ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στην αντεπίθεση η Cosco για το μπλόκο στις επενδύσεις

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Οι συνολικές επενδύσεις της Cosco στον ΟΛΠ, τις οποίες προβλέπει το master plan, ανέρχονται σε 612 εκατ. ευρώ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το επιπλέον ποσοστό 16% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς ζητεί η Cosco Shipping από το ΤΑΙΠΕΔ, επικαλούμενη αδυναμία ολοκλήρωσης των δεσμευτικών επενδύσεων εξαιτίας υπαιτιότητας του Δημοσίου.

Συγκεκριμένα, με επιστολή της προς το ΤΑΙΠΕΔ που απεστάλη προ μερικών ημερών, γνωστοποιεί την πρόθεσή της να ξεκινήσει συζητήσεις προς τον σκοπό αυτό, καθώς εκτιμά ότι παρήλθε το χρονικό σημείο εκείνο κατά το οποίο αν είχαν αδειοδοτηθεί οι σχεδιαζόμενες επενδύσεις της θα μπορούσε να τις ολοκληρώσει εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος. Το σχετικό αίτημα συζητήθηκε κατ’ αρχάς σε σύσκεψη που έγινε την Πέμπτη στο ΤΑΙΠΕΔ και, σύμφωνα με παρατηρητές του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, αποδίδεται τόσο στην άσκηση πίεσης από την πλευρά του επενδυτή για να ξεμπλοκάρουν οι επενδύσεις που περιλαμβάνει στο master plan που έχει καταθέσει όσο και στη διασφάλιση των συμφερόντων του.

Υπενθυμίζεται πως οι συνολικές επενδύσεις της Cosco στον ΟΛΠ, τις οποίες προβλέπει το master plan, ανέρχονται σε 612 εκατ. ευρώ. Τα 293,7 εκατ. ευρώ εξ αυτών αφορούν τις λεγόμενες υποχρεωτικές επενδύσεις, οι οποίες πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2021 προκειμένου να μεταβιβαστεί στην Cosco και το υπόλοιπο 16% των μετοχών του ΟΛΠ, πέραν του 51% που απέκτησε τον Αύγουστο του 2016 έναντι 293,7 εκατ. ευρώ. Για την απόκτηση αυτού του επιπλέον ποσοστού, δηλαδή του 16%, έχουν από το 2016 κατατεθεί σε λογαριασμό μεσεγγύησης (escrow account) 88 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν μπορεί να εισπράξει το Δημόσιο πριν «κλείσει» η μεταβίβαση.

Η Cosco έχει προσθέσει στο δεσμευτικό επενδυτικό πρόγραμμα και επιπλέον επενδύσεις 318 εκατ. ευρώ, με τη διοίκηση του ΟΛΠ να επισημαίνει πως το master plan είναι ενιαίο και αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την εταιρεία συμβούλων McKinsey.

Το master plan αυτό, ύστερα από αλλεπάλληλες αναβολές που αποδίδονται σε καθυστερήσεις του Δημοσίου, συζητήθηκε από την αρμόδια Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) στα τέλη Φεβρουαρίου, αλλά «κόπηκε» ένας μεγάλος αριθμός επενδύσεων ενώ ενεπλάκη και το υπουργείο Πολιτισμού στην αδειοδότηση, χωρίς αυτό, κατά τον επενδυτή, να προβλέπεται.

Κατόπιν, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ανέγειρε σειρά ζητημάτων. Αποτέλεσμα ήταν οι εντονότατες διαμαρτυρίες της Cosco, που οδήγησαν σε σύσκεψη την Παρασκευή 5 Απριλίου στο Μαξίμου, εν γνώσει του πρωθυπουργού και παρουσία της Κινέζας πρέσβειρας Zhang Qiyue, στην οποία συμμετείχαν ο υπουργός Επικρατείας Αλ. Φλαμπουράρης, ο υπουργός Ναυτιλίας Φ. Κουβέλης, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας Στ. Πιτσιόρλας, ο υφυπουργός Πολιτισμού Κων. Στρατής, ο γ.γ. Λιμένων Χρ. Λαμπρίδης, ο επικεφαλής του ΟΛΠ κάπτεν Φου και ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Αγγ. Καρακώστας. Σύμφωνα με τις τότε διαρροές από το Μαξίμου, στη σύσκεψη εκείνη «έγινε συζήτηση για επιμέρους σημεία του προτεινόμενου σχεδίου, ενώ αποφασίστηκε να δρομολογηθεί η έγκρισή του σε σύντομο χρονικό διάστημα».

Σύμφωνα με πηγές του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και της κυβέρνησης, υποδείχθηκε τότε στην Cosco να υποβάλει μνημόνιο με τις παρατηρήσεις της επί των αποφάσεων της ΕΣΑΛ στην ΕΣΑΛ, με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα να υποδηλώνει πως θα «θεραπεύονταν» τα προβλήματα αδειοδότησης μέχρι το Πάσχα. Μετά όμως πλησίασε η ημερομηνία των εκλογών, που με τη σειρά της οδήγησε, όπως προκύπτει, σε νέες αναβολές.

Είχε βέβαια μεσολαβήσει το ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα για τη σύνοδο των αρχηγών κρατών που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του Πεκίνου για τους νέους Δρόμους του Μεταξιού (Belt & Road), αλλά και στη σύνοδο των 16+1 κρατών της Ανατολικής Ευρώπης και της Βαλκανικής με την Κίνα, στο πλαίσιο της ίδιας πολιτικής πρωτοβουλίας στην οποία προσχώρησε και η Αθήνα.

Παραμένει επί του παρόντος αδιευκρίνιστη η τύχη της αξίωσης που προβάλλει τώρα η Cosco, να της αποδοθεί το 16% λόγω των καθυστερήσεων για τις οποίες δεν είναι υπεύθυνη, όπως και για το πότε τελικά θα ολοκληρωθεί η αδειοδοτική διαδικασία όλων των επενδύσεων που έχει προγραμματίσει.

«Προειδοποίηση» ΤΑΙΠΕΔ στα περιφερειακά λιμάνια

Σε «προειδοποίηση περί νομιμότητας» προς τα δέκα περιφερειακά λιμάνια (οργανισμοί λιμένων Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου) προχώρησε στα μέσα της εβδομάδας το ΤΑΙΠΕΔ. Σε επιστολή που υπογράφει ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Αρης Ξενόφος σημειώνεται ότι «σε συνέχεια της επιστολής µου Α.Π. 37218 που σας εστάλη την 01/10/2018, µε αφορμή τον σχεδιασμό του Ταμείου για την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμένων, επανέρχομαι για να υπογραμμίσω την υποχρέωση των διοικήσεων και των Δ.Σ. των οργανισμών λιμένων για πιστή εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας και των εσωτερικών διαδικασιών κατά τη διαχείριση θεμάτων που άπτονται της λειτουργίας του οργανισμού. Η επίδειξη σχολαστικής επιμέλειας στη διαχείριση του λιμένος όχι μόνο διαμορφώνει προοπτική υπεράξιων για τον κάθε οργανισμό, αλλά δύναται να προσελκύσει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον διαμορφώνοντας πλέγμα ασφάλειας για τους εργαζομένους και τη δραστηριότητα του οργανισμού».Η επιστολή έρχεται ύστερα από μια περίοδο κατά την οποία οι αρμόδιες διευθύνσεις του ΤΑΙΠΕΔ, που ασχολήθηκαν ενδελεχώς με την ανάταξη της οικονομικής θέσης αυτών των λιμανιών κατά τα προηγούμενα χρόνια, έχουν, σύμφωνα με πληροφορίες, διαπιστώσει και, σε περιπτώσεις, στείλει στις αρμόδιες αρχές,  αμφιλεγόμενες αποφάσεις. Παράλληλα, η επιστολή αποστέλλεται σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία καταγράφονται ήδη οι πρώτες σοβαρές καθυστερήσεις και στην έναρξη της διαδικασίας αξιοποίησης των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, με το υπουργείο Ναυτιλίας να μην έχει ανταποκριθεί στη σχετική προθεσμία, που παρήλθε προ μηνός, για να κλείσει η διαβούλευση μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ, υπουργείου και των δύο οργανισμών, και να προχωρήσει η προκήρυξη πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ