Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

Η Συμφωνία του 1913 και η Μακεδονία

Κύριε διευθυντά
Στη δημοσιευθείσα επιστολή (4/10) του κ. Δημήτρη Γεωργαντά, όπου σχολιάζεται ένα σημείο επιφυλλίδας του κ. Γιανναρά, αναγράφονται και τα εξής:

«Τέλος ο κ. Γιανναράς ξεχνά και τη συμφωνία του Βουκουρεστίου του 1913. Τότε η γεωγραφική Μακεδονία μοιράστηκε σε τέσσερις χώρες. Η Ελλάδα πήρε 51%, η Γιουγκοσλαβία το 38% (;), η Βουλγαρία 10% και 1% η Αλβανία. Αρα καμιά Ευρώπη δεν έδωσε τη Μακεδονία στους αργοφτασμένους Σκοπιανούς».

Η ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Μαρία Νυσταζοπούλου-Πελεκίδου, ιστορικός με σημαντική επιστημονική προσφορά, αποκλείει την ταύτιση  αρχαίας Μακεδονίας και ιστορικά ρευστής «γεωγραφικής Μακεδονίας» (αφού στους Βυζαντινούς χρόνους ακόμα και η Θράκη ονομαζόταν Μακεδονία). Πουθενά στη Συνθήκη του Βουκουρεστίου, δεν γίνεται  διανομή «γεωγραφικής Μακεδονίας». Αυτό που διανεμήθηκε ήταν τα τουρκοκρατούμενα εδάφη της δυτικής Βαλκανικής Χερσονήσου και συγκεκριμένα τα Βιλαέτια της Θεσσαλονίκης και του Μοναστηρίου. Τα ποσοστά 51% κ.λπ. αναφέρονται σε αυτά τα εδάφη. Η πραγματική αντιστοιχία σε εδάφη της αρχαίας Μακεδονίας είναι πάνω από 70% για την Ελλάδα, 15%-17%  για τα Σκόπια (ήδη το ποσοστό αυτό έχει κατοχυρώσει τη διεθνή του παράσταση ως κρατικής οντότητας με το όνομα «Βόρεια Μακεδονία». Η Ελληνική Μακεδονία, χωρισμένη σε τρεις περιφέρειες, αποτελεί διοικητικό σχήμα εσωτερικού  δικαίου), 7% για τη Βουλγαρία και 1% για την Αλβανία. Νομίζω ότι θα ήταν σωστό να γίνει ευρύτερα γνωστή διά της «Κ» και η άποψη της κ. Νυσταζοπούλου-Πελεκίδου.

Γερασιμος Μιχαηλ Δωσσας, Θεσσαλονίκη

Κίνα vs Ταϊβάν... διπλωματικώς 178 - 15

Κύριε διευθυντά
Πριν από λίγες ημέρες, δύο μικρά νησιωτικά κράτη του Ειρηνικού, το Κιριμπάτι και τα Νησιά του Σολομώντα, αναγνώρισαν τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας και έκλεισαν τις διπλωματικές αποστολές τους στην Ταϊβάν, περιορίζοντας τον αριθμό των κρατών που αναγνωρίζουν την ανεξαρτησία της Ταϊβάν σε 15 (έναντι 178 της Κίνας).

Η Κίνα, επενδύοντας 730 εκατομμύρια δολάρια στα Νησιά του Σολομώντα και απροσδιόριστο ακόμα ποσό στο Κιριμπάτι, εξασφάλισε:

– την περαιτέρω απομόνωση της Ταϊβάν, που έχει διακηρύξει ότι θα προσαρτήσει με ειρηνικά ή στρατιωτικά μέσα.

– την αύξηση των κρατών που θα ψηφίζουν υπέρ της στα Ηνωμένα Εθνη και στους περιφερειακούς οργανισμούς και κατά κάθε ψηφίσματος που καταγγέλλει την πολιτική της, τη συμπεριφορά της έναντι των γειτόνων της και την προσπάθειά της να αναδιαρθρώσει τη διεθνή κοινωνία στη βάση του απολυταρχικού, υψηλής τεχνολογίας, μοντέλου της.

– την πρόσβαση στους πόρους των κρατών αυτών που, αν και είναι μικρά σε έκταση και πληθυσμό, σταδιακά αναδεικνύονται σε υπερδυνάμεις της «γαλάζιας οικονομίας», λόγω της τεράστιας αποκλειστικής οικονομικής ζώνης τους.

– μελλοντικές διευκολύνσεις και ενδεχομένως στρατιωτικές βάσεις πάνω στη ωκεάνια λεωφόρο που συνδέει τις ηπειρωτικές ΗΠΑ με το Γκουάμ και τη σύμμαχο Αυστραλία, ώστε να μείνει, η Κίνα, μόνη κυρίαρχη δύναμη στον Δυτικό Ειρηνικό.

Οι διπλωματικές επιτυχίες της Κίνας, αθροιζόμενες στην εντυπωσιακή μεγέθυνση της στρατιωτικής της ισχύος, ιδιαίτερα της ναυτικής, προϊδεάζουν για την αναβίωση ενός προσφιλούς (στην Κίνα) μύθου, ότι το αρχιπέλαγος της Αυστραλασίας υπήρξε, μέχρι την έλευση των Ευρωπαίων, υποτελές σε αυτήν. Αλλά η άνοδος του νέου ηγεμόνα πιθανότατα θα φέρει την αντίδραση του παλαιού και αντισυσπειρώσεις μεταξύ των «υποτελών».

Γιαννης Χελμης, Νέα Σμύρνη

Τουριστική εκπαίδευση και βήματα αναβάθμισης

Κύριε διευθυντά
Η ανάδειξη του θέματος της τουριστικής εκπαίδευσης –έστω και με αρνητική διάθεση– από τον έγκριτο αρθρογράφο σας κ. Τάκη Θεοδωρόπουλο («Καθημερινή», 2.10.2019), συμβάλλει, αναμφισβήτητα, στον δημόσιο διάλογο που πρέπει να αποτελέσει «προτεραιότητα στον στρατηγικό σχεδιασμό της χώρας», όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί επιστήμονες.

Αυτό ακριβώς επιδιώκει η νέα κυβέρνηση. Η αναβάθμιση και ο εξορθολογισμός της τουριστικής εκπαίδευσης, η προσαρμογή της στις σύγχρονες τάσεις αντίστοιχων δομών των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως και στις ανάγκες των επιχειρήσεων του κλάδου, αποτελούν εντολή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Ηδη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, με τη συνεργασία εξειδικευμένων συμβούλων και υπηρεσιακών παραγόντων, επεξεργάζεται ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για την ποιοτική άνοδο της εκπαίδευσης και κατάρτισης του ανθρωπίνου δυναμικού, που άμεσα ή έμμεσα, στελεχώνει τον σημαντικό αυτό κλάδο της ελληνικής οικονομίας και βελτιώνει την ανταγωνιστικότητά του.

Ευνόητο είναι ότι, στο πλαίσιο αυτό, εξετάζεται η ανωτατοποίηση των δύο Ανωτέρων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης (ΑΣΤΕ), που υπάγονται στο υπουργείο Τουρισμού, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία για τις ΑΣΤΕ.

Στην προσπάθειά μας αυτή, θα αντιμετωπίσουμε με αποφασιστικότητα όποια τυχόν εμπόδια προκύψουν, όπως, άλλωστε, μας προτρέψατε και εσείς στο πρωτοσέλιδο άρθρο σας («Καθημερινή», 2.10.2019) «να σπάσουμε αυγά».

Αντιπαρέρχομαι τις αναφορές του αρθρογράφου σας στο πρόσωπό μου και τον διαβεβαιώνω ότι η πρόβλεψή του πως «το πιθανότερο είναι ότι δεν θα γίνει τίποτε» θα διαψευσθεί πολύ σύντομα.

Μανος Κονσολας, Υφυπουργός Τουρισμού

Το έργο της Εκκλησίας και οι ιερωμένοι

Κύριε διευθυντά
Με την παρούσα μου επιστολή θέλω να σχολιάσω καλόπιστα αυτά που διάβασα στην επιστολή του φιλολόγου ιστορικού κ. Ευάγγ. Μαμά στην εφημερίδα σας στις 19 Σεπτεμβρίου.

Ο κ. Γιανναράς έγραψε στην επιφυλλίδα του για «βδέλυγμα σε τόπο άγιο». Πολύ σωστά έκρινε την ποιότητα της συμπεριφοράς των κληρικών που έχει υπόψη του. Δεν κατάλαβα εγώ τουλάχιστον ότι εγνωμάτευσε γενικά για το σύνολο.

Ο κ. Μαμάς καταχωρίζει περιστατικά προς τεκμηρίωση της σκέψης αυτής. Ασφαλώς υπάρχουν ανάλογα περιστατικά που δικαιολογούν την κριτική αυτή στάση όλων μας. Επισημαίνω μόνο το λάθος, κατά τη γνώμη μου, που κάνει ο κ. Μαμάς να γνωματεύει ως επαΐων ιστορικός, πως εκτός εξαιρέσεων η πλειονότητα είναι αυτό που περιγράφει.

Του υπενθυμίζω λοιπόν λίγα προκειμένου να κρίνει ορθότερα τα πράγματα.

Η Αρχιεπισκοπή Αθηνών συντηρεί νομίζω 20 φιλανθρωπικά ιδρύματα. Ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος με πρωτοβουλία του στρατεύτηκε και οργάνωσε αξιόλογη βοήθεια για τους αναγκεμένους συνανθρώπους μας.

Εγώ τουλάχιστον γνωρίζω ότι πολλές μητροπόλεις συντηρούν φιλανθρωπικά ιδρύματα και πρόθυμα συντρέχουν στην επίλυση προβλημάτων φτώχειας, υγείας, ανεργίας, πολυτέκνων κ.λπ. αναγκών.

Ο κ. Μαμάς δεν έχει κάποια πληροφορία για ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα ΓΑΛΙΛΑΙΑ εδώ στα Μεσόγεια, που διέθεσε και συνεχώς διαθέτει πολλά χρήματα για την περίθαλψη ασθενών, που δεν γίνονται δεκτοί σε νοσοκομεία λόγω ανιάτου νόσου σε τελικό στάδιο και δεν έχουν ιδίους πόρους; Θα παρέθετα περισσότερα, αλλά σεβόμενος το σύντομο της επιστολής σταματώ εδώ!

Εγώ τουλάχιστον βλέπω τους πνευματικούς μας πατέρες σαν ένα μέρος από τον εαυτό μας, που συμμερίζονται όπως κι εμείς –ίσως καλύτερα– τα προβλήματα των συνανθρώπων μας. Καλό λοιπόν είναι να ρίχνουμε και μια ματιά στον εαυτό μας προτού αποφανθούμε εκ του προχείρου για τους άλλους. Δεν πρέπει να παρασυρόμεθα από προσωπικά βιώματα, γιατί καταλήγουμε σε λαθεμένες κρίσεις.

Πουλοπουλος Λεωνιδας, Φιλόλογος, Κ. Χαλάνδρι

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ