Από τον Ιούνιο, «Αύγουστος» στους δρόμους της Αθήνας

Από τον Ιούνιο, «Αύγουστος» στους δρόμους της Αθήνας

3' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με σκηνή από ταινία καταστροφής έμοιαζαν οι δρόμοι της πρωτεύουσας τις πρώτες ημέρες επιβολής των capital controls. Μπορεί ο έλεγχος κεφαλαίων να επιβλήθηκε με στόχο να μην αδειάσουν τα ταμεία των τραπεζών, οδήγησαν όμως στην εκκένωση των δρόμων του λεκανοπεδίου.

Η ανακοίνωση της διεξαγωγής του δημοψηφίσματος και το κλείσιμο των τραπεζών ανέδειξαν με τον πιο σαφή τρόπο τη σύνδεση της οικονομίας με την κινητικότητα στην πόλη. Οι συγκοινωνιολόγοι μπορεί να σημειώνουν από το 2010 ότι οι μετακινήσεις έχουν μειωθεί σημαντικά περιορίζοντας σε μεγάλο βαθμό την κυκλοφοριακή συμφόρηση στους δρόμους, ωστόσο η κυκλοφορία στους δρόμους, που παραδοσιακά περιορίζεται εμφανώς κατά τους θερινούς μήνες, τα τελευταία χρόνια παραμένει, καθώς οι πόλεις και κυρίως η πρωτεύουσα αδειάζουν ολοένα και λιγότερο. Παλαιότερα ο Ιούλιος αποτελούσε τον μήνα που ξεκινούσαν οι αποχωρήσεις από την Αθήνα. Με τα χρόνια, μετατέθηκε η αναχώρηση των εκδρομέων, για να καταλήξει η πρωτεύουσα να μοιάζει με «πόλη φάντασμα» μόνο τις ημέρες πέριξ του Δεκαπενταύγουστου. Η οικονομική κρίση έχει συρρικνώσει την τουριστική περίοδο των Ελλήνων, των οποίων οι διακοπές διαρκούν πολύ λιγότερο από ό,τι στο παρελθόν. Παρ’ όλ’ αυτά φέτος, εκτός από όλα τα άλλα παράδοξα που ζήσαμε, είδαμε μια πόλη να νεκρώνει από κάθε μορφής κινητικότητα στο τέλος Ιουνίου. Και όχι γιατί ο κόσμος έφυγε διακοπές. Οι πολίτες κλείστηκαν στα σπίτια τους. Από φόβο κυρίως, καθώς ξαφνικά θα έπρεπε να μάθουν να ζουν με περιορισμένη ρευστότητα. Η ανησυχία και ο πανικός των πρώτων ημερών φάνηκαν στα σούπερ μάρκετ, των οποίων τα ράφια άδειασαν, ενώ παρατηρήθηκε το παράδοξο των γεμάτων από ουρές πρατηρίων καυσίμων, σε μια πόλη όπου τα Ι.Χ. είχαν σηκώσει χειρόφρενο.

Οι συγκοινωνιολόγοι επιμένουν ότι η εικόνα της πόλης με περιορισμένο κυκλοφοριακό φόρτο λόγω μειωμένης κινητικότητας (δεν πραγματοποιούνται μετακινήσεις από/προς εργασία λόγω ανεργίας, για διασκέδαση ή για αγορές) που οφείλεται στην οικονομική αδυναμία, δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση απάντηση στο πρόβλημα των πόλεων που ασφυκτιούν από οχήματα.

Από την επεξεργασία των στοιχείων του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής διαπιστώνεται ότι η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου (29 Ιουνίου – 5 Ιουλίου· η ανακοίνωση του δημοψηφίσματος έγινε τις πρώτες πρωινές ώρες της 27ης Ιουνίου και τα capital controls επιβλήθηκαν στις 29/6), σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα πλησίασε σχεδόν το 15% σε ορισμένους άξονες, ενώ αυξήθηκε η ταχύτητα κίνησης των οχημάτων έως και κατά 15%. Αντιθέτως, την αντίστοιχη περυσινή περίοδο (τελευταία εβδομάδα Ιουνίου 30/6 – 6/7/2014 σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) ο κυκλοφοριακός φόρτος μειώθηκε κατά 2,3% στην πιο ακραία περίπτωση. Αντίστοιχα, η μέση ταχύτητα κίνησης των οχημάτων αυξήθηκε, πέρυσι, μόνο στην περίπτωση της λεωφόρου Βασ. Σοφίας από την πλατεία Μαβίλη με κατεύθυνση προς Αθήνα και σε ποσοστό 3,4%. Σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις τα οχήματα κινήθηκαν με χαμηλότερες ταχύτητες την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου σε σχέση με την προηγούμενη.

Αναλυτικά, στη λεωφόρο Βασ. Σοφίας από την πλατεία Μαβίλη με κατεύθυνση προς Αθήνα η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου διαμορφώθηκε στο 7,8% επιτρέποντας στα οχήματα να κινούνται με αυξημένη, κατά 8,3%, ταχύτητα. Την αντίστοιχη περυσινή περίοδο ο φόρτος στους δρόμους αυξήθηκε κατά 0,9%, μαζί όμως και η ταχύτητα κατά 3,4%. Στη λεωφόρο Μεσογείων στο ύψος του νοσοκομείου Σωτηρία μειώθηκε ο φόρτος κατά 7,5% στο σκέλος προς την Αγ. Παρασκευή και κατά 7,5% προς την Αθήνα, με τα κοντέρ των Ι.Χ. να σκαρφαλώνουν κατά 15,1% και 12,7% αντίστοιχα προς κάθε κατεύθυνση. Στη λεωφόρο Ποσειδώνος, στον Φλοίσβο, με κατεύθυνση προς τον Πειραιά οι δρόμοι ήταν κατά 9,8% «ελαφρύτεροι» από αυτοκίνητα, τα οποία κινούνταν κατά 4,1% πιο γρήγορα. Σημαντική μείωση παρατηρήθηκε στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, στον Αγιο Δημήτριο, προς την Αθήνα (μείωση φόρτου 13,8% και 2,3% αύξηση ταχύτητας). Στην κατεύθυνση προς τη Βούλα, η πτώση του φόρτου διαμορφώθηκε στο 14,1% και στο 5,3% ενισχύθηκε η ταχύτητα. Η οδός Πανεπιστημίου, στην οποία η διέλευση γινόταν γρηγορότερα κατά 4,6%, άδειασε κατά 14,7% από Ι.Χ. Συνολικά τα στοιχεία κάνουν λόγο για μείωση του συνολικού φόρτου κατά 9,7% και αύξηση της ταχύτητας κατά 11,5%. Την αντίστοιχη περίοδο το 2014, χωρίς capital controls ή δημοψήφισμα, ο κυκλοφοριακός φόρτος μειώθηκε κατά μόλις 0,2%, ενώ η κίνηση των οχημάτων διεξαγόταν με υψηλότερες ταχύτητες κατά μόλις 0,5%.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT