To «Μade in Germany» χάνει τη λάμψη του εξαιτίας του Ντίζελγκεϊτ

To «Μade in Germany» χάνει τη λάμψη του εξαιτίας του Ντίζελγκεϊτ

3' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η εύνοια και η ανοχή που επί δεκαετίες έδειχναν οι γερμανικές κυβερνήσεις απέναντι στην αυτοκινητοβιομηχανία και στις αντιρρυπαντικές μεθόδους της δεν φαίνεται να ωφελεί την οικονομία της χώρας. Σε εκτενές δημοσίευμα του γερμανικού περιοδικού Der Speigel αναφέρεται ότι η πολύχρονη και εις βάθος αλληλεξάρτηση κυβερνώντων και εταιρειών θέτει πλέον σε αμφισβήτηση την αξιοπιστία των γερμανικών προϊόντων, αλλά και τις πρακτικές που χρησιμοποιεί ο κλάδος για να συμμορφώνεται με τις ολοένα και αυστηρότερες περιβαλλοντικές προδιαγραφές. Το πόσο ισχυρός είναι ο ρόλος των αυτοκινητοβιομηχανιών και πόσο αδύναμο είναι το Βερολίνο φάνηκε στην τελευταία συνάντηση του υπουργού Μεταφορών Αλεξάντερ Ντόμπριντ και της υπουργού Περιβάλλοντος Μπάρμπαρα Χέντρικς με τους επικεφαλής των BMW, Daimler και Volkswagen, προκειμένου να δοθεί λύση στο πρόβλημα των ντιζελοκίνητων οχημάτων.

Η καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ ήταν απούσα, επειδή, όπως αναφέρει το Spiegel, δεν δίνει μάχες που ξέρει ότι θα τις χάσει. Ο συμβιβασμός ήταν επονείδιστος, δεδομένου ότι είχε πολύ μικρό κόστος για τις εταιρείες και πολύ υψηλό για τους πνεύμονες των ανθρώπων. Οι εταιρείες συμφώνησαν να κάνουν αναβάθμιση στο λογισμικό 5 εκατ. ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων τους, ώστε να μειωθούν κατά 25%-30% οι εκπομπές σε οξείδιο του αζώτου. Από αυτά, όμως, η VW έχει ήδη επιδιορθώσει το λογισμικό σε 1,9 εκατ. οχήματα. Εν τω μεταξύ, ακόμα και ο τρόπος οργάνωσης της συνάντησης δείχνει τις ισορροπίες. Τελευταία στιγμή, οι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν ότι δεν θα πραγματοποιηθεί στο υπουργείο Μεταφορών, αλλά στο Εσωτερικών. Eτσι απέφυγαν οι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας τους οργισμένους διαδηλωτές. Βέβαια, το ερώτημα που διατυπώνει το γερμανικό περιοδικό, είναι γιατί η κυβέρνηση εξακολουθεί να σκύβει το κεφάλι στον κλάδο, ο οποίος, παρά τα όσα έχουν αποκαλυφθεί εις βάρος του, συμπεριφέρεται αλαζονικά.

Δύσκολα θα ξεχνούσε κάποιος τη στάση του διευθύνοντος συμβούλου της VW, Ματίας Μίλερ, μετά τη συνάντηση, ο οποίος δεν αναγνώρισε κανένα σφάλμα: ούτε το «πειραγμένο» λογισμικό του Ντιζελγκέϊτ ούτε την παραβίαση του νόμου περί καρτέλ με τις μυστικές συνεννοήσεις των τριών εταιρειών (VW, BMW και Daimler) για την τεχνολογία AdBlue στα πετρελαιοκίνητα, η οποία δίνει άλλες μετρήσεις ρύπων στο εργαστήριο και άλλες στον δρόμο, αλλά ούτε τον συντονισμό των ενεργειών τους για να εξαπατήσουν τις αρμόδιες περιβαλλοντικές αρχές στις ΗΠΑ.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αισθάνονται ότι είναι πολύ μεγάλες για να καταρρεύσουν και ταυτόχρονα έχουν ερείσματα στο στάτους κβο. Πρόκειται για ένα πολυπαραγοντικό σχήμα ανθρώπων και συμφερόντων, όπου γίνονται αμοιβαίες οικονομικές διευκολύνσεις. Σε αυτό το πλαίσιο η εποπτική αρχή του κλάδου στη Γερμανία, που θα όφειλε να είναι ανεξάρτητη, τείνει να λειτουργεί ως προέκτασή του. Επιστήμονες και περιβαλλοντικές οργανώσεις έχουν υπολογίσει ότι η υπεσχημένη αναβάθμιση του λογισμικού στα 5 εκατ. οχήματα δεν αρκεί για να βελτιώσει την ποιότητα του αέρα στις πόλεις της Γερμανίας. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε και δικαστήριο της Στουτγάρδης. Επιπλέον, το 80% των πολιτών θεωρεί πως το Βερολίνο πρέπει να κινηθεί αποφασιστότερα και να μη λαμβάνει τόσο σοβαρά υπ’ όψιν τα συμφέροντα των εταιρειών. Με αυτά τα δεδομένα στα χέρια της, είναι άγνωστο τι θα κάνει η κυβέρνηση Μέρκελ.

Εκπτωση 10.000 ευρώ ανά αποσυρθέν όχημα

Η Volkswagen, η Daimler και η BMW προσφέρουν εκπτώσεις έως και 10.000 ευρώ ανά ντιζελοκίνητο όχημα που θα αποσύρεται από την κυκλοφορία στη Γερμανία. Αυτή η κίνηση εντάσσεται στο πλαίσιο της πρόσφατης συμφωνίας τους με τη γερμανική κυβέρνηση για μείωση των ρύπων, η οποία επικρίθηκε επειδή ακόμα μία φορά επιδείχθηκε «ανεπίτρεπτη επιείκεια στον κλάδο». Εκτιμάται ότι το μέτρο αφορά περίπου 1,3 εκατ. οδηγούς. Από τη στιγμή που τα αυτοκίνητα επιστραφούν, οι οδηγοί θα μπορούν, χάρη στην έκπτωση, να αγοράσουν άλλα νεότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σε χαμηλότερη τιμή. Πάντως, όπως αναφέρει το Bloomberg, ακόμα και μετά την απομάκρυνση των 1,3 εκατ. οχημάτων, θα παραμένουν σε κυκλοφορία περίπου 5 εκατ. οχήματα παλαιάς τεχνολογίας.

Το Der Spiegel αποκαλύπτει τις στενές διασυνδέσεις γερμανικής κυβέρνησης και αυτοκινητοβιομηχανιών. Ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Ματίας Βίσμαν, σήμερα είναι πρόεδρος της Ενωσης Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών.Ο Γιοακίμ Κόσνικε, υψηλόβαθμο στέλεχος της Opel, μετακινήθηκε στην ομάδα οργάνωσης της προεκλογικής εκστρατείας της Αγκελα Μέρκελ. Οταν είχε ξεσπάσει στα τέλη του 2015 το «Ντίζελγκεϊτ» στις ΗΠΑ με το «πειραγμένο» λογισμικό, η Ομοσπονδιακή Αρχή Αυτοκίνησης (ΚΒΑ) στη Γερμανία απεφάνθη πως τέτοια «τεχνάσματα» επιτρέπονται για τεχνικούς λόγους. Η νομική εταιρεία Stool&Sauer, που εκπροσωπεί χιλιάδες οδηγούς αυτοκινήτων με το επίμαχο λογισμικό, στρέφεται κατά του υπουργείου Μεταφορών και της ΚΒΑ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή