεργασία με τον γιο της Χέπμπορν, Λούκα Ντότι, ενώ θα βασιστούν στο βιβλίο «Αudrey at Home, Memories of My Mother’s Kitchen» του ιδίου. Μέσα από τα επεισόδια του σόου θα εξετάζεται ολόκληρη η ζωή της Χέπμπορν ως κινηματογραφικής μούσας, μητέρας αλλά και σημαντικής φιλανθρώπου, με έμφαση στα πρώιμα χρόνια της ανόδου της. Ακόμα δεν έχει γίνει γνωστό ποια ηθοποιός θα την υποδυθεί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή