ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε ύψη-ρεκόρ το έλλειμμα του Επικουρικού Κεφαλαίου

ΕΥΓΕΝΙΑ ΤΖΩΡΤΖΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εκρηκτικές διαστάσεις έχει λάβει το έλλειμμα που έχει το Επικουρικό Κεφάλαιο, ο φορέας που αποζημιώνει όσους πέφτουν θύματα τροχαίου που προκαλείται από ανασφάλιστα ή άγνωστα αυτοκίνητα, αλλά και όσους ήταν ασφαλισμένοι σε εταιρείες των οποίων ανακλήθηκε η άδεια λειτουργίας.

Συνέπεια είναι η σημαντική καθυστέρηση στην καταβολή αποζημιώσεων στους ασφαλισμένους, που παραπέμπονται πλέον για το 2018. Το έλλειμμα με βάση τα στοιχεία του 2015 έχει φτάσει τα 514 εκατ. ευρώ, όταν τα έσοδα του φορέα δεν ξεπερνούν τα 65 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Κινδυνεύει ωστόσο να εκτροχιαστεί περαιτέρω από τα πρόσφατα «λουκέτα» σε ασφαλιστικές εταιρείες αλλά και από αυτά που επίκεινται έως τα τέλη του 2016.

Ο κίνδυνος αυτός προκύπτει από πρόσφατη επιστολή της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) προς τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, στην αρμοδιότητα του οποίου ανήκει η εποπτεία των ασφαλιστικών εταιρειών. Η προειδοποίηση αφορά την ασφαλιστική εταιρεία Enterprise, η άδεια της οποίας ανακλήθηκε τελικώς στις 26 Οκτωβρίου από την Επιτροπή Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών του Γιβραλτάρ, χώρα στην οποία διατηρούσε την έδρα της, ενώ σε εκκρεμότητα είναι και η εταιρεία International Life, στην οποία έχει τοποθετηθεί ασφαλιστικός διαχειριστής. Ειδικά για την περίπτωση της Enterprise το θέμα περιπλέκεται ως εξής: Η εταιρεία είχε έδρα το Γιβραλτάρ και λειτουργούσε στη χώρα μας με τη μορφή εταιρείας παροχής υπηρεσιών. Ετσι, με βάση τη νομοθεσία οι αποζημιώσεις που αφήνει πίσω της η εταιρεία πρέπει, σύμφωνα με τη νομοθεσία, να καλυφθούν από τον αντίστοιχο εγγυητικό φορέα του Ηνωμένου Βασιλείου, στον οποίο ανήκει και η δικαιοδοσία του Γιβραλτάρ. Την περασμένη εβδομάδα, η αρμόδια εποπτική αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου απέρριψε το αίτημα του Γραφείου Διαμεσολάβησης της Ελλάδας να αναλάβει τις αποζημιώσεις που αφήνει πίσω της η εταιρεία, με συνέπεια το θέμα να οδηγείται στη διαιτησία.

Εκτός από την Ελλάδα αντίστοιχο αίτημα έχουν και άλλες χώρες στις οποίες η Enterprise ασκούσε δραστηριότητα, όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Ιρλανδία. Στην Ελλάδα, ωστόσο, το πρόβλημα είναι εκρηκτικό λόγω του μεγέθους που είχε η Enterprise (ασφάλιζε 140.000 αυτοκίνητα έναντι 24.000 στην Ιταλία και στη Γαλλία και 17.000 στην Ιρλανδία), αλλά και των προβλημάτων ρευστότητας που έχει το Επικουρικό Κεφάλαιο. Πρόχειροι υπολογισμοί ανεβάζουν το έλλειμμα που μπορεί να προκαλέσει το ενδεχόμενο το Επικουρικό Κεφάλαιο να αναλάβει τις εκκρεμείς ζημίες της Enterprice, αλλά και όσες δημιουργηθούν κατά τον ένα μήνα που ισχύει για όσους ήταν ασφαλισμένοι στην εταιρεία η κάλυψη για αστική ευθύνη, από 30 έως και 50 εκατ. ευρώ, ενώ το πρόβλημα αναμένεται να διογκωθεί εάν υπάρξουν και άλλες ανακλήσεις αδειών.

Πρόσθετος λόγος ανησυχίας για την επιδείνωση της ρευστότητας του Επικουρικού Κεφαλαίου αποτελεί το νέο καθεστώς για τις εκκαθαρίσεις που ισχύει από τις αρχές του έτους, βάσει του οποίου η αρμοδιότητα, όπως επίσης και η δικαιοδοσία σε σχέση με την περιουσία των ασφαλιστικών εταιρειών που κλείνουν, μεταβιβάζεται σε διαχειριστές. Ετσι το Επικουρικό Κεφάλαιο δεν θα έχει λόγο στην περιουσία παρά μόνο ως δικαιούχος, μετά την ικανοποίηση των εργαζομένων, του Δημοσίου και των εξόδων της εκκαθάρισης. Με τον τρόπο αυτό εξανεμίζονται τα όποια πιθανά έσοδα από το προϊόν της εκκαθάρισης που θα μπορούσε να έχει ο φορέας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ