ΕΛΛΑΔΑ

Μέτρα για τη λαθρεπιβίβαση από ΟΑΣΑ

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ

Οσοι κυκλοφορούν στα μέσα σταθερής τροχιάς συναντούν συχνά την εικόνα επιβατών να περνούν αμέσως έπειτα από επιβάτες που επικύρωσαν το εισιτήριό τους και άνοιξαν οι πύλες.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η μετάβαση των συγκοινωνιών στην ηλεκτρονική εποχή έλυσε πολλά προβλήματα, γέννησε όμως νέα. Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου μπορεί να έδωσε απάντηση στο φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης, ωστόσο το σύστημα εξακολουθεί να παρουσιάζει ορισμένα κενά. Η πρακτική του ηλεκτρονικού «τζαμπατζή» έχει αρχίσει να προκαλεί πονοκέφαλο στον ΟΑΣΑ, ο οποίος αναζητεί τρόπους να καλύψει τις όποιες «τρύπες» έχουν προκύψει στο σύνολο του συστήματος του έξυπνου εισιτηρίου. Θεωρητικώς η λαθρεπιβίβαση είναι αδύνατη στο μετρό και στον ηλεκτρικό, καθώς κανείς δεν μπορεί να περάσει τις πύλες εισόδου εάν δεν επικυρώσει το εισιτήριό του. Ωστόσο, φαίνεται ότι οι κατά σύστημα τζαμπατζήδες βρήκαν τρόπο να αντιπαρέλθουν τις μπάρες κολλώντας κυριολεκτικά στον προπορευόμενο συνεπή επιβάτη. Οσοι κυκλοφορούν στα μέσα σταθερής τροχιάς συναντούν συχνά την εικόνα επιβατών να περνούν αμέσως έπειτα από επιβάτες που επικύρωσαν το εισιτήριό τους και άνοιξαν οι πύλες. Επειδή οι πύλες παραμένουν ανοιχτές για αρκετά δευτερόλεπτα, δίνεται η δυνατότητα να περάσει από τις πύλες και δεύτερος επιβάτης αρκεί να κινηθεί αρκετά γρήγορα. Ετσι δημιουργήθηκε το νέο φαινόμενο του ηλεκτρονικού τζαμπατζή.

Τα στοιχεία κάνουν λόγο για σημαντική αύξηση των εσόδων από πωλήσεις εισιτηρίων, ωστόσο δεν επαρκεί η αύξησή τους, καθώς στόχος είναι ο μηδενισμός της εισιτηριοδιαφυγής στους κλειστούς πλέον σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού. Πληροφορίες κάνουν λόγο για 25% αύξηση των εσόδων από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών στο σύνολο του 2018, ωστόσο στελέχη του ΟΑΣΑ και του υπουργείου Υποδομών αναμένουν τα οριστικά αποτελέσματα προκειμένου να εξαχθούν πιο αξιόπιστα συμπεράσματα.

Στο μεταξύ, ο ΟΑΣΑ ανέθεσε μελέτη στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο προκειμένου να διαπιστωθεί ο αναγκαίος χρόνος που απαιτείται να μένουν ανοιχτές οι πύλες για να περνά ένας επιβάτης και όχι περισσότεροι. Το ΕΜΠ θα μελετήσει τη λειτουργία συστημάτων σε άλλες πόλεις της Ευρώπης και θα προτείνει τη βέλτιστη λύση.

Την ίδια ώρα, στα λεωφορεία, το σύστημα εισόδου από την μπροστινή πόρτα σε γενικές γραμμές εφαρμόζεται. Στην πλειονότητα όμως των περιπτώσεων φαίνεται ότι το μέτρο της εισόδου από την μπροστινή πύλη εφαρμόζεται στην αρχή των δρομολογίων όταν τα λεωφορεία δεν είναι ακόμα γεμάτα. Υπάρχουν επιβάτες, οι οποίοι, αν και ενημερώνονται συνεχώς από το σύστημα ειδοποιήσεων του λεωφορείου, επιμένουν να περιμένουν το άνοιγμα της μεσαίας και πίσω πόρτας (από τις οποίες αποβιβάζονται οι επιβάτες) ώστε οι ίδιοι να επιβιβαστούν παρακάμπτοντας τη διαδικασία.

Ο ΟΑΣΑ προχωρά στο κλείσιμο και άλλων εκδοτηρίων των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), με στόχο να γίνει όσο το δυνατόν πιο αυτοματοποιημένη η διαδικασία προμήθειας εισιτηρίων. Μέχρι στιγμής έχουν κλείσει όσα εκδοτήρια ήταν προγραμματισμένα να βάλουν λουκέτα σε σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού, ενώ εντός του τρέχοντος μήνα αναμένεται να κλείσουν σταδιακά και εκδοτήρια των ΟΣΥ. Ετσι οι επιβάτες θα μπορούν να προμηθεύονται εισιτήρια από κεντρικά εκδοτήρια των στάσεων λεωφορείων (μεταξύ των οποίων Αεροδρόμιο, Οθωνος στο Σύνταγμα, Ακαδημίας, ΚΤΕΛ Κηφισού, πλατεία Καραϊσκάκη στον Πειραιά, Αγιος Αντώνιος, Αιγάλεω).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ