ΕΛΛΑΔΑ

Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος: Ενας μικρός σπόρος που καρποφόρησε

«Ερχόμενος στην Ελλάδα από τις ΗΠΑ το 2008, με έκπληξη άκουσα ισχυρισμούς όπως ότι σε ένα ιδιωτικό κολέγιο πληρώνει κανείς για να πάρει καλό βαθμό ή το Deree είναι μόνο για τα παιδιά των πλουσίων που δεν περνούν στις Πανελλήνιες. Αυτές οι απόψεις συνεχίζουν να ενισχύουν τη μυθολογία γύρω από την ιδιωτική ανώτατη εκπαίδευση», αναφέρει στην «Κ» ο Dr. David G. Horner.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

To Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος (ACG), από την ίδρυσή του το 1875 μέχρι το 1922, λειτουργούσε στη Σμύρνη. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, και ύστερα από πρόσκληση του τότε πρωθυπουργού Ελευθερίου Βενιζέλου, μεταφέρθηκε στην Αθήνα. «Ο μικρός σπόρος που φύτεψαν στη Σμύρνη θαρραλέες και οραματίστριες Αμερικανίδες ιεραπόστολοι κατόρθωσε, παρά τον βίαιο ξεριζωμό και τη μεταφύτευσή του, όχι μόνο να επιζήσει αλλά με κάποιον τρόπο, και κάτω από δυσμενείς συνθήκες και αντιξοότητες, να καρποφορήσει. Σήμερα, το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος είναι το αρχαιότερο και μεγαλύτερο ενιαίο, πιστοποιημένο από αμερικανικό οργανισμό, εκπαιδευτικό ίδρυμα στην Ευρώπη, με εγγεγραμμένους συνολικά 5.749 φοιτητές και μαθητές που σπουδάζουν στις τρεις βαθμίδες του, το Pierce, το Deree και το Alba. Οι ιδρύτριές μας μπορεί να μην προέβλεψαν αυτή την εξέλιξη, όμως σήμερα είμαστε εδώ, διατηρώντας ζωντανό το όραμά τους στην αποστολή και την εκπαιδευτική κουλτούρα του σχολείου», τονίζει στην «Κ» ο πρόεδρος του ACG, Dr. David G. Horner.

– Φοιτητές από ελληνικά ΑΕΙ φοιτούν στο Πρόγραμμα Παράλληλων Σπουδών του ACG· τον τελευταίο χρόνο πάνω από 1.000. Πού το αποδίδετε;

– Οι νέοι επιλέγουν το Πρόγραμμα Παράλληλων Σπουδών του Deree διότι αντιλαμβάνονται ότι προσφέρουμε μία συμπληρωματική, προσιτή οικονομικά, εκπαιδευτική εμπειρία (συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής ενίσχυσης που παρέχει το Κολλέγιο), η οποία θα στηρίξει τις προσωπικές και επαγγελματικές τους φιλοδοξίες. Τα ελκυστικά στοιχεία της εμπειρίας στηρίζονται στο αμερικανικό μοντέλο θεωρητικών επιστημών, περιλαμβάνουν ευρεία γκάμα ακαδημαϊκών επιλογών, στενή επαφή με τους διδάσκοντες, διδασκαλία στα αγγλικά, παράλληλες με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα εξωακαδημαϊκές δραστηριότητες (π.χ. οργάνωση φοιτητών σε ομάδες, όπως clubs και societies, αθλητισμός), σπουδές για ένα διάστημα σε ΑΕΙ του εξωτερικού (π.χ. Harvard, Stanford, Boston College, Πανεπιστήμιο της Virginia, London School of Economics), πρακτική άσκηση σε Ελλάδα και εξωτερικό, ευκαιρίες εργασίας μέσα στο Κολλέγιο, συμβουλευτική καριέρας, καθώς και συμμετοχή στο δίκτυο αποφοίτων του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, που αριθμεί 56.000 αποφοίτους παγκοσμίως, με το 70% να απασχολείται στις κορυφαίες 100 εταιρείες, παγκοσμίως.

– Για χρόνια τα κολέγια βρίσκονται σε μία γκρίζα ζώνη, καθώς η ελληνική πολιτεία δεν ήθελε να αναγνωρίσει τα πτυχία τους. Ακόμη και σήμερα υπάρχουν αντιδράσεις στο θέμα αυτό. Πώς απαντάτε στους επικριτές σας;

– Εχει δημιουργηθεί μία μυθολογία γύρω από την ιδιωτική (και τη δημόσια) ανώτατη εκπαίδευση στην Ελλάδα. Η γένεσή της ανάγεται αναντίρρητα στο πολιτικό πλαίσιο της δεκαετίας του 1970 και στην προσθήκη του άρθρου 16 στο ελληνικό Σύνταγμα, το οποίο επιτρέπει τη λειτουργία μόνο δημοσίων πανεπιστημίων. Και, παρόλο που δεν απαιτείτο από το άρθρο 16, προστέθηκαν επιπλέον σύνθετες πολιτικές αποφάσεις ώστε να προστατευθεί η κυριαρχία της ελληνικής δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης. Μερικές φορές αναφέρομαι στο άρθρο 16 ως το «Τείχος του Βερολίνου της Ελλάδας», ένα τεχνητό φράγμα που υψώθηκε για να απομονώσει τη δημόσια από την ιδιωτική σφαίρα της εκπαίδευσης στη χώρα. Ερχόμενος στην Ελλάδα από τις ΗΠΑ το 2008, με έκπληξη άκουσα ισχυρισμούς όπως «σε ένα ιδιωτικό κολέγιο πληρώνει κανείς για να πάρει καλό βαθμό» ή «το Deree είναι μόνο για τα παιδιά των πλουσίων που δεν περνούν στις Πανελλήνιες». Αυτές οι απόψεις συνεχίζουν να ενισχύουν αυτή τη μυθολογία, παρόλο που είναι αστήρικτες και ατεκμηρίωτες (π.χ. αυτό το εξάμηνο ο μέσος όρος απολυτηρίου λυκείου των πρωτοετών του Deree ήταν 18,2 και το 50% των φοιτητών του Deree καθώς και το 73% των φοιτητών του Alba λαμβάνουν οικονομική ενίσχυση από το Κολλέγιο). Ευτυχώς, πιστεύω ότι παρόμοιες αντιλήψεις αποδομούνται σταδιακά.

– Tο ACG  έχει εκπονήσει σχέδιο που θα προσφέρει προστιθέμενη αξία στην κοινωνία και στην εκπαίδευση στην Ελλάδα. Ποιο είναι αυτό;

– Βασιζόμενοι στην αμερικανική εμπειρία, όπου τα κολέγια και τα πανεπιστήμια αποτελούν την κινητήριο δύναμη της οικονομίας, καθώς και στον θετικό αντίκτυπο του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας, που είχε ξεκινήσει από το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος, με χρηματοδότηση του Ιδρύματος Μπεχράκη, που εδρεύει στην Αμερική και έχει εστιάσει στο πρωταρχικό ζήτημα δημόσιας υγείας της χώρας –τη μείωση του καπνίσματος– καταρτίστηκε ένα στρατηγικό σχέδιο με στόχο να συνεχιστεί η θετική θεσμική τάση του Κολλεγίου και, ταυτόχρονα, να ενισχυθεί η συμβολή του στην ελληνική οικονομία και στην κοινωνία ευρύτερα. Το πλάνο «ACG 150 | Advancing the Legacy, Growing Greece» συγκροτήθηκε σε συνεργασία με τη McKinsey & Company και ενσωματώνει τη μελέτη της εταιρείας για το νέο μοντέλο εθνικής ανάπτυξης «Η Ελλάδα 10 Χρόνια Μπροστά: Προσδιορίζοντας το Νέο Μοντέλο Ανάπτυξης και Στρατηγικής». To Μοντέλο της McKinsey προβλέπει τη δημιουργία 780.000 νέων θέσεων εργασίας και περισσότερα από 66 δισ. ευρώ στην ετήσια ανάπτυξη του ΑΕΠ.

Η συμβολή

– Με ποιους τρόπους το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος έχει ενισχύσει  την ακαδημαϊκή κοινότητα της χώρας;

– Κατά την άποψή μου, η κυριότερη συμβολή του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης της Ελλάδος είναι ότι αποτέλεσε μία αξιόπιστη εναλλακτική πρόταση στο μοντέλο του Δημοσίου, που επικρατεί και κυριαρχεί στην ανώτατη εκπαίδευση. Πολλές από τις πρωτοβουλίες της τωρινής κυβέρνησης (π.χ. διδασκαλία στα αγγλικά, προσέλκυση διεθνών φοιτητών στην Ελλάδα, ακαδημαϊκά προγράμματα για την καλύτερη προετοιμασία των φοιτητών για τις ανάγκες της αγοράς, ανάπτυξη των ήπιων δεξιοτήτων των φοιτητών, συνεργασίες με αμερικανικά πανεπιστήμια) αντανακλούν εκπαιδευτικές πρακτικές και πρότυπα που εφάρμοζε το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος επί σειράν ετών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ