ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Το κινεζικό επενδυτικό κεφάλαιο στρέφεται στην ελληνική αγορά

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Ο κ. Ζου Ξιαολί, μιλώντας στην «Κ», εξηγεί ότι η επιτυχής εξαγορά του ΟΛΠ από την Cosco ενισχύει ιδιαιτέρως την εμπιστοσύνη των κινεζικών εταιρειών.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Η κινεζοελληνική οικονομική συνεργασία έχει εισέλθει στην εποχή 2.0 και το κινεζικό κεφάλαιο προσανατολίζεται ολοένα και περισσότερο προς την ελληνική αγορά», υπογραμμίζει ο πρέσβης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα, Ζου Ξιαολί.

Μιλώντας στην «Κ», εξηγεί πως η επιτυχής εξαγορά του ΟΛΠ από την Cosco ενισχύει ιδιαιτέρως την εμπιστοσύνη των κινεζικών εταιρειών, ενώ προσθέτει ότι η κινεζική κυβέρνηση τις ενθαρρύνει να επεκτείνουν τη συνεργασία με την ελληνική πλευρά ολοένα και περισσότερο. Γι’ αυτό και αναζητούν πλέον νέες ευκαιρίες στην Ελλάδα. Μεταξύ άλλων, στον τομέα της ενέργειας, και υπό προϋποθέσεις ακόμα και στην από κοινού εκμετάλλευση κοιτασμάτων υδρογονανθράκων. Εμπόριο, ακίνητα, τουρισμός, υποδομές, ιδιωτικοποιήσεις και τεχνολογία βρίσκονται στο επίκεντρο.

– Πώς εκτιμάτε ότι μπορούν να προωθηθούν περαιτέρω οι ελληνοκινεζικές σχέσεις;

– Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να εστιάσουμε σε τέσσερις τομείς. Πρώτον, θα πρέπει να συνεχίσουμε να στηρίζουμε η μια χώρα την άλλη στα βασικά συμφέροντα και στα κύρια ζητήματα. Δεύτερον, με το έργο της Cosco στον Πειραιά, γνωστό ως «Κεφαλή του Δράκου», να διευκολύνουμε τη διμερή συνεργασία στο εμπόριο, στις μεταφορικές υποδομές, στην ενέργεια, στα χρηματοοικονομικά και στην επιστήμη και τεχνολογία.

Τρίτον, να προωθήσουμε τον διάλογο μεταξύ των δύο πολιτισμών. Τέταρτον, να διευρύνουμε τον συντονισμό και τη συνεργασία στην Ανατολική Μεσόγειο και στη Μέση Ανατολή.

Εν ολίγοις, τα κοινά συμφέροντα των δύο χωρών ποτέ δεν ήταν τόσο κοντά, η ανάγκη για συνεργασία τόσο επιτακτική και οι τομείς συνεργασίας τόσο διευρυμένοι. Οι δύο χιλιάδων χρόνων αρχαίοι πολιτισμοί για πρώτη φορά διέπονται από κοινή μοίρα. Είμαι γεμάτος αυτοπεποίθηση και προσμονή για την περαιτέρω ανάπτυξη των διμερών σχέσεων.

– Πώς επιδρά η εξαγορά του ΟΛΠ από την Cosco στις διμερείς σχέσεις; Θα φέρει κι άλλες επενδύσεις;

– Ο πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ θεωρεί το έργο της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά σημαντικό σημείο για την ανάπτυξη της πολιτικής «Μία Ζώνη και ένας Δρόμος». Ο πρωθυπουργός Λι Κετσίανγκ χαρακτηρίζει το έργο αυτό «Κεφάλι του Δράκου» της κινεζοελληνικής ή, ακόμα περισσότερο, της κινεζοευρωπαϊκής συνεργασίας. Η επιτυχής εξαγορά του ΟΛΠ από την Cosco επιδεικνύει στους διεθνείς επενδυτές την αποφασιστικότητα και την ειλικρίνεια της ελληνικής κυβέρνησης στην ανάπτυξη της οικονομίας και της έλξης ξένων επενδύσεων, κάτι το οποίο αποτελεί χαρμόσυνο νέο για τους Κινέζους επιχειρηματίες που σχεδιάζουν να επενδύσουν στην Ελλάδα. Σε αυτό το πλαίσιο έχει ενισχυθεί ο ενθουσιασμός των εταιρειών μας να επενδύσουν στην Ελλάδα.

Πρόσφατα η State Grid της Κίνας, η China State Construction Engineering Corporation και η China Machinery Engineering Corporation έχουν ενεργά ασχοληθεί ή παρακολουθούν στενά μεγάλα έργα ιδιωτικοποίησης, προσδίδοντας νέα δυναμική στο κινεζικό επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα. Επιπλέον, ο όμιλος Alibaba, ο μεγαλύτερος ηλεκτρονικού εμπορίου στην Κίνα, ο όμιλος Διεθνούς Κινεζικής Τηλεόρασης, η Τράπεζα Εξαγωγών και Εισαγωγών της Κίνας και η Τράπεζα της Κίνας έχουν όλοι στείλει αντιπροσωπείες στην Ελλάδα για να διερευνήσουν ευκαιρίες και συνεργασίες. Το κινεζικό κεφάλαιο προσανατολίζεται ολοένα και περισσότερο στην ελληνική αγορά. Η κινεζοελληνική οικονομική συνεργασία έχει εισέλθει στην εποχή 2.0.

– Πώς μπορεί να ενισχυθεί η ελληνοκινεζική συνεργασία στο μέλλον;

– Οι συνθήκες για την κινεζοελληνική συνεργασία βελτιώνονται με γοργό ρυθμό. Σε κυβερνητικό επίπεδο και οι δύο πλευρές προσδοκούν ηχηρές συνεργασίες. Τον περασμένο Ιούλιο ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας πραγματοποίησε επιτυχή επίσκεψη στην Κίνα, κατά την οποία επισκέφθηκε αξιόλογες εταιρείες και προσέθεσε νέα δυναμική στην οικονομική συνεργασία.

Η κινεζική κυβέρνηση ενθαρρύνει τις κινεζικές εταιρείες να βγουν στο εξωτερικό σε αναζήτηση στρατηγικών εταίρων. Οι δύο κυβερνήσεις θα εξακολουθήσουν να ενισχύουν τον συντονισμό των μηχανισμών συνεργασίας, με ακόμα περισσότερο ευνοϊκούς νόμους, και θα ενισχύσουν το σύστημα πληροφόρησης και επικοινωνίας έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η αμοιβαία επωφελής συνεργασία μεταξύ των επιχειρηματικών κοινοτήτων.

– Υπάρχει χώρος για τις ελληνικές εταιρείες στην Κίνα;

– Οι δύο λαοί μας πάντα διακατέχονταν από αμοιβαία αισθήματα φιλίας και τώρα η επένδυση της Cosco έχει ενισχύσει ιδιαιτέρως την εμπιστοσύνη των κινεζικών εταιρειών. Τα ελληνικά προϊόντα έχουν καλή φήμη, κυρίως τα τρόφιμα και οι τουριστικές υπηρεσίες.

Εχουμε διαπιστώσει πως ολοένα και περισσότερες εταιρείες επισκέπτονται την Ελλάδα αναζητώντας επενδυτικές ευκαιρίες. Με συντονισμένες ενέργειες των δύο κυβερνήσεων και των επιχειρηματικών κοινοτήτων, η συνεργασία έχει προχωρήσει με γοργό ρυθμό. Η Κίνα θα είναι η τιμώμενη χώρα στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης το 2017, όπου πολλές επιχειρήσεις θα προσέλθουν αναζητώντας συνεργασίες. Οι δύο πλευρές σύντομα θα συγκροτήσουν και κοινή επιτροπή για να συζητηθούν τα βασικά θέματα πολιτικής στην επενδυτική και εμπορική συνεργασία.

– Σε ποιους τομείς εστιάζεται το επενδυτικό ενδιαφέρον;

– Μεγάλος αριθμός κινεζικών εταιρειών παρακολουθεί στενά επενδύσεις και έργα υποδομής στην Ελλάδα. Πολλές αναζητούν ευκαιρίες στον τομέα της διατροφής, των υπηρεσιών, του τουρισμού, των τουριστικών υποδομών, της επιστημονικής καινοτομίας, της πολιτιστικής βιομηχανίας, της αγοράς ακινήτων, της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Με βάση στοιχεία του κινεζικού υπουργείου Εμπορίου, o συνολικός όγκος συναλλαγών της Κίνας το 2015 ήταν 317,1 δισ. δολάρια και το εμπόριο με την Ελλάδα μόλις 3,95 δισ. ή 0,1% του εξωτερικού εμπορίου.

Οι κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα ήταν 1 δισ. και οι ελληνικές στην Κίνα περίπου 100 εκατομμύρια. Κρίνοντας από αυτά τα νούμερα, η διμερής συνεργασία έχει τεράστια περιθώρια ανάπτυξης.

– Θα επενδύσει η Κίνα στην ενέργεια ή και στην έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στην Ελλάδα;

– Είναι ευρέως γνωστό ότι η Ανατολική Μεσόγειος είναι πλούσια σε υδρογονάνθρακες, όπως και ότι η Ελλάδα θέλει να καταστεί ενεργειακός κόμβος. Οι κινεζικές εταιρείες έχουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στην τεχνολογία, στο κεφάλαιο και στα προϊόντα. Εχουν ήδη εκτεταμένη συνεργασία με ελληνικές εταιρείες σε φωτοβολταϊκά, αιολική ενεργεία και έργα ηλεκτροπαραγωγής ή σε δίκτυα και εναλλακτικές μορφές μέτρησης ρεύματος.

Η κινεζική κυβέρνηση τις ενθαρρύνει να επεκτείνουν τη συνεργασία στην ενέργεια, και από τη στιγμή που οι δύο πλευρές θα ενισχύσουν την επικοινωνία, τη μεταξύ τους εμπιστοσύνη και θα λάβουν υπόψη η μια το κάθε μέλημα της άλλης, Κίνα και Ελλάδα θα δημιουργήσουν νέα δεδομένα στην ενεργειακή συνεργασία, συμπεριλαμβανομένης της από κοινού εκμετάλλευσης κοιτασμάτων υδρογονανθράκων.

– Ενδιαφέρονται οι κινεζικές εταιρείες και οι Κινέζοι να επενδύσουν στην αγορά των ακινήτων και του τουρισμού;

– Φέτος σημειώθηκε μεγάλη αύξηση στον αριθμό των Κινέζων πολιτών που, αγοράζοντας ακίνητα, μετακόμισαν στην Ελλάδα. Αυξήθηκαν από 119 το 2014 σε 600 ήδη το 2016. Αλλά και ο αριθμός των εταιρειών που επενδύουν στην κτηματαγορά και στην ξενοδοχειακή αγορά αυξάνεται. Το 2015 ο αριθμός Κινέζων τουριστών στην Ελλάδα ως πρώτη στάση στην Ευρώπη ξεπέρασε τις 70.000, ενώ μέσω τρίτων χωρών ήταν ακόμα μεγαλύτερος.

Παράλληλα, κινεζικές εταιρείες του κλάδου αυξάνουν τη δραστηριότητά τους. Τον Απρίλιο, το Ταξιδιωτικό Γραφείο Υπηρεσιών Τουρισμού για Νέους απέκτησε δύο ξενοδοχεία στη Σαντορίνη και σχεδιάζει τώρα να αποκτήσει μονάδες και στην Αθήνα. Επιπλέον, ολοένα και περισσότερες κινεζικές εταιρείες εξετάζουν υποδομές και αναζητούν τοπικούς συνεργάτες.

Προοπτικές ελληνικής κρουαζιέρας για Κίνα

Η Ελλάδα αποτελούσε ανέκαθεν αγαπημένο ευρωπαϊκό προορισμό για τους Κινέζους. Τα τελευταία χρόνια ο αριθμός τους αυξάνεται κατά πολύ. Η κρουαζιέρα είναι σχετικά καινούργια στην Κίνα, αλλά η Μεσόγειος και οι γύρω περιοχές θεωρούνται ιδιαίτερα ελκυστικές. Η Cosco σχεδιάζει να επεκτείνει τις επενδύσεις της για την κρουαζιέρα στο λιμάνι του Πειραιά. Την ίδια ώρα, ορισμένες κινεζικές αεροπορικές εταιρείες προσανατολίζονται να ξεκινήσουν απευθείας πτήσεις. Ολα αυτά θα βοηθήσουν τον τουρισμό κρουαζιέρας, χρησιμοποιώντας το λιμάνι του Πειραιά ως βάση.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ