ΕΛΛΑΔΑ

Αγαλμα Μεγάλου Αλεξάνδρου: Εξαρχής, θέτει ερωτήματα

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

O έφιππος Μέγας Αλέξανδρος στο βάθρο του ατενίζει προς τη θάλασσα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε μία θέση υψηλής προβολής και τελετουργικής εισόδου στο κέντρο της Αθήνας, ο έφιππος ανδριάντας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, έργο του μεγάλου Γιάννη Παππά, ορίζει ένα τοπίο. Η ένταξη του σημαντικού αυτού γλυπτού στην προθήκη της Αθήνας σηματοδοτεί και μια αρχή, συμβολικής έστω, για την ανασύσταση του ιστορικού νοήματος της πρωτεύουσας.

Η Αθήνα χρειάζεται τέχνη, κλασική και σύγχρονη δημιουργία, σε μια διασπορά που να ερεθίζει το πνεύμα. Δεν προκαλεί, βεβαίως, έκπληξη ότι η χωροθέτηση ενός τέτοιου γλυπτού δεν συνοδεύεται από αντίστοιχο σκεπτικό αιτιολόγησης. Απουσιάζει, δηλαδή, η θέαση της πόλης ως ενός συνόλου, πολυκεντρικού και πολύσημου. Επικρατεί το αποσπασματικό. Μένει να δούμε πώς θα ενσωματώσει η πόλη το νέο της απόκτημα. Πώς θα προχωρήσει η συνομιλία τους, πώς θα λειτουργήσει η ανομοιογένεια με τον «Βύρωνα» και τη «Μνήμη», τα προγενέστερα γλυπτά που τώρα μοιάζουν περισσότερο ασύνδετα από ποτέ.

Ο Μέγας Αλέξανδρος τοποθετήθηκε σε ένα σημείο της πόλης, κεντρικό μεν, αλλά «ρευστό». Ο περίγυρος του Ζαππείου είναι φορτωμένος στύλους και καλώδια, είναι πέρασμα και δεν διαθέτει αρχιτεκτονήματα, πλην ελαχίστων, μιας ορισμένης αξίας. Ωστόσο, είναι μία πρόοδος και μια εξέλιξη στη συζήτηση για τη φύση και τη λειτουργία της πόλης. Στο ίδιο σημείο είχαν τοποθετηθεί και στο παρελθόν μνημεία, όχι τόσο συμβολικά όσο ο Μέγας Αλέξανδρος, αλλά δηλωτικά της κεντρικής αυτής θέσης ως αποθετηρίου. Ο Μέγας Αλέξανδρος πρέπει να αποβεί ισχυρότερος του άτακτου και αποσπασματικού περιβάλλοντος. Να το ορίσει και να το κατευθύνει και όχι να αφομοιωθεί από αυτό και εντέλει να ακυρωθεί.

Σε κάθε περίπτωση, η Αθήνα απέκτησε ένα ακόμη αξιοθέατο. Ο Γιάννης Παππάς ανήκει στους καλλιτέχνες που έχουν θέση στην εικονογραφία και στη νοηματοδότηση της πόλης και θα μπορούσε η κίνηση αυτή να προκαλέσει την τοποθέτηση και άλλων γλυπτών σε σημεία που διακόπτουν τη μονότονη επανάληψη των οικοδομικών τετραγώνων της Αθήνας. Ο Μέγας Αλέξανδρος θέτει μία σειρά από ζητήματα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ