ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η Αίγινα του Μόραλη και το αντίστροφο

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑΚΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το δελφίνι πλησιάζει στην Αίγινα και τα κτίσματα που καλωσορίζουν το βλέμμα του επισκέπτη θυμίζουν ότι το νησί πράγματι υπήρξε η πρώτη πρωτεύουσα της χώρας και ίσως δικαιολογούν την επιλογή πολλών καλλιτεχνών, και όχι μόνο, να «ελλιμενιστούν» στο αστικό νησί που αποθέωσε τη χρήση της πέτρας.

Φέτος, η Αίγινα διεκδίκησε και κέρδισε μια πρωτιά: έγινε το πρώτο σημείο του ελληνικού χάρτη που δεξιώνεται έναν μεγάλο αριθμό έργων του Γιάννη Μόραλη, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του αλλά και την ανακήρυξη του 2016 ως «Ετους Γιάννη Μόραλη» από το υπουργείο Πολιτισμού.

Τα περίπου 40 έργα του σημαντικού ζωγράφου εγκαινιάστηκαν στο Λαογραφικό Μουσείο αλλά και στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αίγινας, την Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου, στις 19.30. Πριν από αυτό, όμως, ένα γλυπτό του Μόραλη υποδέχεται τους επισκέπτες, ήδη από τον προηγούμενο μήνα, στο λιμάνι, δωρεά της Πέγκυς Ζουμπουλάκη στην «Αίγινα του Γιάννη Μόραλη».

«Παρ’ όλους τους περιορισμούς που είχαμε στις υποδομές που θα φιλοξενήσουν τα έργα του Μόραλη, ταυτόχρονα με τον λιγοστό χρόνο για την οργάνωση του νησιού, αξιοποιήσαμε ό,τι προσφέρει η Αίγινα, όπως είναι τα δύο μουσεία και ο Πύργος Μαρκέλλου», λέει στην «Κ» ο ιστορικός Γιώργος Καλόφωνος, πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής της 8ης Γιορτής Φιστικιού Αίγινας (στην οποία εντάχθηκε οργανωτικά η μεγάλη έκθεση του Μόραλη), που με τη Δάφνη Ζουμπουλάκη και τη Βάσω Καλουδιώτη ήταν οι επιμελητές της έκθεσης.

Ο καλλιτέχνης είχε περάσει πολλά χρόνια της ζωής του στο νησί. Αποκτώντας βαθείς δεσμούς με το τοπίο και τους ανθρώπους του, ο Μόραλης δημιούργησε και δίδαξε στην Αίγινα, ταυτίστηκε, κατά κάποιον τρόπο, με τον τόπο και ο τόπος τώρα του επιστρέφει την αφοσίωση. «Ο Μόραλης ήταν άνθρωπος της Αίγινας. Κυκλοφορούσε στο νησί, πήγαινε στο καφενείο, είχε βαθιές φιλίες, έγινε κομμάτι της. Γι’ αυτό και η Αίγινα περίμενε με μεγάλο ενδιαφέρον την έκθεση, που περιελάμβανε κυρίως έργα από την αφαιρετική του περίοδο που έγιναν στο ατελιέ του στο νησί. Παράλληλα, είχαμε έναν εντυπωσιακό αριθμό επισκεπτών που ήρθαν ειδικά για να δουν την έκθεση», συμπληρώνει ο κ. Καλόφωνος.

Τα έργα που εκτέθηκαν προέρχονται από την Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου Γκίκα του Μουσείου Μπενάκη, τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, τη Συλλογή Εργων Τέχνης της Alpha Bank, τη συλλογή της συνεργάτιδας και στενής φίλης του Μόραλη Πέγκυς Ζουμπουλάκη, της Ελένης Μαΐλλη Καλλιγά, της Μαργαρίτας Πετροπούλου και άλλες ιδιωτικές συλλογές, ορισμένες από τις οποίες βρίσκονται στην Αίγινα. «Οφείλουμε ένα μεγάλο “ευχαριστώ” στα ιδρύματα και τους ιδιώτες γι’ αυτή την προσφορά τους στην έκθεση», λέει ο κ. Καλόφωνος. Επίσης 10 φωτογραφίες του διακεκριμένου Γάλλου φωτογράφου Jean-Francois Bonhomme από τα εργαστήρια του καλλιτέχνη στην Αθήνα και την Αίγινα συμπεριελήφθησαν στο αφιέρωμα στον Γιάννη Μόραλη.

Ο ίδιος ο ζωγράφος, ωστόσο, τράβηξε το ενδιαφέρον, και πολύ δικαιολογημένα. Στα δύο μουσεία που φιλοξένησαν έργα του –μάλιστα, τα έργα του Μόραλη στο Αρχαιολογικό Μουσείο βρίσκονταν σε ευθύ διάλογο με τα ήδη σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα– σημειώθηκε ρεκόρ επισκεψιμότητας. Στη μεγάλη αυτή εικαστική γιορτή για τον ζωγράφο υπήρξαν και παράλληλες εκδηλώσεις, όπως μία μικρή έκθεση στον εντυπωσιακό Πύργο Μαρκέλλου, με σχέδια, πολλαπλά, εκδόσεις, καθώς και μία ακόμη, με έργα μαθητών και φίλων του της Αίγινας, στον ίδιο χώρο, επίσης η διάλεξη, με στοιχεία βιωματικού χαρακτήρα, της δρος Ιστορίας της Τέχνης Φανής-Μαρίας Τσιγκάκου, με θέμα «Ο δικός μας Γιάννης Μόραλης», το Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου, στην αυλή του Λαογραφικού Μουσείου, προβολές σε εξωτερικούς χώρους αλλά και ξεναγήσεις.

Η «Αίγινα του Γιάννη Μόραλη», με αυτή την αφιερωματική έκθεση, με το πλήθος κόσμου που για άλλη μία φορά συνέρρευσε στο νησί και επισκέφθηκε τις εκδηλώσεις και τις δράσεις της γιορτής, μετασχηματίστηκε στον «Γιάννη Μόραλη της Αίγινας». Οπως ακριβώς συνέβη όσο ο μεγάλος ζωγράφος κυκλοφορούσε για έξι μήνες κάθε χρόνο στο νησί.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ