Μετ’ εμποδίων η επικοινωνία με τον γιατρό

Μετ’ εμποδίων η επικοινωνία με τον γιατρό

2' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κενά στην επικοινωνία με τον γιατρό τους, γεγονός που οδηγεί σε παρανοήσεις αναφορικά με τη θεραπευτική αγωγή που πρέπει να ακολουθήσουν, εμφανίζουν σε μεγάλο ποσοστό οι Ελληνες ασθενείς. Οπως κατέδειξε πρόσφατη έρευνα, περισσότεροι από ένας στους τέσσερις ασθενείς (ποσοστό 27,3%) που επισκέπτονται συχνά γιατρό, αποφεύγουν να του κάνουν ερωτήσεις, γιατί έχουν την αίσθηση ότι αυτός βιάζεται ή δεν έχει χρόνο. Σχεδόν οι μισοί ασθενείς (48%) που επισκέφθηκαν τον γιατρό περισσότερες από τρεις φορές τους τελευταίους 12 μήνες, χρειάστηκε να τον πάρουν τηλέφωνο μετά την επίσκεψη για διευκρινίσεις, ενώ σχεδόν ένας στους τρεις (30,6%) έψαξε διαδικτυακά για να δει εάν είναι σωστά αυτά που του πρότεινε ο γιατρός του. Σχεδόν οι μισοί ασθενείς δήλωσαν ότι έχουν εγκαταλείψει γιατρό έπειτα από δυσαρέσκεια και το 26,4% δήλωσε ότι υπέστη στο παρελθόν ιατρικό σφάλμα.

Η έρευνα διενεργήθηκε το διάστημα 22/1-20/2/2019 σε δείγμα 2.000 ατόμων από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας και Αλφαβητισμού στην Υγεία και στα ΜΜΕ (HIT) και παρουσιάστηκε χθες από την πρόεδρο του Ινστιτούτου κ. Εφη Σίμου. Στο πλαίσιο της έρευνας εξετάστηκε και το κατά πόσον οι ίδιοι οι ασθενείς μπορούν να κατανοήσουν πληροφορίες που αφορούν την υγεία τους. Οπως αποδείχθηκε, ενώ σε ποσοστό 73,5% οι ασθενείς δήλωσαν ότι διαβάζουν πάντα τα αποτελέσματα των ιατρικών εξετάσεων, μόνο το 28% τα καταλαβαίνει πάντα. Το 54,4% των ασθενών διαβάζει πάντα τις οδηγίες στο κουτί των φαρμάκων, αλλά μόνο το 40% τις καταλαβαίνει. Το 27,7% των ασθενών διακόπτει τα φάρμακα όταν αισθάνεται καλύτερα και το 23,3% γιατί φοβάται τις παρενέργειες. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε ποσοστό 34,6%, οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι η προσωπική θέληση και ο αγώνας τους επηρεάζουν την εξέλιξη της υγείας τους, ενώ το 12% πιστεύει ότι η έκβαση της υγείας του είναι «θέλημα θεού».

Πολύπλοκη σχέση

Στην πολύπλοκη σχέση ογκολόγου-ασθενούς, αναφέρθηκε, σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο πρόεδρος της Εταιρείας Παθολόγων-Ογκολόγων Ελλάδος Γιάννης Μπουκοβίνας. Οπως ανέφερε, «ο γιατρός στην ενημέρωση θα πρέπει να ακροβατεί ανάμεσα στη μη συντριβή του ασθενούς, αλλά και στη μη αποκοίμησή του. Η ενεργός συμμετοχή του ασθενούς στη λήψη αποφάσεων, σταθμίζοντας όλα τα δεδομένα και κινητοποιώντας δυνάμεις του που είναι χρόνια σε ύπνωση, είναι απαραίτητη στη σύγχρονη άσκηση της ογκολογίας». Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου Προστασίας των Δικαιωμάτων Ληπτών υπηρεσιών Υγείας του υπ. Υγείας Γιώργος Καλαμίτσης, επεσήμανε την ανάγκη εφαρμογής ενός ασθενοκεντρικού μοντέλου στην Υγεία και τόνισε ότι «ο ενημερωμένος ασθενής καθίσταται συνυπεύθυνος για τη λήψη ορθών αποφάσεων για την υγεία του». «Για να αλλάξει η σχέση γιατρού-ασθενούς, χρειαζόμαστε επαγγελματίες υγείας με εν-συναίσθηση, εκπαιδευμένους στην επικοινωνία με τον ασθενή και την οικογένειά του, ικανούς να διαχειριστούν τα ζητήματα της διάγνωσης, της θεραπείας, της υποτροπής και του πιθανού θανάτου», σημείωσε με τη σειρά της η πρόεδρος του Συλλόγου Καρκινοπαθών-Εθελοντών-Φίλων-Γιατρών ΚΕΦΙ, Ζωή Γραμματόγλου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή