ΕΛΛΑΔΑ

Χαμηλές επιδόσεις στις μεταφορές

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Κακό σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο, αυξημένα θύματα στην άσφαλτο και στις ράγες του τρένου είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία που συνθέτουν την εικόνα των μεταφορών στη χώρα μας, όπως καταγράφεται από την Ε.Ε. Η χώρα λαμβάνει πολύ αρνητική βαθμολογία όσον αφορά τους θανάτους από τροχαία, εμφανίζει κακούς δρόμους και λιμάνια, με μοναδικά θετικά στοιχεία τα έργα υποδομών που εκτελούνται στο οδικό δίκτυο (σ.σ. συνδέεται με την κακή ποιότητα του υφιστάμενου δικτύου) και τις αεροπορικές υποδομές. Τα στοιχεία της Ε.Ε. κάνουν λόγο για μείωση των θανάτων από τροχαία μεταξύ του 2010 και του 2015, ωστόσο αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι η χώρα παραμένει σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, εμφανίζοντας 75 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων. Παράλληλα, ο αριθμός των γυναικών που απασχολούνται στον τομέα των μεταφορών είναι ένας από τους χαμηλότερους στην Ε.Ε., με το ποσοστό να διαμορφώνεται στο 16% έναντι 22% του μ.ό. της Ε.Ε.

Αποτέλεσμα είναι κατά τη συνολική αξιολόγηση του τομέα των μεταφορών σε κάθε χώρα, η Ελλάδα να καταλαμβάνει την προτελευταία θέση (26η) πριν από τη Ρουμανία στον «Πίνακα αποτελεσμάτων της Ε.Ε. για τις μεταφορές».

Στον Πίνακα αξιολογούνται οι επιδόσεις των κρατών-μελών σε συνολικά 30 κατηγορίες των μεταφορών. Οι επιδόσεις της χώρας μας όσον αφορά τον αριθμό των θανάτων από τροχαία τονίζεται ότι ενώ έχει μειωθεί, παραμένει σε αρκετά υψηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα βρίσκεται στη 17η θέση μεταξύ των 28 κρατών-μελών της Ε.Ε. με 74 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων. Ο μέσος όρος των υπόλοιπων κρατών-μελών διαμορφώνεται στους 52 θανάτους/εκατομμύριο κατοίκων. Χειρότερες επιδόσεις από την Ελλάδα εμφανίζουν η Πολωνία (77 θάνατοι/εκατ. κατοίκων), η Κροατία (82), η Λιθουανία (82), η Ρουμανία (95), η Λετονία (95) και η Βουλγαρία (98). Τους ασφαλέστερους δρόμους, στους οποίους σημειώνονται τα λιγότερα δυστυχήματα συναντά κανείς στη Μάλτα (26 θάνατοι/εκατ. κατοίκων), στη Σουηδία (27), στο Ηνωμένο Βασίλειο (28), στη Δανία (31) και στην Ολλανδία (31).

Το σιδηροδρομικό δίκτυο

Αποθαρρυντικά είναι τα στοιχεία αναφορικά με το σιδηροδρομικό δίκτυο, στο οποίο σύμφωνα με τα στοιχεία της Ε.Ε. η χώρα εμφανίζει την 8η θέση με τους περισσότερους θανάτους ανά επιβατοχιλιόμετρο. Τα στοιχεία κάνουν λόγο για 1,2 νεκρούς ανά εκατομμύριο χιλιόμετρα με τον μέσο όρο της Ε.Ε. να διαμορφώνεται στο 0,3. Την ίδια επίδοση με την Ελλάδα διαπιστώνει κανείς στις σιδηροδρομικές γραμμές της Ρουμανίας και της Πολωνίας, ενώ χειρότερη επίδοση παρατηρείται σε Σλοβακία (1,4) και Λιθουανία (1,4). Τα λιγότερα θύματα στις ράγες θρηνούν η Δανία, η Γερμανία το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο και η Ολλανδία, που εμφανίζουν 0,1 νεκρούς ανά εκατομμύριο χιλιόμετρα δικτύου, ενώ ακολουθεί η Τσεχία (0,2).

Ο αριθμός των γυναικών που απασχολούνται στον τομέα των μεταφορών αυξάνεται, αλλά το συνολικό ποσοστό γυναικών παραμένει χαμηλό, όπως επισημαίνει η Ε.Ε. για την Ελλάδα. Σλοβενία και Ρουμανία εμφανίζουν ίδιο ποσοστό με αυτό της Ελλάδας, που ανέρχεται στο 16% με τη χειρότερη επίδοση να παρατηρείται στο Λουξεμβούργο, όπου η διείσδυση των γυναικών στον τομέα των μεταφορών πέφτει στο 12%, με τον μέσο όρο της Ε.Ε. να διαμορφώνεται στο 22%. Το μερίδιο των γυναικών στον κλάδο ανέρχεται στην Κύπρο και στη Γαλλία στο 31% και 27% αντίστοιχα, καταλαμβάνοντας τις δύο πρώτες θέσεις.

Η ποιότητα του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα εμφανίζει πολύ χαμηλές επιδόσεις, καθώς λαμβάνει μόλις 2,84 έναντι 4,30 που είναι ο μέσος όρος της Ε.Ε. Χειρότερο δίκτυο από του ΟΣΕ συναντά κανείς μόνο στην Κροατία (2,73) και στη Ρουμανία (2,40). Γαλλία, Φινλανδία και Ολλανδία μπορούν να είναι περήφανες για το σιδηροδρομικό τους δίκτυο, το οποίο καταλαμβάνει τις τρεις πρώτες θέσεις με 5,84, 5,66 και 5,64 αντίστοιχα.

Στην 20ή θέση μεταξύ των «28» κατατάσσεται η ποιότητα των ελληνικών δρόμων που βαθμολογείται με 4,30 έναντι 4,77 που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος. Ολλανδία (6,14), Γαλλία (6,05) και Αυστρία (5,99) εμφανίζουν τους καλύτερους ποιοτικά δρόμους μεταξύ των 28 κρατών-μελών. Χειρότερους δρόμους από τους ελληνικούς βρίσκει κανείς σε Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Πολωνία, Βουλγαρία, Λετονία, Μάλτα, και Ρουμανία.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ