ΚΟΣΜΟΣ

Οδηγός ψυχικής επιβίωσης τον καιρό της πανδημίας

Σιλουέτες ανθρώπων αχνοφαίνονται στα μπαλκόνια πολυκατοικίας σε προάστιο στο Νέο Δελχί, καθώς συνεχίζονται τα περιοριστικά μέτρα στην ινδική πρωτεύουσα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

H πανδημία COVID-19 μετέβαλε ριζικά και ραγδαία την καθημερινότητά μας. Η απαραίτητη προσαρμογή στους νέους κανόνες της είναι δύσκολη, αλλά ευτυχώς η σύγχρονη τεχνολογία μάς βοηθά στη διατήρηση διαύλων επικοινωνίας με τους αγαπημένους και τους συναδέλφους μας.

Αυτόν τον καιρό της καραντίνας είναι πολύ εύκολο να περιφερόμαστε άπλυτοι, αχτένιστοι, φορώντας μια ρόμπα όλη την ημέρα. Ωστόσο, η παραμέληση της καθημερινής προσωπικής φροντίδας απλώς αποκαλύπτει τη βαθύτερη ψυχολογική κρίση, στην οποία βρισκόμαστε. Συμπεριφορές, όπως η παραμέληση της προσωπικής φροντίδας, το υπερβολικό ή το ελάχιστο φαγητό, η υπερβολική κατανάλωση οινοπνευματωδών κ.ά., είναι καμπανάκια κινδύνου. Κάποια άλλα συμπτώματα, όπως η αϋπνία, ο υπερβολικός ύπνος, η ελάττωση της μνήμης και της συγκέντρωσης και η απώλεια ενδιαφέροντος για αγαπημένες δραστηριότητες, πιθανώς να μαρτυρούν κατάθλιψη. Για να ελέγξετε καλύτερα τις ψυχολογικές συνέπειες της πανδημίας και να γίνετε πιο λειτουργικοί, προσπαθήστε να καθορίσετε με ακρίβεια το ωράριο του ύπνου ή προσθέστε στην ημέρα ακόμη ένα μπάνιο. Θα βοηθήσουν. Κυρίως, όμως, τώρα είναι η ώρα να αναθεωρήσετε πώς προσεγγίζετε την επιβεβλημένη απομόνωση. Αν εξακολουθείτε να λέτε «είμαι παγιδευμένος» ή «είμαι σαν ζώο στο κλουβί» κινδυνεύετε να αυξήσετε την κατάθλιψη και το άγχος σας. Προφανώς, αν είχατε διαγνωστεί, πριν από την πανδημία, με άγχος ή κατάθλιψη, τώρα δεν είναι ο κατάλληλος χρόνος να διακόψετε την ψυχοθεραπεία ή τα φάρμακά σας. Μην ξεχνάτε ότι δεν είσαστε μόνοι. Πρόσφατη δημοσκόπηση της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας αποκάλυψε πως 33% των Αμερικανών πιστεύουν ότι η πανδημία επηρεάζει την ψυχική τους υγεία.

Πολλοί αναφέρουν ότι έχουν γίνει δυσλειτουργικοί και δεν μπορούν να επικεντρώσουν την προσοχή τους στα πράγματα που πρέπει να κάνουν. Για να βελτιώσετε την κατάσταση, απλά μειώστε τα καθήκοντα που πρέπει να φέρετε εις πέρας, προγραμματίστε ακριβώς ένα ωρολόγιο πρόγραμμα για τα πιο σημαντικά καθήκοντα και μην ξεχάσετε να κάνετε διαλείμματα ανά 45 λεπτά. Μην τα βάζετε με τον εαυτό σας εάν δεν τα καταφέρνετε καλά. Είναι επιτακτικό να αποδεχθείτε ότι, υπό τις παρούσες εξαιρετικά αγχογόνες συνθήκες, η λειτουργικότητά σας θα επηρεαστεί. Επίσης, περιορίστε την έκθεσή σας στις ειδήσεις και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να μην υπερβαίνουν τη μία ώρα, δύο έως τρεις φορές την ημέρα. Αν νιώσετε ακατανίκητη ανάγκη για ενημέρωση, προσπαθήστε πρώτα να κάνετε κάτι άλλο, καθυστερώντας τη για δέκα λεπτά ή για μικρότερα διαστήματα, που θα αυξάνονται σταδιακά.

Μήπως κάποιες στιγμές σάς καταλαμβάνει ανεξήγητη οργή; Οι συνθήκες αυτοπεριορισμού, αλλά και το άγχος, μπορεί να ενισχύσουν την ευερεθιστότητα και τον θυμό. Αν καταληφθείτε από αυτόν, απομακρυνθείτε από τους γύρω σας για να μην καταστρέψετε τις σχέσεις σας, εφαρμόσετε κάποια τεχνική χαλάρωσης (πάρτε βαθιές αναπνοές και φανταστείτε ότι επισκέπτεστε πάλι ένα γαλήνιο και όμορφο περιβάλλον που αγαπάτε) ή μιλήστε για τα συναισθήματά σας με τους φίλους σας.

Αν, πάλι, αποκαλύψετε το άγχος και τα συναισθήματά σας σε άλλους, μη φοβηθείτε να φανερώσετε πόσο ευάλωτοι είστε. Οι άνθρωποι αντιδρούν καλύτερα σε τέτοιες αποκαλύψεις παρά στην οργή. Αν, τέλος, η αγωνία σάς στρέψει στην κατανάλωση υπερβολικού αλκοόλ, ουσιών ή σας γεννάει αυτοκαταστροφικές σκέψεις, απευθυνθείτε άμεσα σε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας. 

Για περισσότερη αρθρογραφία, γίνετε συνδρομητής στην έντυπη Καθημερινή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ