ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περιορισμένα κίνητρα και προνόμια από τις τράπεζες για τους ενήμερους πελάτες

ΑΛΕΚΟΣ ΛΙΔΩΡΙΚΗΣ

Σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη, οι ενήμεροι δανειολήπτες έχουν άμεση πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό αλλά και σε σειρά προϊόντων, κάτι που δεν συμβαίνει στις περισσότερες των περιπτώσεων για όσους καθυστερούν τις οφειλές τους ή έχουν προχωρήσει σε ρυθμίσεις.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Τι κερδίζουμε εμείς οι συνεπείς πελάτες; Ολοι εργάζονται για να εξυπηρετήσουν όσους δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν σκοπίμως ή από πραγματικές δυσκολίες τα δάνειά τους! Μήπως μας συμφέρει να προχωρήσουμε σε ρυθμίσεις ώστε να εξασφαλίσουμε χαμηλότερες μηνιαίες δόσεις;».

Το ερώτημα αυτό, που απασχολεί χιλιάδες τραπεζικών πελατών, δέχθηκε διευθυντής κεντρικού καταστήματος της Αθήνας και μας το μεταβιβάζει.

Τι κίνητρα λοιπόν δίνει το τραπεζικό σύστημα σε έναν πελάτη να παραμείνει συνεπής, παρά τις ενδεχόμενες δυσκολίες που αντιμετωπίζει;

Διοικητικό στέλεχος απαντάει στην «Κ»: «Την άμεση πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό αλλά και σε σειρά προϊόντων την εξασφαλίζει μόνον ο ενήμερος πελάτης, κάτι που δεν συμβαίνει στις περισσότερες των περιπτώσεων για όσους καθυστερούν τις οφειλές τους ή έχουν προχωρήσει σε ρυθμίσεις. Το γεγονός αυτό είναι ουσιαστικής σημασίας, σε μια εποχή περιορισμένης ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος. Είναι ένα “προνόμιο” που έχουν οι ενήμεροι πελάτες και θα πρέπει να το εκμεταλλεύονται».

Επισημαίνει, επίσης, ότι «αυτό που ίσως δεν είναι ευρέως γνωστό είναι ότι οι δανειολήπτες που έχουν προχωρήσει σε ρυθμίσεις οφειλών τους εμφανίζονται στη λίστα του “Τειρεσία”, ακόμη και αν εξυπηρετούν κανονικά τη ρυθμισμένη πλέον οφειλή τους, με αποτέλεσμα να χρειάζεται περάσει επαρκές χρονικό διάστημα πριν αποκτήσουν εκ νέου πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα».

Ποια άλλα «προνόμια», όμως, έχουν οι ενήμεροι πελάτες;

Κερδίζουν μακροπρόθεσμα αναφορικά με την τιμολόγηση των προϊόντων τους. Το σημαντικότερο παράδειγμα αποτελούν οι ενήμεροι δανειολήπτες που πήραν στεγαστικό δάνειο τη δεκαετία του 2000, καθώς απολαμβάνουν ιδιαίτερα χαμηλό επιτόκιο. Το επιτόκιο του στεγαστικού τους δανείου τις περισσότερες φορές είναι πολύ χαμηλό, κάτω από 2%, ενώ για τους δανειολήπτες που προχωρούν σε ρύθμιση του δανείου τους παύει πλέον να ισχύει και αυξάνεται αρκετά.

Το τελικό κόστος ενός δανείου είναι πολύ χαμηλότερο για έναν ενήμερο πελάτη που μέχρι τέλους θα αποπληρώνει κανονικά τις δόσεις του, σε σύγκριση με έναν που θα προχωρήσει σε ρύθμιση. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τελική συνολική επιβάρυνση για ένα ρυθμισμένο στεγαστικό δάνειο θα είναι πολύ μεγαλύτερη, ακόμη και κατά 25%, από ό,τι εάν είχε παραμείνει στην αρχική δανειακή του σύμβαση, με τα προνομιακά επιτόκια. Το μόνο όφελος για ένα ρυθμισμένο δάνειο θα είναι η πρόσκαιρη και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα χαμηλή μηνιαία δόση.

Πιο χειροπιαστά οφέλη έχουν οι ενήμεροι τραπεζικοί πελάτες που επιθυμούν να λάβουν καταναλωτικό δάνειο, καθώς ανάλογα με την τράπεζα παρέχεται η δυνατότητα μείωσης του αρχικού επιτοκίου του δανείου που μπορεί να φθάσει έως και 4 μονάδες.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι ενεργοί πελάτες, σε αντίθεση πάντα με τους μη συνεπείς, εκμεταλλεύονται όλα τα προγράμματα επιβράβευσης που προσφέρονται και μπορεί να αποφέρουν κέρδος ακόμη και 400 ευρώ σε ετήσια βάση για έναν μέσο χρήστη.

Γιατί όμως οι τράπεζες δεν προσφέρουν κάποια επιπλέον κίνητρα στους ενήμερους πελάτες, ως επιβράβευση, όπως για παράδειγμα τη δυνατότητα παράλειψης μιας μηνιαίας δόσης;

«Πολλά δάνεια είχαν δοθεί με χαμηλά επιτόκια και οριακό περιθώριο κέρδους για τις τράπεζες, η προσφορά τέτοιων κινήτρων θα δημιουργούσε μεγάλα προβλήματα στις τράπεζες και αρνητικές συνέπειες στους ισολογισμούς τους, ιδιαίτερα στην παρούσα χρονική περίοδο που προσπαθούν να επανέλθουν σε βιώσιμη κερδοφορία», επισημαίνουν τραπεζικά στελέχη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ