ΕΛΛΑΔΑ

Μέσω Βουλγαρίας τα Ι.Χ. πολυτελείας με μικρό κόστος συντήρησης

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ

Ολο και περισσότερα πολυτελή αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες εμφανίζονται στους ελληνικούς δρόμους...

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αλλοι προσπαθούν να τα ξεφορτωθούν, άλλοι να τα αποκτήσουν. Το κόστος χρήσης και συντήρησής τους δεν συμβαδίζει με την οικονομική συγκυρία. Αλλά τι γίνεται όταν η επιθυμία είναι ισχυρότερη των δυνατοτήτων; Ο Ελληνας βρίσκει τη λύση. Ή καλύτερα, βρίσκει άλλο μονοπάτι... προκειμένου να ικανοποιήσει τις πολυτελείς συνήθειές του. Ο λόγος για τα μεγάλου κυβισμού, πανάκριβα και ογκώδη αυτοκίνητα, τα οποία στην πλειονότητα των περιπτώσεων ξεπερνούν τις οικονομικές δυνατότητες των πολιτών αυτής της χώρας. Εκεί βρίσκεται και η λύση. Το «άλλο μονοπάτι» στην προκειμένη περίπτωση είναι συνήθως στη Βουλγαρία.

Οι δρόμοι της χώρας έχουν αρχίσει να φιλοξενούν σημαντικό αριθμό πολυτελών αυτοκινήτων με ξένες πινακίδες. Δεν είναι τυχαίο ότι η πλειονότητα των Ι.Χ. με ξένες πινακίδες που κυκλοφορούν σε διάφορες πόλεις και κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα είναι πολυτελή, ακριβά τζιπ. Και αυτό γιατί η απόκτηση αλλά κυρίως η συντήρησή τους στην Ελλάδα κοστίζουν χρυσάφι σε αντίθεση με τις γειτονικές χώρες. Οι πινακίδες κυκλοφορίας από την αλλοδαπή περιορίζουν σημαντικά το κόστος ασφάλισης (ασφαλίζονται στη χώρα προέλευσης), τα τέλη κυκλοφορίας, το ΚΤΕΟ, ενώ οποιαδήποτε κλήση από την Τροχαία... εξαφανίζεται καθώς είναι δύσκολος ο εντοπισμός του ιδιοκτήτη.

Τα χρήματα που γλιτώνει ο ιδιοκτήτης ενός Ι.Χ. 2000 κυβικών, για παράδειγμα, με ξένες πινακίδες είναι αρκετά καθώς για ασφάλιστρα θα χρειαστεί περίπου 100 ευρώ ετησίως (ή 300 ευρώ για μεικτή ασφάλεια) και 100 - 120 ευρώ για τέλη κυκλοφορίας. Τα ποσά αυτά σε περίπτωση που διατηρούσε ελληνικές πινακίδες θα ήταν τουλάχιστον πενταπλάσια. Η απόκτηση ενός αυτοκινήτου με βουλγαρικές πινακίδες, που είναι και η συνηθέστερη προέλευση, δεν είναι δύσκολη υπόθεση. Καθένας, χωρίς να έρθει αντιμέτωπος με την παραμικρή γραφειοκρατία, μπορεί να συστήσει εταιρεία, περιουσιακό στοιχείο της οποίας θα είναι το αυτοκίνητο. Το κόστος ίδρυσης εταιρείας στη Βουλγαρία ανέρχεται σε 300 ευρώ. Με δεδομένο ότι η Βουλγαρία αποτελεί πλήρως ενταγμένο μέλος της Ε.Ε. δεν υπόκειται σε ελέγχους κατά τη διέλευση των συνόρων από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα.

Σειρά αποδεικτικών

Στους δρόμους όμως της Ελλάδας θα πρέπει ο ιδιοκτήτης, σε περίπτωση ελέγχου, να αποδείξει ότι είναι κάτοικος της Βουλγαρίας στην προκειμένη ή ότι εργάζεται στη χώρα προέλευσης των πινακίδων κυκλοφορίας. Ωστόσο κάτι τέτοιο απαιτεί σειρά αποδεικτικών:

• Νόμιμα μεταφρασμένη και επικυρωμένη έγγραφη σύμβαση εργασίας με εταιρεία εγκατεστημένη στη Βουλγαρία (ή άλλο κράτος-μέλος), η οποία προβλέπει τη χορήγηση αυτοκινήτου ως παροχή.

• Εναλλακτικά πρέπει να διαθέτει μεταφρασμένη και επικυρωμένη συμφωνία μη μισθωτού εργαζόμενου με βουλγαρική εταιρεία (ή σε άλλο κράτος-μέλος), η οποία προβλέπει τη χορήγηση αυτοκινήτου ως πρόσθετη παροχή και περιγράφει την επαγγελματική του σχέση ή συνεργασία του με την εταιρεία.

Παράλληλα η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εργων, ως αρχή ελέγχου, θα ζητήσει: 

• Στοιχεία που αποδεικνύουν την έδρα της εταιρείας και την πραγματική επιχειρηματική δραστηριότητά της στο άλλο κράτος της Ε.Ε. όπου είναι εγκατεστημένη.

• Βεβαιώσεις του οικείου ασφαλιστικού φορέα του άλλου κράτους-μέλους, στον οποίο υπάγεται ο εργαζόμενος, καθώς και του οικείου ασφαλιστικού φορέα στην Ελλάδα αντίστοιχα, εφόσον υπάρχει.

• Φορολογικές δηλώσεις που έχει υποβάλει ο ελεγχόμενος, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο κράτος-μέλος όπου είναι εγκατεστημένη η εταιρεία, η οποία του έχει παραχωρήσει το επιβατικό όχημα.

Ο ακριβής αριθμός των παράνομα κυκλοφορούντων με ξένες πινακίδες Ι.Χ. δεν μπορεί να καταγραφεί, γιατί σαφής εικόνα δεν υπάρχει. Ωστόσο εκτιμάται ότι το φαινόμενο συναντάται συχνότερα στη Βόρεια Ελλάδα. Αρμόδια για τους συγκεκριμένους ελέγχους είναι η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, αφού επί της ουσίας ο ιδιοκτήτης Ι.Χ. διαπράττει φοροδιαφυγή λόγω της μη καταβολής τελών κυκλοφορίας. Κατά το 8μηνο του 2016 πραγματοποιήθηκαν 5.102 έλεγχοι και διαπιστώθηκαν 477 παραβάσεις. Πριν από λίγες ημέρες Κινητές Ομάδες Ελέγχου της Διεύθυνσης Τελωνείων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων προχώρησε σε δέσμευση 6 αυτοκινήτων, σε σύνολο 17, έπειτα από ελέγχους που πραγματοποίησαν έξω από νυχτερινά κέντρα και έξω από ιδιωτικό σχολείο στη Θεσσαλονίκη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ