Ανήκει ή όχι αυτό το κρανίο στον Αμαντέους Μότσαρτ;

Για περισσότερο από εκατό χρόνια οι επιστήμονες αδυνατούσαν να απαντήσουν: Ηταν άραγε το κρανίο που βρέθηκε σε υπόγειο του Σάλτσμπουργκ ό,τι απέμεινε από τον Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, της σημαντικότερης μουσικής ιδιοφυΐας όλων των εποχών; Μία προσπάθεια επίλυσης του αινίγματος άρχισε το περασμένο Σαββατοκύριακο όταν ομάδα αρχαιολόγων πραγματοποίησε εκταφή των οστών συγγενών του μεγάλου μουσουργού από τον οικογενειακό τάφο στο Σάλτσμπουργκ. Τη Δευτέρα ανακοίνωσαν ότι ανάμεσα στα οστά που εκταφιάσθηκαν είχαν αναγνωρίσει ορισμένα τα οποία ανήκαν στην 16χρονη Ζανέτ, την ανιψιά του συνθέτη. H ανακάλυψη αυτή θα μπορούσε να αποκαλύψει την απάντηση ενός μεγάλου αινίγματος. Αραγε, το κρανίο που διαθέτει ο Οργανισμός Μοτσαρτέουμ του Σάλτσμπουργκ ανήκει στη μεγαλύτερη μουσική ιδιοφυΐα όλων των εποχών.

Ο Μότσαρτ πέθανε σε ηλικία μόλις 35 ετών και ετάφη στη Βιέννη το 1791. Καθώς ο τάφος επαναχρησιμοποιήθηκε ο σκελετός του Αμαντέους αγνοείται. Υποτίθεται ότι ένας από τους ανθρώπους που βοήθησαν στην ταφή επέστρεψε και αφαίρεσε το κρανίο του Μότσαρτ, χωρίς την κάτω γνάθο. Αυτό ακριβώς δόθηκε στον Οργανισμό Μοτσαρτέουμ το 1901.

Πριν από μερικές ημέρες ο αρχαιολόγος Γκέρχαρντ Ράϊτερ, ο οποίος και πραγματοποίησε την εκταφή, δήλωσε ότι έχει σοβαρές ελπίδες ότι το μυστήριο θα λυθεί με τη σύγκριση του γενετικού υλικού που θα ληφθεί από το κρανίο και αυτού των συγγενών του συνθέτη. Οπως αναφέρουν οι επιστήμονες η ανακάλυψη των οστών της ανήλικης ανιψιάς του Μότσαρτ έχει ιδιαίτερη σημασία επειδή το γενετικό υλικό για το οποίο ενδιαφέρονται οι αρχαιολόγοι περνά από τη μητέρα στα παιδιά και συνεπώς η μικρή πρέπει να διαθέτει γενετικό υλικό που της κληροδότησε η μητέρα της και αδελφή του Μότσαρτ, Νάνερλ. H εκταφή, ωστόσο, ήταν πολύπλοκη αφού στον οικογενειακό τάφο εντοπίστηκαν περισσότερα λείψανα από ό,τι αρχικώς είχαν υπολογίσει. O παθολογοανατόμος δρ Χέρμπερτ Ούλριχ, γνωστός για τις μελέτες που πραγματοποίησε σε σκελετούς διασήμων Αυστριακών και Γερμανών υποστηρίζει ότι το κρανίο που διαθέτει το Μοτσαρτέουμ δεν ανήκει στον μεγάλο συνθέτη. «Το 1999 έκανα έρευνες στο κρανίο που φέρεται ότι ανήκει στο Μότσαρτ. Ολα υποδεικνύουν ότι ανήκε σε κάποια γυναίκα», κατέληξε