ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ

Αφιέρωμα Road Trips: Οδήγηση στο χιόνι

ΟΛΓΑ ΧΑΡΑΜΗ

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Λίγο πριν πάρουμε τα χιονισμένα βουνά, ο οδηγός αγώνων και εκπαιδευτής Στέφανος Αττάρτ* μας δίνει χρήσιμες συμβουλές για ασφαλή οδήγηση στο χιόνι.

Προετοιμασία αυτοκινήτου Πριν ξεκινήσετε για το ταξίδι σας, καλό είναι να κάνετε σέρβις στο αυτοκίνητο. Ειδικότερα, θα πρέπει να ελέγξετε την μπαταρία, την κατάσταση των ελαστικών και την πίεσή τους, τα φρένα, καθώς και την κατάσταση των υαλοκαθαριστήρων. Επίσης, να προσθέσετε αντιψυκτικό μέχρι -20 βαθμούς στο ψυγείο και αντιπαγωτικό στο υγρό των υαλοκαθαριστήρων. Να έχετε πάντα γεμάτο το ρεζερβουάρ με καύσιμα και, αν χρησιμοποιείτε πετρέλαιο, προσθέστε ειδικό αντιπαγωτικό.  

Τι να έχω μαζί μου Φροντίστε να έχετε στο αυτοκίνητο αλυσίδες καλής ποιότητας, ένα ζευγάρι γάντια, φακό, πλαστική σπάτουλα και ένα μπουκάλι καθαρό οινόπνευμα. Καλό είναι ό,τι υπάρχει μέσα στο αυτοκίνητο να είναι ασφαλισμένο, ώστε να μη μετακινείται και σας αποσπά την προσοχή.

Τι να αποφύγω Αποφύγετε να ταξιδέψετε τη νύχτα αν κινείστε σε άγνωστη περιοχή, όπου δεν γνωρίζετε τους δρόμους, αν είναι σε εξέλιξη κακοκαιρία ή αν έχετε παλιό αυτοκίνητο με αρκετά χιλιόμετρα, το οποίο δεν διαθέτει σύγχρονα ηλεκτρονικά βοηθήματα και καλά φώτα. Τέλος, πάντα να προτιμάτε να ταξιδεύετε με ακόμα ένα αυτοκίνητο συνοδεία.

Όταν συναντήσω το χιόνι Μόλις αντιληφθείτε ότι ξεκινάει η χιονόπτωση –ιδιαίτερα αν σκοπεύετε να οδηγήσετε σε ανηφόρες και στροφές–, σταματήστε και φορέστε εγκαίρως αντιολισθητικές αλυσίδες στους κινητήριους τροχούς. Οδηγήστε για μερικά μέτρα και ξανασταματήστε, ώστε να τις σφίξετε εκ νέου και να είναι απόλυτα τεντωμένες. Αλλιώς, υπάρχει κίνδυνος να φύγουν, να πέσουν στην εσωτερική πλευρά του τροχού και να καταστρέψουν τα σωληνάκια και τα καλώδια των φρένων, με αποτέλεσμα να σας ακινητοποιήσουν. Οδηγείτε πάντα με χαμηλή ταχύτητα και να έχετε στον νου σας ότι μπορεί να διασταυρωθείτε με άλλα αυτοκίνητα που δεν φορούν αλυσίδες ή έχουν ακινητοποιηθεί και γλιστρούν, εξαιτίας της μεγάλης κλίσης του δρόμου. Κρατάτε αποστάσεις ασφαλείας πολύ μεγαλύτερες απ’ ό,τι σε καθαρό οδόστρωμα.

Όταν συναντήσω τον πάγο Ο πάγος την ημέρα βρίσκεται συνήθως σε ανήλιαγες στροφές και πάνω στις γέφυρες (ακόμα κι αν τριγύρω το οδόστρωμα είναι πεντακάθαρο). Τη νύχτα μπορεί να είναι οπουδήποτε σε μεγάλα υψόμετρα. Αν συναντήσουμε πάγο στο οδόστρωμα, τα πράγματα γίνονται επικίνδυνα. Οδηγείτε με πολύ χαμηλή ταχύτητα, κάνετε εξαιρετικά απαλές κινήσεις σε τιμόνι και πεντάλ, δεν πατάτε καθόλου φρένο και κρατάτε μεγάλες αποστάσεις από τα άλλα οχήματα. Κάθε αλλαγή κατεύθυνσης πρέπει να γίνεται ομαλά και προοδευτικά. Αν δεν είναι απαραίτητο, καλύτερα μη συνεχίσετε την πορεία σας.  

Αν νιώσω ότι γλιστράω Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να πατήσετε φρένο, καθώς θα χάσετε εντελώς τον έλεγχο. Οδηγείτε σε χαμηλές στροφές (εν ανάγκη βάλτε πρώτη ταχύτητα) προς την πλευρά της πρόσφυσης και διορθώνετε σταδιακά και απαλά. Να θυμάστε επίσης ότι, εκτός από τον πάγο, γλιστράει και το πατημένο χιόνι. Αν ο δρόμος δεν έχει περαστεί με αλάτι, καλύτερα να πατήσετε στο φρέσκο χιόνι παρά στις ροδιές των άλλων αυτοκινήτων.

Αν κολλήσω στο χιόνι Σε μεγάλη χιονόπτωση, εφόσον συνεχίζουμε την οδήγηση, είναι αναπόφευκτο κάποια στιγμή να κολλήσουμε –ανάλογα και με το ύψος του αυτοκινήτου μας–, καθώς θα μαζευτεί πολύ χιόνι κάτω από το όχημα και θα κρεμάσουν οι αναρτήσεις (δηλαδή δεν θα υπάρχει επαφή των τροχών με το έδαφος). Σε αυτή την περίπτωση, μόνοι σας δεν μπορείτε να κάνετε απολύτως τίποτα. Μόνο κάποιο άλλο, πιο ψηλό όχημα θα μπορέσει να σας τραβήξει.

Αν μείνω ακινητοποιημένος Προσπαθήστε να σταματήσετε σε σημείο όπου δεν εμποδίζετε διερχόμενα αυτοκίνητα ή εκχιονιστικά, κατά προτίμηση σε χωμάτινο έδαφος, ώστε να «πιάνουν» καλύτερα τα ελαστικά, και όσο γίνεται πιο επίπεδο. Κρατήστε τη μηχανή αναμμένη στο ρελαντί και ασφαλίστε το αυτοκίνητο, τοποθετώντας ακόμα και πέτρες στους τροχούς.

Έφτασα στον προορισμό μου. Πώς να συμπεριφερθώ στο όχημα; Όταν επικρατούν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, παρκάρετε αν είναι δυνατόν σε επίπεδο έδαφος και μη σηκώνετε το χειρόφρενο, καθώς είναι πιθανό να παγώσει και να μη «λύνεται» την επόμενη μέρα. Ασφαλίστε το με ταχύτητα και με πέτρες στους τροχούς και σηκώστε τους υαλοκαθαριστήρες από το παρμπρίζ, για να μην κολλήσουν.  

Έπειτα από μια νύχτα με χιόνι Το πρωί, μετά από μια νύχτα χιονόπτωσης και χαμηλών θερμοκρασιών, είναι πιθανό να μην ανοίγουν οι πόρτες του αυτοκινήτου. Ρίξτε περιμετρικά, εκεί που βρίσκονται τα λάστιχα, καθαρό οινόπνευμα και καθαρίστε το παρμπρίζ επίσης με οινόπνευμα και με την ειδική σπάτουλα. Απομακρύνετε το χιόνι από τη μάσκα του αυτοκινήτου με ένα πανί, ώστε να παίρνει αέρα το ψυγείο, καθώς και από τα φώτα, τα φλας, τα τζάμια και τους καθρέφτες.
Ανάψτε τη μηχανή και περιμένετε έως ότου η θερμοκρασία φτάσει στην απαιτούμενη ένδειξη, παρακολουθώντας παράλληλα τη σωστή λειτουργία των οργάνων. Ξεκινήστε με πολύ απαλό γκάζι.

* Ο Στέφανος Αττάρτ είναι πρωταθλητής οδηγός αγώνων Οff road, εκπαιδευτής και ιδρυτής της πίστας 4x4 Attart Off road Park στην Κερατέα, όπου γίνονται και ατομικά σεμινάρια (τηλ. 6972-976463).

 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ