ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τσουνάμι απολύσεων πλήττει τη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της IHS Markit, φέτος η παραγωγή των αυτοκινητοβιομηχανιών ανά τον κόσμο δεν θα υπερβεί τα 88,8 εκατ. οχήματα, επιβατικά και ελαφρά φορτηγά. Θα είναι, δηλαδή, μειωμένη κατά 6% σε σύγκριση με το περασμένο έτος.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μία από τις χειρότερες χρονιές ήταν το 2019 για τους εργαζομένους στις αυτοκινητοβιομηχανίες ανά τον κόσμο, καθώς η μείωση της ζήτησης παγκοσμίως και οι ριζικές μεταβολές στον κλάδο έχουν οδηγήσει σε δεκάδες χιλιάδες απολύσεις. Δύο ηχηρά ονόματα της αυτοκινητοβιομηχανίας, η Daimler και η Audi, ανακοίνωσαν προ ημερών σχεδόν 20.000 απολύσεις, ενώ έχουν προηγηθεί από το περασμένο έτος ανάλογες δραστικές περικοπές στις General Motors, Ford Motor και Nissan Motor. Μέσα στα επόμενα χρόνια, άλλωστε, ο κλάδος πρόκειται να καταργήσει συνολικά πάνω από 80.000 θέσεις εργασίας.

Ο κλάδος αναθεωρεί τις ανάγκες του σε προσωπικό, καθώς ο εμπορικός πόλεμος και οι δασμοί αυξάνουν το κόστος και οδηγούν σε μείωση των επενδύσεων. Ανάλογες επιπτώσεις στο προσωπικό των αυτοκινητοβιομηχανιών έχει, άλλωστε, η στροφή στην ηλεκτροκίνηση και στα αυτοκινούμενα οχήματα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της IHS Markit, φέτος η παραγωγή των αυτοκινητοβιομηχανιών ανά τον κόσμο δεν θα υπερβεί τα 88,8 εκατ. οχήματα, επιβατικά και ελαφρά φορτηγά. Θα είναι, δηλαδή, μειωμένη κατά 6% σε σύγκριση με το περασμένο έτος. Προ δύο εβδομάδων περίπου, η Audi ανακοίνωσε πως θα καταργήσει 9.500 θέσεις εργασίας στη Γερμανία μέχρι το 2025, καθώς η μητρική της Volkswagen δρομολογεί τη δαπανηρή μετάβασή της στα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Η Daimler ανακοίνωσε πως θα απολύσει πάνω από 10.000 υπαλλήλους της ανά τον κόσμο και εκτιμάται πως κινδυνεύουν περίπου 150.000 θέσεις στη Γερμανία. Στη διάρκεια του 2018, άλλωστε, άρχισαν να μαζεύονται σύννεφα πάνω από τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όταν η Ford ανακοίνωσε ότι δρομολογεί αναδιάρθρωση που θα έχει κόστος 11 δισ. δολαρίων. Στο πλαίσιο αυτής της αναδιάρθρωσης σχεδιάζει να μειώσει το προσωπικό της κατά 10% σε παγκόσμιο επίπεδο και να κλείσει έξι μονάδες παραγωγής, τρεις στη Ρωσία και από μία σε ΗΠΑ, Βρετανία και Γαλλία.

Οπως επισημαίνει σε σχετικό ρεπορτάζ το Bloomberg που συγκέντρωσε τα στοιχεία, οι περισσότερες απολύσεις γίνονται σε Γερμανία, ΗΠΑ και Βρετανία. Την ίδια στιγμή, όμως, η κρίση του κλάδου εκδηλώνεται και σε ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες των οποίων περιορίζουν τις δραστηριότητές τους. Δραστικές περικοπές γίνονται και στην Κίνα, που απασχολεί τον μεγαλύτερο αριθμό εργαζομένων στις αυτοκινητοβιομηχανίες της, αλλά έχει καταγράψει σημαντική μείωση πωλήσεων. Ενδεικτική περίπτωση η νεοφυής ΝΙΟ, που παρουσίασε ζημίες πολλών δισ. δολαρίων και είδε τη μετοχή της να καταρρέει στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Αναγκάστηκε, έτσι, να απολύσει πάνω από 2.000 υπαλλήλους της, περίπου το 20% του προσωπικού της. Η ιαπωνική Nissan, άλλωστε, υπήρξε πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση, αλλά γνωρίζει βαθύτατη κρίση από το περασμένο έτος, όταν συνελήφθη ο πρώην πρόεδρός της Κάρλος Γκοσν. Τα κέρδη της έχουν μειωθεί σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα και τα επόμενα χρόνια η Nissan θα μειώσει το προσωπικό της ανά τον κόσμο κατά 12.500 άτομα.

Και ενδέχεται όλα αυτά να είναι η αρχή τεκτονικών κραδασμών στον κλάδο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναλυτών της αγοράς. «Η παρατεταμένη επιβράδυνση σε όλες τις αγορές θα εξακολουθήσει να περιορίζει τα περιθώρια κέρδους των αυτοκινητοβιομηχανιών που ήδη έχουν επιβαρυνθεί από τις εκτεταμένες δαπάνες για έρευνα γύρω από την τεχνολογία των αυτοκινούμενων οχημάτων», εκτιμά ο Τζίλιαν Ντέιβις, αναλυτής της Bloomberg Intelligence, που επισημαίνει πως πολλές βιομηχανίες του κλάδου επικεντρώνονται στη μείωση του κόστους για να περιφρουρήσουν κάπως τα περιθώρια κέρδους τους.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ