Η «χρυσή» Ολυμπιονίκης Σοφία Μπεκατώρου και ο πρωταθλητής ιστιοπλοΐας Μιχάλης Πατενιώτης βάζουν πλώρη για τους Ολυμπιακούς του Τόκιο. Όμως πρώτα πρέπει να τιθασεύσουν ένα υπερσύγχρονο, αλλά ιδιαίτερα απαιτητικό σκάφος που... πετάει.

«Όλα μπορεί να τα κατακτήσει κανείς με σκληρή δουλειά και επιμέλεια», έχει γράψει ο Μένανδρος, μια οδηγία που ακολουθούν η «χρυσή» Ολυμπιονίκης Σοφία Μπεκατώρου και ο πρωταθλητής ιστιοπλοΐας Μιχάλης Πατενιώτης στην προσπάθειά τους να διεκδικήσουν άλλη μία πρόκριση σε Ολυμπιακούς Αγώνες, μόνο που, για να τα καταφέρουν, πρέπει από ιστιοπλόοι να μετατραπούν σε... πιλότους. Η κατηγορία με την οποία αγωνίζονται είναι τα «ιπτάμενα» Foiling Nacra 17, τα πιο προηγμένα τεχνολογικά σκάφη του Ολυμπιακού Προγράμματος.

Η Σοφία Μπεκατώρου («χρυσή» στην Αθήνα το 2004 στην κατηγορία 470, «χάλκινη» το 2008 στο Πεκίνο στα σκάφη Ίνγκλινγκ και τέσσερις φορές παγκόσμια πρωταθλήτρια) και ο Μιχάλης Πατενιώτης (πρωταθλητής στα 470, Mistral, RSX και 49er) συμμετείχαν και στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο, στα απλά Nacra 17. Για το νέο εγχείρημα, όμως, δεν φτάνουν μόνο οι ιστιοπλοϊκές γνώσεις. «Πρόκειται για πολύ δύσκολα σκάφη, χρειάζεται πολλή δύναμη και έπρεπε να διαθέτουμε τον αναγκαίο εξοπλισμό. Έχουμε ξεκινήσει μια συνεργασία με το τμήμα Ναυπηγών και Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, για να δούμε πώς θα καταφέρουμε να πάει το σκάφος μας πιο γρήγορα. Επίσης, συνεργαζόμαστε και με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, προκειμένου να μας βοηθήσουν με μελέτες για τις καιρικές συνθήκες. Αφιερώσαμε πολύ χρόνο για να καταλάβουμε την αεροδυναμική του και πώς πετάει ένα ιστιοφόρο. Τώρα πρέπει να εφαρμόσουμε αυτά που μάθαμε μέσα στη θάλασσα. Μπορεί να ακούγεται εύκολο, αλλά δεν είναι. Για να υλοποιηθεί, χρειάζεται μεγάλο επίπεδο αυτοσυγκέντρωσης, καλό επίπεδο φυσικής κατάστασης και σωστή επικοινωνία μεταξύ μας», τονίζουν οι δύο ιστιοπλόοι.

 


Οι δύο ιστιοπλόοι εν δράσει, μαθαίνοντας τις... ιδιοτροπίες του «ιπτάμενου» Foiling Nacra 17.

 

Όνειρα και θυσίες

Γεννημένοι πρωταθλητές και οι δύο, καλούνται αυτή τη φορά να ξεπεράσουν τα όριά τους. «Είναι στιγμές που αναρωτιέμαι γιατί να μη μου αρέσουν τα απλά πράγματα», λέει γελώντας στο «Κ» η Σοφία Μπεκατώρου και προσθέτει: «Είναι ό,τι δυσκολότερο έχω κάνει στη ζωή μου. Έπρεπε να ακολουθήσω συγκεκριμένο πρόγραμμα διατροφής. Να χάσω λίπος και να προσθέσω μυϊκή μάζα. Πολλές φορές νιώθω ότι ξεπερνάω τον εαυτό μου. Δουλεύω σε υψηλότερα όρια από αυτά που αντέχω. Έχει τύχει από την ένταση και την κούραση να κάνω εμετό. Στις δύσκολες στιγμές, όμως, κλείνω τα μάτια και σκέφτομαι τα παιδιά μου. Από αυτά παίρνω δύναμη. Γνωρίζουν ότι η μητέρα τους αγωνίζεται για κάτι που αγαπάει. Και σκέφτομαι ότι, για να τα εμπνεύσω, θα πρέπει να πετύχω αυτά που θέλω».

Με πείσμα και αγάπη για την ιστιοπλοΐα, ο 35χρονος Μιχάλης Πατενιώτης είναι κι αυτός έτοιμος να διεκδικήσει το όνειρό του. Και επειδή τα όνειρα δεν κατακτώνται χωρίς θυσίες, ο ιστιοπλόος άφησε την καθημερινότητά του για να μπει στη νέα περιπέτεια. «Έπρεπε να έρθω σε άριστη φυσική κατάσταση. Η κατηγορία του “Nacra 17” είναι νέα και απαιτητική. Βασίζεται στην τεχνολογία. Δεν υπήρχε έτοιμος δρόμος. Δούλεψα και δουλεύω πολύ πάνω σε αυτό. Άφησα μια πολύ καλή δουλειά στη Σαντορίνη, για να μπορέσω να αφοσιωθώ σε αυτόν τον στόχο. Μάλιστα, μέχρι να έρθουν οι χορηγοί, ξοδέψαμε με τη Σοφία αρκετά χρήματα. Πιστεύουμε όμως σε αυτό που κάνουμε και θέλουμε να πετύχει», δήλωσε στο «Κ» ο έμπειρος ιστιοπλόος.

Η πρόκριση για την κατηγορία των «Nacra 17» θα κριθεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, που θα διεξαχθεί από τις 29 Νοεμβρίου έως τις 8 Δεκεμβρίου στο Όκλαντ της Νέας Ζηλανδίας. Δώδεκα με δεκατρείς χώρες θα διεκδικήσουν έξι «εισιτήρια». Εάν δεν τα καταφέρουν εκεί, η τελευταία ελπίδα θα είναι το Παγκόσμιο Κύπελλο, που θα διεξαχθεί του χρόνου στη Γένοβα και θα υπάρχει θέση για ένα ευρωπαϊκό πλήρωμα.

Όσοι δεν ξέρουν από ιστιοπλοΐα ίσως νομίζουν ότι οι αθλητές μπαίνουν στο σκάφος και «τρέχουν» με τη βοήθεια του αέρα. Η πραγματικότητα, όμως, είναι εντελώς διαφορετική. «Κατά τη διάρκεια της προπόνησης, είμαστε καθημερινά τρεις τέσσερις ώρες στη θάλασσα. Ύστερα συντηρούμε το σκάφος και διορθώνουμε τις ζημιές. Θα πάμε στο γυμναστήριο, ενώ αφιερώνουμε πολλές ώρες και για την ανάλυση των βίντεο που έχουμε τραβήξει. Βλέπουμε τις κλίσεις του σκάφους, πώς λειτουργεί σε διαφορετικές καιρικές συνθήκες και, αφού τα αναλύσουμε, βγάζουμε τα συμπεράσματά μας, με τη βοήθεια των οποίων θα δουλέψουμε την επόμενη ημέρα. Για την προετοιμασία μας σε όλα τα επίπεδα αφιερώνουμε δώδεκα ώρες την ημέρα», μας λένε.

Η ολυμπιακή περιπέτεια

Στην αρχή ήταν οι ίδιοι χορηγοί στο όνειρό τους. Ουσιαστικά, χωρίς κανένας από τους δύο να έχει ανάγκη για να προσθέσει στο βιογραφικό του έναν τίτλο, αποφάσισαν να εμπλακούν στην ολυμπιακή περιπέτεια από αγάπη για το άθλημά τους. «Εκτός από τα έξοδα του σκάφους, είναι και τα ταξίδια που κάνουμε προκειμένου να πάρουμε μέρος σε αγώνες ή για να προετοιμαστούμε». Ευτυχώς, αυτό άλλαξε και οι δύο ιστιοπλόοι βρήκαν υποστηρικτές και, με την ευκαιρία, απαριθμούν τους φορείς και τις εταιρείες που σταδιακά βρέθηκαν στο πλευρό τους: Eurobank, Leventis Foundation, Signal Group, Metrica, Grand Thornton Greece, Garmin Greece, Gottifredi Maffioli, National Technical University of Athens, Meteo Gr, Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή, Tempo OMD, Skordis Physiotherapy, Holmes Place, Μαρία Ψυχουντάκη, Blue Ribbon.

Μέσα στο... παιχνίδι της πρόκρισης είναι και η κατασκοπεία των αντιπάλων. Η Σοφία Μπεκατώρου, πριν ακόμα αποφασίσει να επιστρέψει στην αγωνιστική δράση, παρατηρούσε τι κάνουν οι κορυφαίοι της κατηγορίας και ασυναίσθητα περίμενε τη στιγμή που θα βρεθεί ανάμεσά τους: «Δύο χρόνια που δεν έτρεχα σε αγώνες, μελετούσα τους αντιπάλους. Το σκάφος είναι καινούργιο, με αποτέλεσμα όλοι οι αθλητές να ψάχνουν να βρουν πώς θα το κάνουν να πάει πιο γρήγορα. Μια θέση στο ίδιο όνειρο διεκδικούν ιστιοπλόοι με μετάλλια σε Ολυμπιακούς Αγώνες, Παγκόσμια Πρωταθλήματα και με συμμετοχές σε America’s Cup, Volvo Ocean Race και Louis Vuitton Cup. Ο ανταγωνισμός είναι υψηλότατος. Αυτό όμως μας αρέσει, γιατί, εάν ήταν κάτι εύκολο, δεν θα είχε αξία». ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ