ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μακρύς ο δρόμος έως τη λήξη του εμπορικού πολέμου

CLYDE RUSSELL / REUTERS

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πότε μια συμφωνία δεν είναι πραγματικά συμφωνία; Οταν πρόκειται για τους τελευταίους χειρισμούς στη μακρά εμπορική διένεξη μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας. Αυτό δεν σημαίνει πως η ανακοίνωση που έγινε στις 11 Οκτωβρίου από τις δύο πλευρές δεν είναι σημαντική. Απλώς χρειάζεται ακόμη πολύς δρόμος μέχρις ότου βρεθεί μια λύση συνολική, την οποία επιζητούν όχι μόνον οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, αλλά και οι υπόλοιπες χώρες, οι οποίες φοβούνται ότι ο εμπορικός πόλεμος θα προξενήσει ύφεση. Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έγινε υπερβολικός λέγοντας πως η ανακοίνωση της συμφωνίας είναι μια «γιορτή αγάπης», ενώ ο Κινέζος αντιπρόεδρος Λιου Χε χρησιμοποίησε πιο ήπιες εκφράσεις, παρατηρώντας ότι «οι δύο πλευρές σημείωσαν σημαντική πρόοδο σε πολλά πεδία». Ηταν και η πρώτη φορά που φάνηκε πως οι δύο εταίροι ήταν αποφασισμένοι να καταγράψουν κάποια πράγματα ενόψει της υπογραφής της πρώτης φάσης της συμφωνίας, η οποία τοποθετείται στις 16 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της Συνόδου Οικονομικής Συνεργασίας των Χωρών Ασίας - Ειρηνικού. Παρά ταύτα, η καλή είδηση της 11ης Οκτωβρίου έχει να κάνει με το γενικότερο αίσθημα, δίνοντας ελάχιστες λεπτομέρειες για το τι τελικώς συμφωνήθηκε ή δεν συμφωνήθηκε.

Επιπροσθέτως, οι δασμοί εκατέρωθεν ούτε αποσύρθηκαν ούτε ανεστάλησαν, ενώ η μόνη υποχώρηση ήταν ότι οι ΗΠΑ δεν θα προχωρήσουν από σήμερα σε αύξηση δασμών στο 30%, από το 25%, επί κινεζικών αγαθών 250 δισ. δολαρίων. Το μόνο πιο σαφές στοιχείο ήταν η επανάληψη του ισχυρισμού του Ντόναλντ Τραμπ ότι η Κίνα για ακόμα μια φορά θα αρχίσει να αγοράζει τεράστιες ποσότητες αμερικανικών αγροτικών ειδών – ο Αμερικανός πρόεδρος είπε ότι το Πεκίνο θα αγοράσει προϊόντα ύψους έως και 50 δισ. δολαρίων. Αυτό όμως φαίνεται ιδιαιτέρως αισιόδοξο, ενώ ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Στίβεν Μνούτσιν, διευκρίνισε πως οι αγορές αυτές θα ανέλθουν σταδιακά στα εν λόγω επίπεδα. Ακόμα και μια αύξηση βαθμιαία στα 40 και στα 50 δισ. δολάρια αποτελεί κάτι πολύ μεγάλο. Ενα χρόνο πριν από το ξέσπασμα της εμπορικής διένεξης, η Κίνα αγόραζε αγροτικά προϊόντα από τις ΗΠΑ της τάξεως των περίπου 23 δισ. δολαρίων ετησίως.

Επιπλέον, δεν έγινε καμία αναφορά στο θέμα των εξαγωγών πετρελαίου από τις Ηνωμένες Πολιτείες προς την Κίνα, οι οποίες πριν από την επιβολή δασμών είχαν μεγάλη άνοδο. Υπήρξαν, πάντως, κάποιες θετικές κινήσεις για τους Αμερικανούς εξαγωγείς πετρελαίου, όπως τα πέντε δεξαμενόπλοια που είχε προγραμματιστεί να μεταφέρουν συνολικά 9,4 εκατομμύρια βαρέλια αργού τον Οκτώβριο. Τρία εξ αυτών ήδη παρέδωσαν το φορτίο τους και τα άλλα δύο θα φθάσουν περίπου στο τέλος του μήνα, σύμφωνα με την εταιρεία Refinitiv, η οποία συγκέντρωσε δεδομένα κίνησης λιμένων και παρακολούθησε την πορεία των σκαφών. Εάν παραδοθεί το σύνολο του φορτίου, τότε οι εισαγωγές της Κίνας από τις ΗΠΑ θα ανέρχονται σε 303.000 βαρέλια ημερησίως. Θα πρόκειται για τα δεύτερα υψηλότερα επίπεδα του 2019, από τις 394.000 βαρέλια ημερησίως του Αυγούστου.

Μολαταύτα, το πρώτο δεκάμηνο της χρονιάς οι εισαγωγές της Κίνας σε αργό Ηνωμένων Πολιτειών διαμορφώνονται κατά μέσον όρο μόνο σε 121.000 βαρέλια ημερησίως, δηλαδή πολύ λιγότερα από τις 344.000 βαρέλια ημερησίως κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2018 και πριν από την εκατέρωθεν επιβολή δασμών. Πέραν τούτου, παρατηρήθηκε δραστική αύξηση στις χρεώσεις μεταφοράς φορτίου με τα δεξαμενόπλοια αφότου ο Αμερικανός πρόεδρος επέβαλε κυρώσεις σε 4 κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες, επειδή συνέχιζαν τις συναλλαγές με το Ιράν. Ως αποτέλεσμα, το αργό ΗΠΑ έγινε λιγότερο ανταγωνιστικό για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, δεδομένης και της μεγαλύτερης διαδρομής που έπρεπε να διανύσει εν συγκρίσει με εκείνο των άλλων εξαγωγέων από τη Μ. Ανατολή και την Αφρική. Αναφορικά, τέλος, με το υγροποιημένο φυσικό αέριο, οι Αμερικανοί εξαγωγείς παραμένουν αποκλεισμένοι από την κινεζική αγορά, την ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά διεθνώς.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ