ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ολοκληρώθηκε το φράγμα υδροδότησης της Πάτρας

Οταν πραγματοποιηθεί η πλήρης κάλυψη του ταμιευτήρα του κυρίως φράγματος, θα περιέχει 50 εκατ. κυβικά μέτρα νερού, καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες υδροδότησης της Πάτρας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στην τελική της φάση εισήλθε από χθες η κατασκευή του φράγματος Πείρου - Παραπείρου, ενός εμβληματικού έργου για την ευρύτερη περιοχή της Πάτρας και εν γένει της Δυτικής Αχαΐας. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της κατασκευάστριας εταιρείας «Μηχανική Α.Ε.», χθες, πραγματοποιήθηκε η έμφραξη της σήραγγας εκτροπής του φράγματος, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει πλέον η αντίστροφη μέτρηση για το γέμισμα του ταμιευτήρα με νερό, διαδικασία η οποία θα απαιτήσει περίπου 20 μήνες έως ότου ολοκληρωθεί. Σύμφωνα με την εταιρεία, απαιτείται να περάσουν δύο περίοδοι βροχοπτώσεων ώστε να γεμίσει με νερό η λεκάνη κατάκλισης του φράγματος.

Ωστόσο, κατά τους πρώτους έξι μήνες θα κλείσει ο αγωγός και θα προστεθεί νερό και από το δεύτερο φράγμα στην περιοχή Βαλμαντούρα, που είναι ήδη έτοιμο, ώστε να μπορέσει να ξεκινήσει η υδροδότηση τόσο στην περιοχή της Πάτρας όσο και στη Δυτική Αχαΐα.

Οταν πραγματοποιηθεί η πλήρης κάλυψη του ταμιευτήρα του κυρίως φράγματος, θα περιέχει 50 εκατ. κυβικά μέτρα νερού, καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες υδροδότησης της Πάτρας, της ΒΙΠΕ και της Δυτικής Αχαΐας. Πρόκειται για ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού της τάξεως των 96 εκατ. ευρώ. Μέχρι σήμερα, η «Μηχανική» κατασκεύασε χωμάτινο φράγμα ταμίευσης στη θέση Αστέρι του ποταμού Παραπείρου, μέγιστου ύψους 75 μ. και συνολικού όγκου 6,6 εκατ. κυβικών μέτρων, ένα χαμηλό φράγμα υδροληψίας από σκυρόδεμα στη θέση Βαλμαντούρα του ποταμού Πείρου κι έναν αγωγό μεταφοράς νερού από το φράγμα Βαλμαντούρας στον ταμιευτήρα του φράγματος Αστερίου, μήκους 10.250 μ. ο οποίος είναι κατασκευασμένος από χαλυβδοσωλήνες με εσωτερική και εξωτερική προστασία. Με την αποπεράτωση του φράγματος θα δημιουργηθεί μια τεχνητή λίμνη που με τα νερά της θα κατακλύσει το χωριό Τόσκες, ευρισκόμενο στις ανατολικές απολήξεις του Κομποβουνίου και στις νότιες παρυφές της πεδιάδας των Φαρρών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ιδέα κατασκευής αυτού του μεγαλεπήβολου φράγματος έπεσε για πρώτη φορά στο τραπέζι το 1963 από τον Γεώργιο Παπανδρέου. Ωστόσο, το έργο άρχισε να κατασκευάζεται το 2006, ενώ χρειάστηκαν 14 ολόκληρα χρόνια να ολοκληρωθεί. Ως αιτίες για τις καθυστερήσεις προβάλλονται οι γνωστές παθογένειες που έχουν πλήξει αρκετά δημόσια έργα. Στην περίπτωση του εν λόγω έργου, τα προβλήματα εντοπίζονται σε σχεδιαστικά-μελετητικά λάθη, που απαίτησαν αρκετό χρόνο έως ότου επιλυθούν, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το γεγονός ότι στη μελέτη προβλέπονταν απότομες τομές στα πρανή, που θα δημιουργούσαν σοβαρά προβλήματα με τις βροχοπτώσεις κι έπρεπε να διαφοροποιηθούν. Επίσης, είχαν προβλεφθεί λιγότερα από τα απαιτούμενα κονδύλια για τις σχετικές απαλλοτριώσεις, διαδικασία που επίσης χρειάστηκε αρκετά χρόνια έως ότου ολοκληρωθεί.

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα έργο πνοής, καθώς θα λύσει οριστικά το πρόβλημα υδροδότησης της ευρύτερης περιοχής της Πάτρας. Παράλληλα, η δημιουργία της τεχνητής λίμνης που θα προκύψει αναμένεται να λειτουργήσει και ως αναπτυξιακή ευκαιρία. Ηδη, στο πλαίσιο αυτό, ετοιμάζεται μελέτη για την τουριστική αξιοποίηση πέριξ του φράγματος.

Μετά τη χθεσινή εξέλιξη, ξεκινάει πλέον ένας «αγώνας δρόμου» για εργασίες που πρέπει να συμβαδίζουν με τη διαδικασία της πλήρωσης του φράγματος, καθώς τα συνεργεία θα πρέπει παράλληλα να ολοκληρώνουν τις εργασίες σύνδεσης των φρεατίων εκκένωσης και υδροληψίας. Σε κάθε περίπτωση, οι μηχανικοί της ΕΥΔΕ Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων Νήσων εκτιμούν ότι έως την άνοιξη του 2020 θα έχει διαμορφωθεί σε μεγάλο βαθμό η τεχνητή λίμνη Αστερίου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ