Βαρύς ο ελληνικός χειμώνας για τη Ryanair

Βαρύς ο ελληνικός χειμώνας για τη Ryanair

5' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Διέκοψε τη σύνδεση μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, προσγείωσε την πτήση Λονδίνο – Θεσσαλονίκη στην… Τιμισοάρα, ενώ το τρίτο τρίμηνο το 2018 έκλεισε με ζημίες για την ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους. Τι συμβαίνει με τη Ryanair και γιατί «αποχωρεί» από την Ελλάδα; Τις απαντήσεις δίνει αποκλειστικά στην «Κ» ο εμπορικός διευθυντής της Ντέιβιντ Ο’ Μπράιαν, ο οποίος τονίζει ότι δεν πρόκειται η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία να επωμιστεί το βάρος της χαμηλής τουριστικής ζήτησης της χειμερινής περιόδου στην Ελλάδα. Κάνει λόγω για «παράδοση» των αεροδρομίων στους Γερμανούς (σ.σ. τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που βρίσκονται υπό τον έλεγχο της Fraport σήμερα), ενώ υποστηρίζει ότι η Ryanair ήθελε να βοηθήσει την Ελλάδα, αλλά το περιβάλλον δεν ήταν φιλόξενο. Μιλάει για λαϊκισμό των πολιτικών στη χώρα και υποστηρίζει ότι δεν προχωρούν σε χάραξη στρατηγικών που θα οδηγήσουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Επιμένει ότι η αεροπορική αγορά δεν χωρίζεται σε χαμηλού κόστους και full service εταιρείες και εκτιμά ότι απαιτείται χρόνος μέχρι την πλήρη διόρθωση του αυξανόμενου κόστους καυσίμου, που αποτελεί το μεγαλύτερο πλήγμα για το σύνολο της αγοράς αυτή τη στιγμή. Ως προς το Brexit, ο ίδιος εξηγεί ότι το κυριότερο πρόβλημα που προκύπτει είναι ο περιορισμός της καταναλωτικής ζήτησης των Βρετανών, που αναμένεται να αγγίξει και τις αερομεταφορές και τον εξαγόμενο τουρισμό της χώρας.

– Τι συμβαίνει στην αγορά των χαμηλού κόστους αεροπορικών εταιρειών; Γιατί παρατηρείται ότι αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στα λειτουργικά τους κόστη;

– Δεν θα μπορούσα να διαχωρίσω την αεροπορική αγορά. Ολες οι εταιρείες έχουν προβλήματα. Θα σημείωνα, μάλιστα, ότι το περιβάλλον δεν είναι αρνητικό για τις χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες, αλλά κυρίως για τις full service εταιρείες. Κανείς δεν έχει ανοσία στο γενικότερο κλίμα άλλωστε. Ακόμη και τα δικά μας κέρδη θα είναι περιορισμένα σε σχέση με πέρυσι, αλλά σίγουρα δεν είναι όλες οι εταιρείες στην κατάσταση που ήταν η Germania. Οι χωρητικότητες είναι αυξημένες πλέον συνολικά και θα πάρει λίγο χρόνο να επέλθει η διόρθωση στο κόστος καυσίμων. Η Ryanair έχει έντονη παρουσία στην Ευρώπη και στο Ηνωμένο Βασίλειο, στο οποίο παρατηρείται χλιαρή καταναλωτική ζήτηση λόγω του Brexit και του συνολικότερου οικονομικού κλίματος στη Βρετανία.

– Εκτιμάτε ότι οι χαμηλού κόστους αερομεταφορείς οδηγούνται προς το τέλος τους; Πιστεύετε ότι θα δούμε και άλλες εταιρείες να αναστέλλουν τη λειτουργία τους;

– Δεν νομίζω ότι είναι εφαρμόσιμος ο όρος «χαμηλού κόστους» εταιρείες. Οι δύο όροι που μπορώ να σκεφτώ είναι «επαρκείς» και «μη επαρκείς» αεροπορικές εταιρείες. Aνταγωνιστές μας είναι παραδοσιακές εταιρείες, αλλά εμείς προσφέρουμε αυτό που ζητάει ο κόσμος σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό. Αξιοπιστία, ακρίβεια χρόνου και χαμηλούς ναύλους.

– Εμφανίσατε καθαρές ζημίες 20 εκατ. ευρώ το τρίτο τρίμηνο του 2018. Πώς πιστεύετε ότι θα εξελιχθεί η χρονιά για εσάς;

– Το οικονομικό μας έτος ξεκινά τον Απρίλιο και λήγει τον Μάρτιο. Οταν κλείσει το έτος θα έχουμε κέρδη, μετά φόρων. Κατά το τρίτο τρίμηνο του 2018 είχαμε απώλειες, φαινόμενο όμως συνηθισμένο για το αδύναμο αυτό εποχικά διάστημα. Αυτό που θα ήθελα όμως να σημειώσω στο σημείο αυτό στην ελληνική διοίκηση είναι ότι, εάν θέλεις παράταση της τουριστικής περιόδου, πρέπει να μειωθεί η χρέωση κατά τη χαμηλή περίοδο, όπου η ζήτηση είναι περιορισμένη.

– Γιατί οδηγήθηκε στις 4 Ιανουαρίου η πτήση από Λονδίνο προς Θεσσαλονίκη στην Τιμισοάρα; Η κριτική που δεχθήκατε για το παραπάνω περιστατικό ήταν σφοδρότατη. Η εκτροπή προς Βορρά έγινε για λόγους κόστους; Γιατί δεν προσγειωθήκατε σε κάποιο άλλο ελληνικό αεροδρόμιο;

– Είναι προφανές ότι δεν είχαμε καμία απολύτως πρόθεση να οδηγήσουμε τους επιβάτες μας στην Τιμισοάρα αντί της Θεσσαλονίκης. Η Θεσσαλονίκη είναι ένα από τα ελάχιστα διεθνή αεροδρόμια της Ευρώπης που εμφανίζουν ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες προσγείωσης με κακοκαιρία. Δεν διαθέτει τον κατάλληλο εξοπλισμό, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται σημαντικά από τις καιρικές συνθήκες. Οι εναλλακτικές μας, που ήταν η Καβάλα και τα Χανιά, δεν ήταν αεροδρόμια προσβάσιμα για τον ίδιο λόγο. Στο μεταξύ, ο κυβερνήτης του εν λόγω αεροσκάφους ζήτησε άδεια να προσγειωθεί στην Αθήνα, αλλά η άδεια αυτή δεν του δόθηκε, όπως και σε πολλές άλλες αεροπορικές εταιρείες, επίσης λόγω δυσχερών καιρικών συνθηκών. Η Τιμισοάρα δεν ήταν η πιο φθηνή λύση για εμάς, ήταν η κοντινότερη ασφαλής επιλογή. Ο πολιτικός οπορτουνισμός που ακολούθησε το περιστατικό στερείται επιπέδου. Συνολικά είμαστε επικεντρωμένοι στο θέμα της εξυπηρέτησης των επιβατών μας και βελτιώνουμε συνεχώς τις υπηρεσίες μας. Υπάρχουν, άλλωστε, πολύ αυστηροί ευρωπαϊκοί κανονισμοί, που θέτουν τις εταιρείες προ των ευθυνών τους και οι αερομεταφορείς δεν μπορούν να ξεφύγουν από αυτές.

Αν νοιαζόταν η ελληνική κυβέρνηση για τις δουλειές του κόσμου, δεν θα είχε παραδώσει τα αεροδρόμια στους Γερμανούς. Επιδίδεται συνεχώς η ελληνική κυβέρνηση σε έντονες κινήσεις λαϊκισμού. Εχουμε μεταφέρει πολύ κόσμο στην Ελλάδα και κατά την κορύφωση της οικονομικής κρίσης. Συνεχίσαμε να πετάμε παρά τις δυσκολίες στην Ελλάδα. Δεν έχουμε να δώσουμε λογαριασμό στους πολιτικούς. Η στάση μας πλέον σε σχέση με τη χώρα είναι ότι θέλουμε να προσφέρουμε το καλύτερο δυνατό προϊόν, αλλά όχι τον χειμώνα. Είναι πιο επικερδές για εμάς να πετάμε το καλοκαίρι και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.

– Γιατί αποφασίσατε να αναστείλετε τις πτήσεις εσωτερικού στην Ελλάδα;

– Στο χειμερινό μας πρόγραμμα ανακοινώσαμε την προσθήκη 12 νέων δρομολογίων. Θα έχουμε λιγότερους επιβάτες γιατί καταργήσαμε τη σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Η έναρξη του αντίστοιχου σιδηροδρομικού δρομολογίου σε μικρότερο χρόνο από αυτόν που εκτελείται μέχρι σήμερα επηρεάζει το συγκεκριμένο δρομολόγιο. Παρατηρείται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες σιδηροδρομικά δρομολόγια εσωτερικού να ανταγωνίζονται και τελικώς να υπερκαλύπτουν τις αντίστοιχες αεροπορικές συνδέσεις.

Οταν ήρθαμε στην Ελλάδα, υπήρχε μια τρομακτική ευκαιρία με την επικείμενη ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, στην οποία εμείς θα μπορούσαμε να συμβάλουμε. Η προοπτική αυτή χάθηκε. Ετσι αποφασίσαμε να δώσουμε έμφαση στη θερινή περίοδο, με δεδομένο ότι η χώρα αποτελεί θερινό προορισμό. Κόβουμε λοιπόν από τα χειμερινά δρομολόγια και το καλοκαίρι πουλάμε πτήσεις στους βασικούς θερινούς προορισμούς. Και το κάνουμε σε πολύ χαμηλές τιμές. Το να μεταφέρεις τον χειμώνα αεροπορικώς επιβάτες χωρίς έκπτωση στα αεροδρόμια δεν μας προσφέρει κάποια ανταμοιβή. Γιατί να θωρακίσουμε εμείς τη χώρα από τις επιδράσεις της χαμηλής ζήτησης του χειμώνα; Δεν αποτελεί κριτική η τοποθέτησή μου, απλώς μια απόφαση. Θα συνεχίσουμε να υπηρετούμε την αγορά με τον παραδοσιακό τρόπο. Θα μπορούσαμε περισσότερο στην Ελλάδα, αλλά επιλέγουμε να πάμε αλλού όπως είναι το Ισραήλ, η Ουκρανία.

– Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις του Brexit στη δραστηριότητά σας;

– Πρακτικά το Brexit ως Brexit δεν θα μας επηρεάσει. Ωστόσο, έχει αντίκτυπο στην καταναλωτική ζήτηση, στο γεγονός ότι αυξάνεται η ανεργία και στη γενικότερη καθίζηση της βρετανικής αγοράς. Το πόσο αδύναμη θα καταστεί η αγορά της Αγγλίας είναι συνάρτηση του τρόπου που θα γίνει το Brexit αν και όλα δείχνουν μέχρι στιγμής ότι δεν θα έρθουμε αντιμέτωποι με ένα σκληρό Brexit. Μπορεί να υπάρξουν κάποια μικροπροβλήματα διοικητικής φύσεως, όπως είναι η ισχύς ορισμένων πιστοποιητικών ή αυτών των πιλότων. Εκτιμώ ωστόσο ότι θα επιλυθούν σχετικά γρήγορα αυτά τα ζητήματα. Με δεδομένο όμως ότι εμείς είμαστε ιρλανδική εταιρεία, άρα ευρωπαϊκή, δεν θα αντιμετωπίσουμε πρόβλημα. Τα δικαιώματα πτήσης θα αποτελέσουν πρόβλημα για τις βρετανικές αεροπορικές εταιρείες και για τις πτήσεις που θα εκτελούν εσωτερικά στην Ευρώπη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή