Βγαίνει από το τούνελ της κρίσης η αγορά εμπορικών ακινήτων

Βγαίνει από το τούνελ της κρίσης η αγορά εμπορικών ακινήτων

4' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εντονη είναι η κινητικότητα των εμπορικών αλυσίδων στην αγορά ακινήτων το τελευταίο διάστημα, καθώς όλο και περισσότερες επιχειρούν να τοποθετηθούν στην αγορά με νέα σημεία πώλησης σε προνομιακές θέσεις, διαπιστώνοντας ότι η περίοδος των χαμηλών ενοικίων και της πτώσης των τιμών οδεύει προς το τέλος της.

Οπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς ακινήτων, έχουν πλέον πυκνώσει οι ενδείξεις ότι η αγορά των εμπορικών καταστημάτων ολοκληρώνει τον καθοδικό της κύκλο που προκάλεσε πτώση των τιμών των ενοικίων, η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις άγγιξε ακόμα και το 60% και οδήγησε σε μεγάλα ποσοστά κενών καταστημάτων στις εμπορικές συνοικίες της πρωτεύουσας. Ως εκ τούτου, αν πρόκειται να τοποθετηθεί κανείς, η τρέχουσα περίοδος είναι η πλέον κατάλληλη, καθώς ήδη στις δημοφιλέστερες περιοχές έχει επανεμφανιστεί ο «αέρας», ενώ παράλληλα οι τιμές των ενοικίων ακολουθούν πλέον ανοδική τάση.

Η εικόνα σταδιακής ενίσχυσης της ζήτησης αποτυπώνεται και στα στοιχεία για την αναλογία των κλειστών καταστημάτων στην εμπορική αγορά της Αθήνας, σύμφωνα με την τελευταία εξαμηνιαία έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ. Με βάση την τελευταία καταγραφή που αποτυπώνει την εικόνα της αγοράς στο κέντρο της Αθήνας τον φετινό Μάρτιο, προκύπτει ότι τα κλειστά καταστήματα ανέρχονταν στο 25,9% του συνόλου, έναντι ποσοστού 32,3% τον Σεπτέμβριο του 2013, στο απόγειο της κρίσης για το λιανεμπόριο. Μάλιστα, σε ορισμένες οδούς όπως η Σταδίου, τα ποσοστά κενών χώρων άγγιζαν ακόμα και το 40%, δείγμα της απαξίωσης της οδού που έχει πληγεί περισσότερο από κάθε άλλη από τις συνεχείς απεργιακές κινητοποιήσεις των τελευταίων ετών.

Πλέον, οι αλυσίδες δεν διστάζουν να εισέλθουν ακόμα και στη Σταδίου, ποντάροντας στο χαμηλό ενοίκιο και την «κρυμμένη» εμπορικότητα που διαθέτει η οδός και η οποία την καθιέρωσε στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού τις προηγούμενες δεκαετίες. Στο πλαίσιο αυτό, η λειτουργία του νέου καταστήματος της αλυσίδας Κωτσόβολος στη συμβολή της Σταδίου με τον πεζόδρομο της Κοραή, αποτελεί σημαντική εξέλιξη για την αγορά των εμπορικών καταστημάτων, καθώς η εν λόγω αλυσίδα μπορεί να λειτουργήσει και ως πόλος έλξης και άλλων εμπόρων σε παρακείμενα κενά καταστήματα. Το ακίνητο είναι μισθωμένο από τον όμιλο της Alpha Bank και στο παρελθόν λειτουργούσε ως τραπεζικό υποκατάστημα. Στον αντίποδα, το κατάστημα του Κωτσόβολου που λειτουργούσε ακριβώς απέναντι, στην οδό Δραγατσανίου αναμένεται να κλείσει, ερημώνοντας πλέον πλήρως την οδό που είχε χαρακτηριστεί από την πληθώρα καταστημάτων ηλεκτρολογικού υλικού και ηλεκτρονικών που διέθετε τις προηγούμενες δεκαετίες. Το κατάστημα ήταν μισθωμένο και όχι ιδιόκτητο, κάτι που σημαίνει ότι ο ιδιοκτήτης καλείται να βρει πλέον νέο μισθωτή.

Σημαντική κρίνεται και η ανακαίνιση του ιστορικού καταστήματος του Λουμίδη στα Χαυτεία, με τη διοίκηση της εταιρείας να εξετάζει και τη μίσθωση νέου χώρου στις αρχές της Σταδίου, με στόχο την αναβίωση του περίφημου Παταριού, όπου σύχναζαν στο παρελθόν εμβληματικές προσωπικότητες της χώρας, όπως ο Ελύτης, ο Γκάτσος, ο Χατζιδάκις, ο Σαχτούρης, ο Τσαρούχης, ο Καρούζος. Αντίστοιχα, νέες είσοδοι πραγματοποιούνται συνεχώς και στην περιοχή πέριξ της πλατείας Συντάγματος και της οδού Ερμού, η οποία έχει αρχίσει να ανακτά όλο και περισσότερο μέρος της παλιάς της αίγλης. Οι επόμενες κινήσεις που αναμένεται να πραγματοποιηθούν πριν από την έναρξη του νέου έτους, προβλέπουν τη λειτουργία καταστήματος της Goody’s Burger House στην αρχή της Φιλελλήνων, αλλά και της αμερικανικής αλυσίδας Forever 21, στη συμβολή της Ερμού με την οδό Ευαγγελιστρίας.

Πάντως, οι νέες μισθώσεις και οι ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων βρίσκονται στο επίκεντρο, όχι μόνο στο κέντρο της Αθήνας αλλά και σε άλλα σημεία του Λεκανοπεδίου. Πριν από λίγες ημέρες εγκαινιάστηκε το νέο κατάστημα της Leroy Merlin στο «Δαχτυλίδι» της Αττικής Οδού, επί της Λ. Κηφισίας. Στο ακίνητο των 9.000 τ.μ. που ανήκει στον όμιλο της Τράπεζας Πειραιώς πραγματοποιήθηκε επί της ουσίας αλλαγή χρήσης, καθώς στο παρελθόν λειτουργούσε εκεί το ψυχαγωγικό κέντρο Cosmopolis, που στέγαζε κυρίως πολυκινηματογράφο. Η επένδυση ανήλθε σε 30 εκατ. ευρώ και πρόκειται για το τρίτο κατάστημα της γαλλικής αλυσίδας και του επιχειρηματία κ. Π. Φουρλή στην Αττική και το πρώτο που βρίσκεται εντός του κυρίως αστικού ιστού, καθώς τα άλλα δύο βρίσκονται στην οδό Πειραιώς και στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» αντίστοιχα.

Εταιρείες εστίασης

Σε πρόσφατη ανάλυσή της για την αγορά των εμπορικών καταστημάτων κατά το πρώτο εξάμηνο, η εταιρεία παροχής υπηρεσιών ακινήτων Δανός-BNP Paribas Real Estate ανέφερε ότι μεγάλο μέρος της ζήτησης προήλθε ιδίως από εταιρείες εστίασης (π.χ. καφέ, εστιατόρια, φούρνοι, ζαχαροπλαστεία κτλ.) που αναπτύσσονται κυρίως μέσω franchise, τόσο στην Αθήνα όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα, ανοίγοντας μικρά και μεσαίου μεγέθους καταστήματα σε προνομιούχες και στις μεγαλύτερες δευτερεύουσες αγορές. Στο επίκεντρο βρέθηκαν η Ερμού, η Γλυφάδα, το Κολωνάκι, η Κηφισιά, η οδός Σωτήρος στον Πειραιά και η Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη, όπως επίσης και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα, όπου όμως η διαθεσιμότητα χώρων είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Αύξηση καταγράφεται στις ζητούμενες τιμές ενοικίων, κάτι που έχει αρχίσει να διαφαίνεται και στις σημαντικότερες δευτερεύουσες αγορές της Καλλιθέας, του Περιστερίου, του Χαλανδρίου, της Νέας Σμύρνης, της Κέρκυρας, της Ρόδου, της Σαντορίνης και της Μυκόνου, καθώς η ζήτηση είναι υψηλότερη της προσφοράς, δεδομένου ότι έχουν μειωθεί σημαντικά τα κενά καταστήματα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή