ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόντρα Google-MME στις ΗΠΑ για τα έσοδα των διαφημίσεων

MARC TRACY / THE NEW YORK TIMES

Το νομοσχέδιο που αυτή τη στιγμή εξετάζεται στη Βουλή των Αντιπροσώπων προβλέπει πως οι εφημερίδες θα διαπραγματευθούν συλλογικά με αυτούς που ελέγχουν τις online πλατφόρμες για τα δικαιώματά τους σε ποσοστά επί των εσόδων. Το νομοσχέδιο έχει την υποστήριξη και των δύο κομμάτων τόσο στη Γερουσία όσο και στη Βουλή των Αντιπροσώπων, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου, που είναι και υψηλόβαθμο μέλος της υποεπιτροπής ανταγωνισμού στη Βουλή των Αντιπροσώπων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το ποσό των 4,7 δισ. δολ. υπερβαίνει τα έσοδα από τις δύο τελευταίες ταινίες της σειράς «Avengers». Υπερβαίνει, επίσης, την αξία οποιασδήποτε επαγγελματικής αθλητικής ομάδας. Είναι το ποσό που άντλησε το 2018 η Google από τη δημοσίευση κειμένων δημοσιογραφικού περιεχομένου μέσω της μηχανής αναζήτησης στο Ιντερνετ και της Google News. Αυτό προκύπτει από έρευνα που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η ένωση αμερικανικών ΜΜΕ, News Media Alliance. Οι δημοσιογράφοι δημιουργοί του περιεχομένου από το οποίο άντλησε αυτά τα έσοδα η Google, δικαιούνται ποσοστό επί των 4,7 δισ. δολαρίων. Αυτό εκτιμά ο Ντέιβιντ Τσάβερν, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εν λόγω ένωσης, που αντιπροσωπεύει πάνω από 2.000 εφημερίδες στις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των ΝΥΤ. «Κερδίζουν χρήματα με αυτό το καθεστώς», τονίζει ο κ. Τσάβερν και προσθέτει: «Πρέπει να υπάρξει καλύτερος διακανονισμός για τις εφημερίδες». Τα έσοδα των 4,7 δισ. δολαρίων πλησιάζουν το ποσό των 5,1 δισ. δολαρίων που άντλησε πέρυσι η αμερικανική βιομηχανία ειδήσεων στο σύνολό της από την ψηφιακή διαφήμιση. Επιπλέον, η ένωση ΜΜΕ υπογραμμίζει ότι ακόμη και αυτή η εκτίμησή της  για τα έσοδα της Google έχει προκύψει από συντηρητικούς υπολογισμούς. Και αυτό γιατί δεν έχει συνεκτιμήσει στο ποσό την αξία των προσωπικών δεδομένων που συγκεντρώνει η εταιρεία όσες φορές ένας χρήστης κάνει «κλικ» σε ένα άρθρο.

Η News Media Alliance δημοσιεύει αυτή την έρευνα ενόψει συζήτησης που γίνεται σήμερα σε υποεπιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων και αφορά τη σχέση αλληλεξάρτησης ανάμεσα στις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας και στα ΜΜΕ. Ο κ. Τσάβερν εκφράζει την ελπίδα πως η έρευνα της ένωσης ΜΜΕ θα προκαλέσει συζήτηση που θα οδηγήσει στο να ψηφισθεί νομοσχέδιο για τον ανταγωνισμό και τη διατήρηση της δημοσιογραφίας.

Το εν λόγω νομοσχέδιο που αυτή τη στιγμή εξετάζεται στη Βουλή των Αντιπροσώπων προβλέπει πως οι εφημερίδες θα διαπραγματευθούν συλλογικά με αυτούς που ελέγχουν τις on line πλατφόρμες για τα δικαιώματά τους σε ποσοστά επί των εσόδων. Το  νομοσχέδιο έχει την υποστήριξη και των δύο κομμάτων τόσο στη Γερουσία όσο και στη Βουλή των Αντιπροσώπων, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου, που είναι και υψηλόβαθμο μέλος της υποεπιτροπής ανταγωνισμού στη Βουλή των Αντιπροσώπων. Η Google, η οποία απέφυγε να απαντήσει στις ερωτήσεις μας, διατηρεί μεγάλο μέρος των δεδομένων της γύρω από την αναζήτηση στο Ιντερνετ και γύρω από τα έσοδά της σε ένα μαύρο κουτί μαζί με τον αλγόριθμό της. Η έρευνα της News Media Alliance βασίστηκε σε μελέτη που εκπόνησαν οικονομολόγοι σύμβουλοι της Keystone Strategy. Η Keystone Strategy βασίστηκε σε στατιστικές που δημοσιεύθηκαν το 2008, όταν ένα στέλεχος της Google υπολόγισε πως η Google News απέφερε έσοδα ύψους 100 εκατ. δολαρίων. Μεταξύ άλλων παραγόντων, η μελέτη επισήμανε και το πόσο έχουν αυξηθεί έκτοτε τα έσοδα της εταιρείας.

Από την έρευνα προκύπτει πως οι ειδήσεις αποτελούν σημαντικό τμήμα των επιχειρήσεων της Google. Περίπου το 40 των «κλικ» στην πλατφόρμα της  αφορά ειδήσεις και είναι περιεχόμενο για το οποίο δεν καταβάλλει κανένα τίμημα. Δύο κολοσσοί της τεχνολογίας, η Alphabet, μητρική της Google, και το Facebook, λειτουργούν ως διανομείς των εφημερίδων και των ειδήσεων. Οι δύο κολοσσοί διακινούν πάνω από το 80% της μεταφοράς ειδήσεων σε διάφορες ιστοσελίδες. Αυτά πόρρω απέχουν από τις ημέρες των αναλογικών δικτύων, όταν οι βαρώνοι των ΜΜΕ είχαν τη δυνατότητα να ελέγχουν το πώς έφταναν στο κοινό όσα είχαν δημοσιεύσει και αντλούσαν όλα τα εισοδήματα από τη διαφήμιση. Google και Facebook δεν διοχετεύουν από αλτρουισμό τις ειδήσεις σε διάφορες  ιστοσελίδες.

Αντιθέτως, ο ρόλος του μεσάζοντος που έχουν αναλάβει τους επιτρέπει να αντλούν μεγάλη μερίδα από τα έσοδα της on line διαφήμισης. Το αποτέλεσμα είναι πως τις τελευταίες δύο δεκαετίες τα παραδοσιακά ΜΜΕ έχουν χάσει μια καθοριστική πηγή εισοδήματος. Γι’ αυτό και τα περισσότερα από αυτά έχουν συρρικνωθεί ή ακόμη και εξαφανιστεί ολοκληρωτικά. Οπως επισημαίνει ο κ. Τσάβερν, «η κατάσταση αυτή αρέσει στους τεχνολογικούς κολοσσούς». 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ