REAL ESTATE

Ο «αέρας» επιστρέφει στις μεγάλες εμπορικές πιάτσες της Αθήνας

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

Οι αλυσίδες που ενδιαφέρονται να τοποθετηθούν στην Ερμού δεν διστάζουν να καταβάλουν και «αέρα», ώστε να εξασφαλίσουν παρουσία στο πιο εμπορικό σημείο της αγοράς.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Επιστρέφει ο «αέρας» στα εμπορικά καταστήματα της οδού Ερμού, αλλά και σε ορισμένα σημεία του Κολωνακίου και της Γλυφάδας, καθώς η ζήτηση της τελευταίας διετίας έχει περιορίσει τις διαθέσιμες επιλογές ακινήτων, ιδίως στα δημοφιλέστερα τμήματα, όπως π.χ. στο τμήμα της Ερμού από την πλατεία Συντάγματος μέχρι την πλατεία Καπνικαρέα. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ακινήτων με γνώση της εν λόγω αγοράς, ο «αέρας», η λεγόμενη άυλη εμπορική αξία, ζητείται κυρίως για καταστήματα μεσαίου μεγέθους της τάξεως των 40 - 60 τ.μ., ενώ σταδιακά, ελέω και της συνεχώς ανοδικής πορείας της ζήτησης, έχει αρχίσει να εμφανίζεται η σχετική τάση και σε μεγαλύτερες επιφάνειες της τάξεως των 100 τ.μ.

Οπως αναφέρει στην «Κ» ο κ. Παναγιώτης Τσαούσης, επικεφαλής του τομέα Retail για λογαριασμό της εταιρείας παροχής υπηρεσιών ακινήτων Proprius, η οποία εκπροσωπεί στην Ελλάδα την Cushman & Wakefield, «στην Ερμού, ο αέρας ζητείται πλέον από όλο και περισσότερους ιδιοκτήτες, εκτός κι αν το κατάστημα ανήκει σε κάποιο ασφαλιστικό ταμείο ή γενικότερα σε πρόσωπο δημοσίου δικαίου». Οι αλυσίδες που ενδιαφέρονται να τοποθετηθούν στην Ερμού δεν διστάζουν να καταβάλουν και «αέρα», είτε απευθείας στον υφιστάμενο ενοικιαστή είτε στον ιδιοκτήτη του ακινήτου, ώστε να εξασφαλίσουν θέση στα εμπορικότερα σημεία της οδού, καθώς πλέον δεν υπάρχουν κενά καταστήματα στην περιοχή, όπως συνέβαινε στο πρόσφατο παρελθόν.

Υπενθυμίζεται ότι κατά τα χρόνια πριν από την οικονομική κρίση, η καταβολή «αέρα» ήταν πάγια πρακτική σε όλες τις εμπορικές «πιάτσες» του Λεκανοπεδίου και της Θεσσαλονίκης, καθώς οι εμπορικές αλυσίδες ανταγωνίζονταν μεταξύ τους για την εξασφάλιση της παρουσίας τους στα πλέον δημοφιλή σημεία, δεδομένου ότι οι διαθέσιμοι εμπορικοί χώροι ήταν ελάχιστοι έως ανύπαρκτοι.

Η ζήτηση για νέα σημεία πώλησης από τις εμπορικές αλυσίδες δεν μπορούσε να ικανοποιηθεί από την αγορά, με αποτέλεσμα τα μεν ενοίκια να αυξάνονται, αλλά και ο «αέρας» να ζει και βασιλεύει, καθώς αρκετοί έμποροι ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν αδρά προκειμένου να εξασφαλίσουν μια θέση στην Ερμού ή στο Κολωνάκι, προσδοκώντας σε απόσβεση του δαπανηθέντος ποσού μέσω αυξημένων πωλήσεων. Στην Ερμού, η οποία παραμένει μέχρι και σήμερα ο εμπορικότερος δρόμος της χώρας, ο «αέρας» που έδιναν οι ενδιαφερόμενοι κυμαινόταν μεταξύ 7.000 και 14.000 ευρώ/τ.μ., ενώ σε Κηφισιά, Κολωνάκι και Γλυφάδα, το ύψος του «αέρα» ξεκινούσε από τα 5.000 ευρώ/τ.μ. και μπορούσε να αγγίξει ακόμα και τα 10.000 ευρώ/τ.μ. Μάλιστα, το φαινόμενο αυτό είχε αποτρέψει και την είσοδο πολλών νέων αλυσίδων, ιδίως του εξωτερικού, περιορίζοντας ταυτόχρονα και τα επεκτατικά σχέδια των ήδη υφισταμένων.

Ετσι, η Ερμού έφτασε να φιγουράρει μέχρι και στην 9η θέση των πιο ακριβών εμπορικών δρόμων παγκοσμίως, με το ενοίκιο να αγγίζει ακόμα και τα 360 ευρώ/τ.μ. στα καταστήματα πλησίον του Συντάγματος, ενώ σήμερα, οι τιμές δεν ξεπερνούν τα 190 ευρώ/τ.μ., έχοντας μάλιστα αγγίξει ακόμα και τα 150-160 ευρώ/τ.μ. στο αποκορύφωμα της οικονομικής κρίσης. Από το 2006-07 μέχρι σήμερα, αρχικά ο πολλαπλασιασμός των εμπορικών κέντρων προσέφερε τους απαιτούμενους χώρους στους εμπόρους, μειώνοντας τα ποσά του «αέρα», ενώ στη συνέχεια, η έλευση της οικονομικής κρίσης εξάλειψε εντελώς το φαινόμενο.

Σήμερα, όπως τονίζει ο κ. Τσαούσης, οι τιμές των ενοικίων στην Ερμού έχουν ενισχυθεί κατά 10% κατά τη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών, καθώς η ζήτηση έχει αυξηθεί, περιορίζοντας αντίστοιχα την προσφορά.

Μόνο στην Ερμού, έχουν τοποθετηθεί τους τελευταίους μήνες αλυσίδες όπως οι Funky Buddha, American Eagle, Tezenis, H&M, Moytzi, Πανδώρα (κοσμήματα), Lynne και Follie-Follie. Στον αντίποδα, στους υπόλοιπους εμπορικούς δρόμους της Αττικής η εικόνα είναι ακόμα υποτονική.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ