ΕΛΛΑΔΑ

Κρίση και γραφειοκρατία «ανοίγουν» τις λακκούβες

ΤΑΝΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΥ

Πέραν των κονδυλίων δεν υπάρχει και εξειδικευμένο προσωπικό. Ετσι, σε μερικούς δήμους χρησιμοποιούνται οι υδραυλικοί και οι ηλεκτρολόγοι, επειδή δεν υπάρχει εργάτης-οικοδόμος.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αυτή τη λακκούβα ποιος θα την κλείσει; Η απάντηση δεν είναι καθόλου εύκολη. Προκύπτει κατά περίπτωση μέσα από ένα δυσεπίλυτο γρίφο όπου εμπλέκονται αρμοδιότητες τριών υπηρεσιών (περιφέρεια, δήμος και ΥΠΕΚΑ), δεκάδων επιμέρους διευθύνσεων και εκατοντάδων υπαλλήλων. Παράλληλα απαιτούνται χρήματα, που τις περισσότερες φορές δεν μπορούν να βρεθούν, καθώς η συντήρηση των δρόμων δεν μπορεί να ενταχθεί σε κοινοτικά προγράμματα και άρα να τύχει χρηματοδότησης.

Ακόμη όμως και όταν εξευρεθούν τα αναγκαία κονδύλια, απαιτούνται μήνες για να εγκριθούν μέσω του συστήματος ελέγχου προμήθειας υλικών. Τελευταίος σκόπελος για το κλείσιμο της λακκούβας; Το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι στους δήμους και στις περιφέρειες δεν έχουν τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα (σ.σ.: να κλείσουν τις λακκούβες) γιατί ως γνωστόν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν μεγάλο αριθμό διοικητικών υπαλλήλων και ελάχιστους εργάτες...

Το αποτέλεσμα είναι ότι από τη στιγμή που θα εντοπιστεί λακκούβα στο οδόστρωμα μέχρι την ώρα που θα πέσει η άσφαλτος μπορεί να μεσολαβήσουν και χρόνια... Το ελάχιστο χρονικό διάστημα εάν δεν πρόκειται για λακκούβα επικίνδυνη για τα διερχόμενα αυτοκίνητα και μηχανάκια, οπότε εκ των ενόντων λαμβάνονται μέτρα, είναι οι τρεις μήνες.

Η αρμοδιότητα για τη συντήρηση των κεντρικών οδικών αρτηριών της Αθήνας –όχι μόνον όσον αφορά το οδόστρωμα αλλά και τα 40.000 φανάρια, τον ηλεκτροφωτισμό (57.000 λάμπες), το πράσινο στις νησίδες ορισμένων δρόμων και διαγραμμίσεις– μέσα από πολλές διοικητικές μεταρρυθμίσεις έφτασε με την εφαρμογή του «Καλλικράτη» (στα μέσα του 2011) να ανήκει στην Περιφέρεια Αττικής, που πρέπει να φροντίσει για την καλή κατάσταση περίπου 1.447 χιλιομέτρων οδοστρώματος.

Ο πρώην περιφερειάρχης Αττικής Γιάννης Σγουρός το 2011 αρνήθηκε να παραλάβει τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα εφόσον στην Περιφέρεια Αττικής δεν μεταβιβάστηκαν και τα αντίστοιχα κονδύλια. Ο πρώην αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Υποδομών Θανάσης Σπονδυλίδης τονίζει ότι σύμφωνα με τους υπολογισμούς που είχαν γίνει απαιτούνται κονδύλια ύψους 240 εκατομμυρίων την τετραετία για τη συντήρηση του οδικού δικτύου που «ανήκει» στην περιφέρεια.

Ηταν πριν από δύο χρόνια, όταν οι δρόμοι και πάλι είχαν γεμίσει λακκούβες και πολλά φανάρια βρίσκονταν εκτός λειτουργίας, που ο κ. Σγουρός είχε ζητήσει τη συνδρομή της Δικαιοσύνης για να μην έχει την ευθύνη για τυχόν ατυχήματα που θα συμβούν.

Η Περιφέρεια Αττικής σήμερα προσπαθεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα χωρίς προσωπικό και χρήματα. «Κάνουμε τα επείγοντα», αναφέρει χαρακτηριστικά στέλεχος της αρμόδιας διεύθυνσης της περιφέρειας.

Οι δήμοι

Με τον μαγικό τρόπο με τον οποίο κατανέμονται οι αρμοδιότητες στο Δημόσιο, τμήματα των κεντρικών οδικών αρτηριών της πόλης «ανήκουν» στους κατά τόπους δήμους. Ετσι, η λεωφόρος Κηφισίας από το άγαλμα του Τρούμαν και άνω έως την Κηφισιά «ανήκει» στην Περιφέρεια Αττικής. Ομως το τμήμα του δρόμου μπροστά στο Καλλιμάρμαρο «ανήκει» στον Δήμο Αθηναίων, ενώ αντίστοιχα το τμήμα που διέρχεται από την Κηφισιά, στον Δήμο Κηφισιάς. Η λεωφόρος Μεσογείων εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας Αττικής από την Κατεχάκη έως τη Χαλανδρίου - Αγίας Παρασκευής, αλλά τα άλλα τμήματά της είναι αρμοδιότητα των δήμων από τους οποίους διέρχεται.

Η λεωφόρος Αλεξάνδρας σήμερα «ανήκει» στην περιφέρεια από την Πατησίων έως την Κηφισίας, αλλά επειδή όταν φτιάχτηκε ήταν επαρχιακός δρόμος, ο Δήμος Αθηναίων είναι υπεύθυνος για την κεντρική νησίδα της λεωφόρου και τις λακκούβες που ακουμπούν στα πεζοδρόμια! Ο υπεύθυνος αντιδήμαρχος Αστικής Υποδομής - Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή του Δήμου Αθηναίων Γιώργος Αποστολόπουλος παραδέχεται ότι τα αιτήματα για αποκατάσταση του οδοστρώματος σε σημεία της πόλης τα οποία έχουν καταθέσει οι πολίτες τους τελευταίους μήνες είναι πάρα πολλά. Δεσμεύεται, πάντως, ότι οι μεγάλοι οδικοί άξονες στο κέντρο της πόλης θα έχουν επιδιορθωθεί έως το τέλος της άνοιξης.

Ενας χρόνος για λάμπες στο Χαλάνδρι

Τις τελευταίες ημέρες, ένας ένας οι δρόμοι του Χαλανδρίου φωτίζονται και πάλι. Πολλά φώτα είχαν καεί, αλλά χρειάστηκε ένας χρόνος για να μπορέσει ο δήμος να προμηθευτεί καινούργιους λαμπτήρες. Το αίτημα για έγκριση της αγοράς των λαμπτήρων κατατέθηκε στις 16 Απριλίου 2014 (από την προηγούμενη δημοτική αρχή) και η έγκριση ήρθε από το υπουργείο Ανάπτυξης στα τέλη Νοεμβρίου 2014. Μετά την έγκριση του κονδυλίου (60.000 ευρώ) έγινε από τον δήμο η δημοπράτηση και ακολουθήθηκε η νόμιμη διαδικασία που κατέληξε στην προμήθεια λαμπτήρων πριν από λίγες ημέρες.

«Τις τελευταίες 17 ημέρες κλείνουμε συνέχεια λακκούβες», τονίζει στην «Κ» ο δήμαρχος Χαλανδρίου Σίμος Ρούσσος, εξηγώντας ότι χρησιμοποιούνται οι υδραυλικοί και οι ηλεκτρολόγοι του δήμου «γιατί δεν έχει προσληφθεί ούτε ένας εργάτης από το 2001 –οι επιλογές όλων των διοικήσεων ήταν να προσληφθεί διοικητικό προσωπικό– και έτσι σήμερα ο δήμος δεν διαθέτει κανέναν οικοδόμο».

Προσθέτει ότι η προμήθεια των υλικών στους δήμους έτσι όπως έχει διαμορφωθεί το θεσμικό πλαίσιο για να ελέγχονται οι δαπάνες «είναι μια δύσκολη, χρονοβόρος και άκρως γραφειοκρατική» διαδικασία, που διαρκεί από τρεις έως οκτώ μήνες.

Ο κ. Ρούσσος τονίζει πως και η ανάθεση της εργολαβίας σε εξωτερικό συνεργείο απαιτεί χρόνο και, φυσικά, χρήματα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ