ΒΙΒΛΙΟ

Εγκλήματα στην «υγρή πόλη»

ΧΡΥΣΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

Το εξώφυλλο του μυθιστορήματος, το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

ΝΤΟΝΑ ΛΕΟΝ
Ο Μπρουνέτι και ο κακός οιωνός
μετ.: Ρίτα Κολαΐτη
εκδ. Καστανιώτης, σελ. 366

Η Ντόνα Λεόν, η Αμερικανίδα συγγραφέας που ζει εδώ και πολλά χρόνια στη Βενετία, γράφει αστυνομικές ιστορίες στα αγγλικά, οι οποίες διαδραματίζονται στην υγρή πόλη του ιταλικού Βορρά. Σε συνέντευξή της στο BBC, διευκρίνισε ότι της αρέσει να περιγράφει τη Βενετία με τα θετικά και τα αρνητικά της και να μην την παρουσιάζει ως μια άλλη Disneyland.

Επινόησε τον έξυπνο, ευπρεπή και ικανό επιθεωρητή Γκουίντο Μπρουνέτι, ο οποίος αγαπά τη λογοτεχνία και τη φιλοσοφία, δεν καπνίζει και δεν πίνει, ενώ αντιμετωπίζει με ψυχραιμία και χιούμορ μερικές φορές, με αργούς ρυθμούς άλλοτε, τις υποθέσεις που αναλαμβάνει, είτε επειδή του τις ανέθεσε το τμήμα της υπηρεσίας είτε επειδή ο ίδιος τις επέλεξε λόγω κάποιων οικογενειακών ή φιλικών υποχρεώσεων. Προϊστάμενός του είναι ο ματαιόδοξος και ανίκανος Πάτα, ο οποίος πάντα του φέρνει εμπόδια στις έρευνές του, ενώ δέχεται τη βοήθεια του αστυνόμου Βιανέλο και της παντογνώστριας, ήτοι αυτής που ασκεί κοινωνική κριτική, σινιορίνας Ελέτρα, της γραμματέως του Πάτα.

Η σύζυγός του, η Πάολα, η οποία κατάγεται από παλιά βενετσιάνικη οικογένεια, διδάσκει αγγλική γλώσσα και λογοτεχνία στο πανεπιστήμιο και αγαπάει το έργο του Χένρι Τζέιμς. Ο Μπρουνέτι δεν είναι ο υπερήρωας, ο ευφυής λύτης αστυνομικών ιστοριών, ο δαιμόνιος ντετέκτιβ, όπως συμβαίνει στις ιστορίες Αγγλοσαξόνων και Σκανδιναβών. Τα κύρια συστατικά των υποθέσεων που καλείται να λύσει είναι απλά καθημερινά γεγονότα που συμβαίνουν στη διπλανή πόρτα ή ακόμα και στη δική τους οικογένεια.

Οι προϋποθέσεις

Μια μικρή κλειστή κοινωνία, όπως αυτή της Βενετίας, δημιουργεί όλες εκείνες τις προϋποθέσεις για να ενδιαφερθεί ο ένας για τον άλλο. Και η συγγραφέας από την αρχή της καριέρας της αναδεικνύει περιπτώσεις που τις περισσότερες φορές ξεκινούν από τις εμμονές της. Οπως είχε δηλώσει, ξεκίνησε να γράφει αστυνομικά μυθιστορήματα όταν, παρακολουθώντας μια παράσταση στην όπερα, θέλησε να βγάλει από τη μέση τον Γερμανό μαέστρο, ο οποίος δεν ικανοποιούσε τα μουσικά της γούστα. Ετσι γεννήθηκε το 1992 και το πρώτο της βιβλίο με τον τίτλο «Θάνατος στην όπερα Λα Φενίτσε» (Βενετσιάνικη Βεντέτα, στα ελληνικά ).

Στο μυθιστόρημα «Ο Μπρουνέτι και ο κακός οιωνός», ίσως περισσότερο από κάθε άλλο έργο της, αναπαριστά την ατμόσφαιρα της Βενετίας και αναδεικνύει για άλλη μία φορά τη διαφθορά που υπάρχει στους δημόσιους λειτουργούς, αλλά και σε άλλους χώρους, στους οποίους η απάτη έχει τον πρώτο λόγο. Τα σχόλιά της για την κοινωνική, πολιτική και οικονομική κατάσταση στην Ιταλία, αλλά και στη Δυτική Ευρώπη του σήμερα, αποδίδονται αναλυτικά, ενώ οι ήρωές της, ώριμοι πια, κρίνουν και σαρκάζουν τις επιλογές της νιότης τους. Το θέμα της πίστης επανέρχεται σε όλα τα κεφάλαια του βιβλίου, είτε πρόκειται για πίστη σε ιδεολογίες είτε για τη θρησκευτική πίστη είτε για την πίστη στη δύναμη των τσαρλατάνων.

Με οδηγό τη Λεόν, ο αναγνώστης περιδιαβαίνει τα κανάλια, τις πλατείες και τους στενούς δρόμους της Γαληνοτάτης, βλέπει το μεγαλείο της ακόμα και εκεί όπου φαίνεται ότι όλα αρχίζουν να καταρρέουν, αλλά επίσης εισέρχεται και στην κουζίνα των Βενετσιάνων που σπεύδουν να ετοιμάσουν, για το καθημερινό τους γεύμα, προσούτο με σύκα, καθώς και πάστα με πιπεριές και γαρίδες, όπως συνήθιζε να μαγειρεύει η σύζυγος του Μπρουνέτι.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ