Κατάληψη από ναυτεργάτες στα γραφεία της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών

Κατάληψη από ναυτεργάτες στα γραφεία της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών

2' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στα γραφεία της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών παρέμεναν μέχρι αργά χθες το βράδυ εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ενωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) που πραγματοποιούσαν, όπως ανακοίνωσαν, κατάληψη. Οι κινητοποιήσεις τους, που έγιναν από πολύ περιορισμένο αριθμό ανθρώπων και ξεκίνησαν από το μεσημέρι, στοχεύουν, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της ΠΕΝΕΝ, στην αντιμετώπιση της ανεργίας των ναυτικών. Ομως άνθρωποι που γνωρίζουν πολύ καλά πρόσωπα και πράγματα στον Πειραιά εξηγούν ότι οι συνδικαλιστές στοχεύουν να ανακόψουν τη δυναμική που εμφανίζεται να έχει αποκτήσει τόσο μεταξύ της πλοιοκτησίας όσο και στην κυβέρνηση η συναντίληψη πως πρέπει να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο ώστε να προσφερθούν περισσότερες δουλειές σε Ελληνες στα ελληνόκτητα πλοία. Είναι σε αυτή την προοπτική που αντιδρά μερίδα, όπως ξεκαθαρίζουν οι ίδιες διασταυρωμένες πληροφορίες, των εκπροσώπων των συνδικαλιστικών σωματείων.

Η ανακοίνωση της ΠΕΝΕΝ χθες για την «κατάληψη», που καταφέρεται με βαρείς χαρακτηρισμούς κατά της κυβέρνησης, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «απαντούμε στους εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου και τις άθλιες και τραγικές παραινέσεις των πολιτικών τους εκπροσώπων ότι δεν πρόκειται να συναινέσουμε σε έναν προσχεδιασμένο διάλογο (που θέτει ως όρο την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας) και οδηγεί τον ναυτεργατικό κόσμο στον εργασιακό μεσαίωνα».

Η αλήθεια είναι πως κυβέρνηση και εκπρόσωποι των θεσμικών οργάνων της πλοιοκτησίας απέχουν ακόμα πολύ, στην προσπάθεια εξεύρεσης λύσης για τη διαμόρφωση ενός θεσμικού πλαισίου που θα επιτρέψει στις ναυτιλιακές να προσλάβουν με ανταγωνιστικούς διεθνώς όρους Ελληνες ως πληρώματα, εξηγούν πηγές με γνώση των σχετικών διεργασιών. Με αμοιβές, δηλαδή, υψηλότερες μεν αυτών που λαμβάνουν αλλοδαπά πληρώματα αλλά όχι και στα δυσθεώρητα –και ανύπαρκτα πλέον στις αγορές– επίπεδα που αξιώνουν ορισμένοι εκ των συνδικαλιστών. Να σημειωθεί ότι σήμερα το ζήτημα της απασχόλησης Ελλήνων στα καράβια, όχι ως αξιωματικών αλλά ως πληρώματος, σκοντάφτει στο ελληνικό πλαίσιο, καθώς αρκετοί πλοιοκτήτες θέλουν να απασχολήσουν Ελληνες, με βάση όμως τα προβλεπόμενα από τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας MLC του ΙΜΟ, που προβλέπει πως, όταν δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση εργασίας, εφαρμόζεται η ατομική. Αυτή έχει μεν επικυρωθεί από την ελληνική Βουλή, πλην όμως δεν έχουν εξειδικευθεί οι όροι ασφάλισης και άλλες κρίσιμες παράμετροι, με αποτέλεσμα η διαδικασία να είναι αμφιλεγόμενη και επιρρεπής σε νομικές εμπλοκές παρά το γεγονός ότι δεν υφίσταται εδώ και καιρό ελληνική συλλογική σύμβαση εργασίας για τον κλάδο.

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ του 2014, η δυνητική μέγιστη συμβολή στην απασχόληση της ελληνόκτητης ναυτιλίας (αντικατάσταση των αλλοδαπών ναυτικών με Ελληνες πληρώματος) εκτιμάται ότι θα δημιουργούσε μεσοπρόθεσμα περισσότερες από 80.000 θέσεις εργασίας και επιπλέον 1,8 δισ. ευρώ ετήσιο εισόδημα από απασχόληση στη ναυτιλία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή