ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Απόνερα από την πτώχευση της κορεατικής Hajin Shipping στην ελληνική ναυτιλία

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Πληθαίνουν τα κανόνια στην ποντοπόρο και συντηρείται κλίμα ανησυχίας και στον τραπεζικό τομέα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σημαντικές επιπτώσεις για σημαντικό αριθμό ελληνικών και ξένων ναυτιλιακών αναμένεται να έχει η επαπειλούμενη πτώχευση της κορεατικής Hanjin Shipping Co, η οποία προσφεύγει στα αρμόδια δικαστήρια, επιζητώντας δικαστική προστασία λόγω της αδυναμίας της να εξυπηρετήσει τις υποχρεώσεις της.

Σύμφωνα με την Korea Development Bank το συνολικό χρέος της Hanjin Shipping ανέρχεται στα 5,5 δισ. δολ., ενώ ο ιδιόκτητος στόλος της που αριθμεί 66 πλοία –συμπεριλαμβανομένων των υπό ναυπήγηση πλοίων– αποτιμάται, κατά την VesselsValue, μόλις στα 1,7 δισ. δολ. Με δεδομένο πως ελληνικών συμφερόντων επιχειρήσεις έχουν άνω των 12 πλοίων ναυλωμένων στην Hanjin, πέραν των 66 δικών της ποντοπόρων, καθίσταται σαφές πως πολλαπλασιάζονται οι επιβαρύνσεις που έχουν δεχτεί ελληνικά και όχι μόνο συμφέροντα έπειτα από σειρά ανάλογων αρνητικών εξελίξεων σε μεγάλους ναυλωτές, όπως η Hyundai Merchant Marine νωρίτερα φέτος.

Οι πιέσεις στις ναυλαγορές ξηρού φορτίου αλλά και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, λόγω της πλεονάζουσας προσφοράς μεταφορικής δυναμικότητας σε σχέση με την υπάρχουσα ζήτηση, είναι τέτοιες που ολοένα και περισσότερες εταιρείες αδυνατούν να εξυπηρετήσουν ομαλά τις υποχρεώσεις τους και προσφεύγουν είτε σε αναδιάρθρωση χρεών απευθείας με τους πιστωτές, όταν μπορούν, είτε μέσω της υπαγωγής τους στο πτωχευτικό δίκαιο της εκάστοτε αρμόδιας δικαιοδοσίας.

Υπενθυμίζεται πως στις αρχές του έτους η ιαπωνικών συμφερόντων πλοιοκτήτρια United Ocean Group κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στο Τόκιο με συνολικές υποχρεώσεις ύψους 1,18 δισ. δολ. Ακολούθησε μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων που αναζήτησε ευνοϊκότερους όρους αποπληρωμής των υποχρεώσεών τους, μεταξύ των οποίων και ελληνικές, όπως η Diana Shipping αλλά και η DryShips, ενώ προειδοποιήσεις για ενδεχόμενες τέτοιες κινήσεις έχουν κάνει και άλλες ελληνικού ενδιαφέροντος επιχειρήσεις, όπως η Ocean Rig. Αν και η κάθε περίπτωση είναι διαφορετική, το πλήθος των περιστατικών συντηρεί ένα κλίμα ανησυχίας στην ποντοπόρο αλλά και τον τραπεζικό κλάδο.

Το τελευταίο κρούσμα, της Hanjin Shipping Co, είναι ιδιαίτερα ηχηρό, καθώς η εταιρεία βρίσκεται μεταξύ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και διαχειρίζεται 132 πλοία δικά της και ναυλωμένα. Σύμφωνα με την Alphaliner, η Hanjin βρίσκεται στην έβδομη θέση της παγκόσμιας κατάταξης με τις μεγαλύτερες εταιρείες τακτικών γραμμών και ελέγχει μερίδιο 2,9% της παγκόσμιας αγοράς. Το ζήτημα έχει σοβαρές διαστάσεις μεταξύ των τρίτων πλοιοκτητών που έχουν ναυλώσει πλοία στη Hanjin, στους οποίους περιλαμβάνονται και οι ελληνικών συμφερόντων Danaos Corporation και Navios αλλά και άνω των 20 συνολικά ανεξάρτητοι πλοιοκτήτες.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Hyundai Merchant Marine (HMM), που αντιμετώπισε ανάλογα προβλήματα νωρίτερα φέτος και με τη σειρά της εξαναγκάσθηκε να περικόψει δραστικά τους ναύλους στα συμβολαιοποιημένα πλοία τρίτων εφοπλιστών, φέρεται να αποτελεί ενδεχόμενο υποψήφιο αγοραστή της Hanjin. Πιθανή συγχώνευση των δύο κορεατικών ομίλων θα δημιουργήσει μια ναυτιλιακή με στόλο αξίας 2,7 δισ., που υπολείπεται δηλαδή κατά 50% περίπου των υποχρεώσεων της Hanjin Shipping, ενώ επιπλέον πρέπει να προστεθούν και αυτές της HMM.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ