ΚΟΣΜΟΣ

Τα βιολιά του Vivaldi θα ηχήσουν ξανά σε συναυλία

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τις τελευταίες ημέρες του Αυγούστου, για πρώτη φορά στη σύγχρονη εποχή, 17 από τα έγχορδα όργανα της εκκλησίας της «Λα Πιετά» της Βενετίας, της διάσημης κι ως «εκκλησιάς του Βιβάλντι», ταξίδεψαν σε μία άλλη πόλη, την Κρεμόνα, για να ακουστούν σε μία συναυλία, λίγο πριν την παράστασή τους στον ίδιο τον ναό, με την τόσο ιδιαίτερη και μοναδική ακουστική, στις 12 Σεπτεμβρίου.

Η συναυλία στη Λα Πιετά θα αποτελέσει συνάμα κι έναν φόρο τιμής στον διαλεκτό συνθέτη, καθώς ήταν τον Σεπτέμβριο του 1703 που ο Αντόνιο Βιβάλντι ξεκίνησε να διδάσκει μουσική στο ορφανοτροφείο που ανήκει ο ναός. Στις αρχές του 18ου αιώνα, το ορφανοτροφείο είχε αγοράσει πάνω από 100 μουσικά όργανα, έγχορδα και πνευστά. Από αυτά διατηρούνται περισσότερα από 20.

Οι τρόφιμες-σολίστες του ορφανοτροφείου υπήρξαν πραγματικά: η Άννα Μαρί του βιολιού και η Προυντέντσα της θεόρβης. Η ίδια τους η ιστορία: πως κατέληξαν εκεί, πως δημιούργησαν την προσωπική τους φήμη, αλλά και οι λεπτομέρειες της κατοπινής τους ζωής, εξακολουθούν να σαγηνεύουν τους ρέκτες των παρασκηνίων της μουσικής ιστορίας. Ο θρύλος της Άννας Μαρίας εξακολουθεί να σαγηνεύει όποιον παρίσταται στα κοντσέρτα που ακόμη δίνονται στην μοναδική αυτή εκκλησία, με το οβάλ εσωτερικό της και τον θόλο της, που τις νωπογραφίες του φιλοτέχνησε ο Τζανμπατίστα Τιέπολο, τους γλυπτούς αγγέλους του ο Τζοβάνι Μαρία Μορλάιτερ. Μία εκκλησία που ίσαμε σήμερα δεν έχει σταματήσει να διατηρεί ζωντανή την παρουσία της στα καλλιτεχνικά δρώμενα της πόλης, είτε μουσικά, είτε εικαστικά, είτε λογοτεχνικά.

Παραδοσιακά, η συλλογή τούτη είναι γνωστή ως «τα βιολιά του Βιβάλντι». Όπως κάθε τι που περιστρέφεται στα γεγονότα της ζωής του ασύγκριτου συνθέτη, ο θρύλος συμπλέκεται με την πραγματικότητα. Τίποτε δεν μπορεί να βεβαιώσει με απόλυτο τρόπο πως είναι τα ίδια όργανα που ο συνθέτης των «Τεσσάρων Εποχών» αγόρασε προκειμένου να πραγματοποιεί τα ξακουστά μαθήματα μουσικής που κάθε εβδομάδα έδινε στις τροφίμους. Το βέβαιο είναι, όπως δείχνουν τα γεγονότα, τα κατάστιχα, οι επιστολές και τα λογιστικά βιβλία, πως τα όργανα, ή η αγορά τους, είναι σύγχρονες με τη βιβαλντιανή εποποιΐα. Εκείνο όμως που είναι βεβαιωμένο είναι πως, αντίθετα με τον θρύλο, εκτός από τα βιολιά Γκουαρνιέρι του 1694, ή το βιολοντσέλο Γκοφρίλερ του 1708, μεταξύ των οργάνων δεν υπήρξε ποτέ ένα Στραντιβάριους.

Με τη συναυλία, στις 12 Σεπτεμβρίου, θα οργανωθεί από το Λα Πιετά, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Βιβάλντι και την όπερα του Λα Φενίτσε, μία μεγάλη έκθεση που θα διηγείται τη μεγάλη περιπέτεια, από τη μελέτη του ρεπερτορίου έως την αποκατάσταση των οργάνων του ιδρύματος.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ