ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Διστακτικοί οι Ελληνες στις αγορές από online σούπερ μάρκετ

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

Πάντως, ακόμη και το 25% που αγοράζει πιο συστηματικά online είδη σούπερ μάρκετ δεν είναι αμελητέα ποσότητα. Αντιστοιχεί σε περίπου 750.000 καταναλωτές και ο αριθμός τους αυξάνεται.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης βρίσκονται τα online σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα. Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η ίδρυση του τέταρτου online σούπερ μάρκετ (yoda.gr), αλλά οι Ελληνες δεν είναι φανατικοί στο να αγοράζουν ηλεκτρονικά τέτοιου είδους είδη. Σύμφωνα με έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν (Eltrun), του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), μόλις ένας στους τέσσερις online καταναλωτές αγοράζει συστηματικά προϊόντα από σούπερ μάρκετ online. To υπόλοιπο 75% αγοράζει είτε σπάνια (30%) είτε δεν έχει αγοράσει ποτέ (45%).

Σύμφωνα με τους ερευνητές του Eltrun, η διστακτικότητα αυτή των Ελλήνων καταναλωτών έχει να κάνει με την πλούσια σε εμπειρίες αγορά προϊόντων στο αναβαθμισμένο περιβάλλον των φυσικών καταστημάτων σούπερ μάρκετ, στη δυσκολία επιλογής (π.χ. φρέσκα προϊόντα), αλλά και στο υψηλό κόστος στην παράδοση των συγκεκριμένων προϊόντων που παραγγέλνονται online. Για τον λόγο αυτό, μέχρι σήμερα όπως παραδέχεται ο καθηγητής του ΟΠΑ, Γιώργος Δουκίδης, έχουν καρποφορήσει μόνον τέσσερις επιχειρηματικές προσπάθειες δημιουργίας σούπερ μάρκετ που λειτουργούν αμιγώς ηλεκτρονικά. Πρόκειται για το welovesupermarkets.gr, το caremarket.gr, το e-fresh.gr και πρόσφατα μπήκε στην αγορά αυτή ο επιχειρηματίας Γ. Χήτος με το yoda.gr.

Πάντως, ακόμη και το 25% που αγοράζει πιο συστηματικά online είδη σούπερ μάρκετ, δεν είναι αμελητέα ποσότητα. Αντιστοιχεί σε περίπου 750.000 καταναλωτές και ο αριθμός τους αυξάνεται. Μάλιστα, όπως αναφέρει ο κ. Δουκίδης, υπάρχουν κατηγορίες προϊόντων σούπερ μάρκετ που είναι ανθεκτικά στην αποθήκευση π.χ. pumpers, που έχουν πολύ μεγάλο ποσοστό πωλήσεων online. Στις ΗΠΑ το ποσοστό αυτό, είναι 30%, ενώ στην Ελλάδα διαρκώς αυξάνεται. Βασικό κίνητρο, όπως αναφέρεται στη μελέτη, είναι η αξιοποίηση ευκαιριών αγοράς, όπως συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό και στα φυσικά καταστήματα σούπερ μάρκετ. Οι έρευνες δείχνουν ότι 8 στους 10 Ελληνες κυνηγούν τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ.

Το βασικό πρόβλημα στην ανάπτυξη της αγοράς είναι ο εφοδιασμός (logistics).

Σύμφωνα με τη μελέτη του Eltrun, πάνω από το 83% των αγοραστών online ειδών σούπερ μάρκετ επιλέγει την παράδοση στο σπίτι. Επίσης, τα ποσοστά ικανοποίησης του πελάτη από την παράδοση των προϊόντων είναι εν γένει υψηλά. Για παράδειγμα, το 96% δηλώνει ότι οι παραγγελίες είναι σωστές, το 88% σωστά συσκευασμένες και το 79% παραδομένες σε σωστή ώρα και μέρα. Ωστόσο, εξετάζονται και άλλα μοντέλα εφοδιασμού, όπως π.χ. η υπηρεσία click & collect, δηλαδή η παραλαβή τους από τον πελάτη είτε από το σημείο πώλησης, είτε από ένα ενδιάμεσο σημείο, πιο κοντά στον πελάτη. Κάποιοι μάλιστα –ομολογουμένως λίγοι– είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ώστε να παραλάβουν τα προϊόντα τους από κάποιο ενδιάμεσο σημείο. Το ζήτημα αυτό θα ερευνηθεί στη β΄ φάση του έργου UTURN που χρηματοδοτείται από την Ε.Ε. και η οποία θα υλοποιηθεί στη Μ. Βρετανία, που θεωρείται πιο ώριμη αγορά.

Πάντως, σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, και οι παραδοσιακές εταιρείες σούπερ μάρκετ επενδύουν στη νέα αγορά που αναπτύσσεται. Σχεδόν το σύνολο των επιχειρήσεων διαθέτει πλέον ηλεκτρονικό κατάστημα, ενώ στην Καλαμαριά η αλυσίδα Μασούτης ετοιμάζει ένα πρωτοποριακό κατάστημα, όπου ο καταναλωτής θα αγοράζει μέσω κινητού. Μέσω μιας ειδικής εφαρμογής θα παραγγέλνει το προϊόν, πλησιάζοντας τη συσκευή κινητού στο προϊόν. Αμέσως η παραγγελία θα ετοιμάζεται και είτε θα παραδίδεται στο ταμείο είτε στο σπίτι του καταναλωτή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ