ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πτώση 5,2% στο λιανεμπόριο τον Ιούνιο

ΕΥΓΕΝΙΑ ΤΖΩΡΤΖΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τη συνεχιζόμενη ύφεση της ελληνικής οικονομίας λόγω της μείωσης της ιδιωτικής κατανάλωσης το δεύτερο τρίμηνο του έτους κατά 1,9% σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2015, επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες η ΕΛΣΤΑΤ για τον κύκλο εργασιών που πραγματοποίησε το λιανεμπόριο τον Ιούνιο, με βάση τα οποία ο τζίρος υποχώρησε κατά 5,2% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2015. Μείωση κατά 3,6% σε σύγκριση με τον περυσινό Ιούνιο, σημείωσε άλλωστε ο γενικός δείκτης όγκου πωλήσεων, με τις περισσότερες κατηγορίες να κινούνται πτωτικά, με εξαίρεση τις πωλήσεις στα πολυκαταστήματα που αυξήθηκαν κατά 11,9% και αποτυπώνουν και τη μετατόπιση των πωλήσεων από τα μικρά στα μεγάλα καταστήματα.

Σε ένα ασθενικό τρίμηνο παραπέμπουν άλλωστε τα στοιχεία της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) για τις πωλήσεις του λιανεμπορίου κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, με βάση τα οποία ο τζίρος υποχώρησε κατά 9,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Οπως προκύπτει από την έρευνα που πραγματοποιεί το ΙΝΕΜΥ - ΕΣΕΕ σε τυχαίο δείγμα 200 εμπορικών επιχειρήσεων, το 53% εξ αυτών εμφάνισε υποχώρηση των πωλήσεων σε σύγκριση με το 2015, ενώ στασιμότητα στις πωλήσεις δήλωσε το ένα τρίτο.

Αν και σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία ο ρυθμός μείωσης του τζίρου περιορίστηκε σε σχέση με την περίοδο των εκπτώσεων του 2015 (όταν η εμπορική κίνηση είχε υποχωρήσει κατά 80%), η σύγκριση δεν είναι ασφαλής, καθώς οι περυσινές εκπτώσεις είχαν συμπέσει με τα capital controls και την τραπεζική αργία. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ κ. Βασίλη Κορκίδη, «η αυξημένη τουριστική κίνηση στη διάρκεια του Ιουλίου και του Αυγούστου δεν κατάφερε να αποφέρει τα αναμενόμενα έσοδα στον κλάδο του εμπορίου και να τονώσει τον τζίρο στις περιοχές υψηλής επισκεψιμότητας, καθώς η πτωτική πορεία των θερινών εκπτώσεων ακολούθησε το υφεσιακό κλίμα και επιβεβαίωσε ότι οι υπερβολικοί φόροι στράγγιξαν την κατανάλωση».

Οι μεταβολές του ποσοστού μείωσης των πωλήσεων σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος καταγράφουν σημαντική διαφοροποίηση. Συρρίκνωση 11%-20% εμφάνισε το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων του δείγματος (35%-13% το 2015), τη στιγμή που την αντίστοιχη περυσινή περίοδο η πλειονότητα των συμμετεχόντων (36%) είχε δηλώσει μείωση άνω του 41%.

Στην ίδια έρευνα επιχειρήθηκε και η αποτύπωση της στάσης των εμπόρων για το άνοιγμα την Κυριακή 17 Ιουλίου. Πρόκειται για το 27% των συμμετεχόντων στην έρευνα και από τις απαντήσεις προκύπτει ότι η πλειονότητα των επιχειρηματιών, δηλαδή το 80%, πιστεύει ότι το άνοιγμα του καταστήματος την Κυριακή δεν επηρέασε τον συνολικό τζίρο της εκπτωτικής περιόδου και μόλις ένας στους πέντε δηλώνει ότι κατέγραψε αύξηση των πωλήσεών του. Αποκαλυπτικό είναι επίσης ότι κανένας ερωτώμενος δεν έχει προβεί σε πρόσληψη υπαλλήλου για την κάλυψη των αναγκών της λειτουργίας της επιχείρησής του την Κυριακή, επιβεβαιώνοντας, σύμφωνα με την έρευνα, το συμπέρασμα πως το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές δεν φαίνεται να συμβάλει στην τόνωση της απασχόλησης.

Η πλειονότητα των επιχειρηματιών, σε ποσοστό 64%, έχει επωμιστεί προσωπικά την κάλυψη της συγκεκριμένης ανάγκης και το υπόλοιπο 36% των επιχειρήσεων έχει επεκτείνει το ωράριο των ήδη υπαρχόντων υπαλλήλων. Οσον αφορά το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, το 44% των επιχειρήσεων που άνοιξαν απάντησε ότι επιβαρύνεται είτε πάρα πολύ είτε πολύ από το άνοιγμα των Κυριακών, το 25% απάντησε λίγο, ενώ το 31% δήλωσε ότι δεν έχει επιβαρυνθεί καθόλου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ