Κατερίνα Βρανά: Η πιο αστεία γυναίκα στον κόσμο

Κατερίνα Βρανά: Η πιο αστεία γυναίκα στον κόσμο

6' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Ο πατέρας μου θυμάται ότι στα 6 μου έκανα μια δήλωση ενώπιον της οικογένειας ότι εγώ θα γίνω ηθοποιός. Δεν με πίστεψε κανείς, μάλλον με αγνόησαν, εγώ όμως επέμεινα ότι, όταν μεγαλώσω, θα είμαι πάνω στη σκηνή, θα κάνω κάποιου είδους περφόρμανς». Η Κατερίνα Βρανά ήταν από μικρή… επιδειξιομανής: «Ηθελα να επιδεικνύομαι, ήμουν το παιδάκι που δεν χρειαζόταν να το παροτρύνει κανείς για να πει ένα τραγούδι ή ένα ποιηματάκι, τους μάζευα και άρχιζα το τραγούδι ή την παράσταση, σε σημείο που είμαι σίγουρη ότι ήμουν εκνευριστική».

Φαίνεται όμως ότι αυτό ήταν κάτι παραπάνω από ένα παιδικό όνειρο ή τουλάχιστον η Κατερίνα δεν το άφησε να το σκεπάσει η σκόνη του χρόνου. Εφυγε για το Λονδίνο, όπου σπούδασε δραματική τέχνη. Εκεί γνώρισε και τον κωμικό αυτοσχεδιασμό, ένα εργαλείο που χρησιμοποιούν πολύ οι Βρετανοί ηθοποιοί για να διατηρούν μια ερμηνευτική φρεσκάδα, να παραμένουν ετοιμόλογοι και να μην αισθάνονται ανασφάλεια αν ξεχάσουν τα λόγια τους. Ακολούθησαν τα σεμινάρια αυτοσχεδιασμού και οι παραστάσεις με ομάδες φίλων και μετά, πολύ ομαλά, άρχισε να ασχολείται με το stand up. Η πρώτη της εμφάνιση ήταν τον Φεβρουάριο του 2009 σε μια βραδιά «ανοιχτού μικροφώνου» (open mic), μία από τις πολλές που οργανώνονται στο Λονδίνο για ανθρώπους που θέλουν να δείξουν ή να δοκιμάσουν τις ικανότητές τους στο τραγούδι, στην ποίηση, στον αυτοσχεδιασμό κ.λπ. Δυσκολεύτηκε πάνω στη σκηνή, αλλά απέσπασε το δεύτερο βραβείο εκείνο το βράδυ και πήρε ένα πολύτιμο βάπτισμα του… πυρός. Συνέχισε να πηγαίνει σε open mic, στην αρχή δύο φορές την εβδομάδα, μετέπειτα ακόμα και κάθε βράδυ. Και αυτή ήταν μόνο η αρχή. Σύντομα ξεκίνησε τις περιοδείες σε όλη την Αγγλία, με εμφανίσεις πεντάλεπτες αρχικά, δεκάλεπτες και του τετάρτου στη συνέχεια· μέσα σε έναν χρόνο είχε πραγματοποιήσει 330 εμφανίσεις. Τον Σεπτέμβριο του 2010 διοργάνωσε με μερικούς φίλους της το δικό τους open mic με μεγάλη επιτυχία, η οποία τους έδωσε τη φόρα να αποφασίσουν να ανοίξουν το δικό τους comedy club σε ένα δωμάτιο πάνω από μια παμπ στο βόρειο Λονδίνο. Το Angel Comedy τους εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο επιτυχημένα comedy clubs της πόλης και η Κατερίνα δεν θα μπορούσε να είναι πιο υπερήφανη, παρότι εδώ και μία τριετία παρακολουθεί την πρόοδό του από μακριά.

Η απόφαση να αποπειραθεί να κάνει και τους Ελληνες να γελάσουν, με stand up comedy στη μητρική της γλώσσα, ελήφθη πριν από περίπου μία πενταετία, όταν συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε να σχηματίσει μια πρόταση χωρίς τουλάχιστον μία αγγλική λέξη, γεγονός που την ενόχλησε. Το καλοκαίρι του 2011 πέρασε έξι εβδομάδες στην Ελλάδα και ξεκίνησε να ψάχνει τι συμβαίνει στην κωμική σκηνή. Εκλεισε έναν χώρο στο κέντρο της Αθήνας και έδωσε μια παράσταση στα Ελληνικά, η οποία πήγε ανέλπιστα καλά. Οι συνάδελφοί της που την είδαν εκείνο το βράδυ, όμως, της επισήμαναν ότι δεν μιλούσε καλά Ελληνικά. Σύντομα βελτίωσε τις εμφανίσεις της στα Ελληνικά, ενώ πια μπορεί να κάνει παραστάσεις και στις δύο γλώσσες με την ίδια ευκολία, ακόμα και αν εναλλάσσονται. Εξ ου και δεν διστάζει να ταξιδέψει ανά πάσα στιγμή στο εξωτερικό για να κάνει τη δουλειά της, από Αγγλία έως Αυστραλία και Φινλανδία. Ακόμα και στη Λαπωνία πήγε για τον τελικό του διεθνούς διαγωνισμού «Το πιο αστείο άτομο του κόσμου», που διοργάνωσε το Laugh Factory, ένας θεσμός που στοχεύει να αναδείξει ταλέντα στις χώρες που δεν έχουν μεγάλη παράδοση στο stand up comedy. Εκπροσώπησε την Ελλάδα, ανάμεσα σε 89 κωμικούς από 56 χώρες. Πέρασε στον τελικό, έχοντας λάβει από την τριμελή κριτική επιτροπή του διαγωνισμού δύο δεκάρια και ένα εννιάρι, η μόνη γυναίκα ανάμεσα σε τέσσερις άντρες. Κατάφερε με 1.000.000 online ψήφους να εξασφαλίσει την τρίτη θέση, αφήνοντας πίσω της τον συνάδελφό της από την Ινδία του 1,5 δισεκατομμυρίου κατοίκων. Εφυγε με την ικανοποίηση της διάκρισης και του χρηματικού επάθλου και με μια ντουζίνα προσκλήσεις από τους συναδέλφους της να επισκεφτεί τις χώρες τους –Ινδία, Ισραήλ, Μαλαισία, Τζαμάικα, Βραζιλία, Κροατία, Γερμανία, Ιρλανδία, Τσεχία, Ινδονησία, Πακιστάν, Σιγκαπούρη– και να δώσει παραστάσεις, και θα το κάνει. Και βέβαια, με τη χαρά ενός πολύ αστείου διαλόγου με τον Αγιο Βασίλη, από τον οποίο ζήτησε να την κάνει «βασίλισσα του κόσμου», για να λάβει την απάντηση ότι «για να γίνεις βασίλισσα, πρέπει πρώτα να είσαι πριγκίπισσα· εγώ αυτό που μπορώ να κάνω για σένα είναι να σου δώσω μια τιάρα». «Σε αυτόν τον διαγωνισμό», μου λέει, «διαπίστωσα ότι όλοι οι stand up comedians που είμαστε από χώρες χωρίς μεγάλη παράδοση σε αυτή την τέχνη αντιμετωπίζουμε τα ίδια προβλήματα. Σε κάθε χώρα υπάρχει ένας Λαζόπουλος, ένας Χάρρυ Κλυνν, ένας Σεφερλής και πρέπει να εξηγούμε ότι δεν κάνουμε ό,τι και αυτοί».

Στην Ελλάδα το stand up comedy έκανε τα πρώτα του βήματα το 1995, αλλά από το 2011 περνά φάση αναγέννησης και δημοφιλίας. «Εχουμε απίστευτα ταλέντα. Ομως σε άλλες χώρες έχουν πολύ περισσότερη υποστήριξη και οι υποδομές τούς επιτρέπουν να μπορούν να “στήσουν” comedy club, να κάνουν εκδηλώσεις· εδώ δεν μπορείς να κάνεις μια παράσταση, δεν μπορείς να κόψεις εισιτήρια αν δεν έχεις εταιρεία παραγωγής. Ο ΦΠΑ, το θέμα της ασφάλισης σου δημιουργούν τεράστια προβλήματα, ακόμα και για να κάνεις μια μικρή παράσταση».

Αυτό που τη δυσκολεύει πολύ, βέβαια, είναι ότι πολλοί δεν ξέρουν τι είναι ο stand up comedian, οι περισσότεροι νομίζουν ότι είναι ηθοποιός ή ότι κάνει πολιτική σάτιρα σαν τον Χάρρυ Κλυνν ή τον Λάκη Λαζόπουλο. Τι είναι, λοιπόν, το stand up comedy; «Είναι ένας άνθρωπος με ένα μικρόφωνο που προσπαθεί να σε κάνει να γελάσεις με όποιον τρόπο μπορεί, χωρίς τραγούδια ή και με τραγούδια. Δεν είναι ανέκδοτα, είναι πιο πολύ οι παρατηρήσεις του κωμικού γύρω από τη ζωή και πράγματα που του φαίνονται αστεία».

Πρόσφατα, στη Θεσσαλονίκη, έσπασε το προσωπικό της ρεκόρ θεατών μπροστά σε 760 άτομα στο Αριστοτέλειο Θέατρο της πόλης, με την παράσταση «About Sex». Θεωρεί το κοινό της συμπρωτεύουσας «το καλύτερο κοινό, το πιο ζεστό, έρχονται με απίθανο κέφι για κάθε εμφάνιση». Στο stand up comedy, δε, να ξέρετε ότι το καλό κοινό «είναι αυτό που αντιλαμβάνεται το αστείο. Ωραίο είναι το χειροκρότημα, αλλά αυτό που κυρίως θέλουμε είναι το γέλιο. Θέλουμε να γελάσει το κοινό και να χειροκροτήσει από ευχαρίστηση». Διαφοροποιήσεις διακρίνει και στα κοινά διαφορετικών εθνικοτήτων: «Οι Ελληνες γελάνε με αυτοαναφορικά πράγματα, αυτά που αφορούν την Ελλάδα· στο Λονδίνο, που έχει διεθνή πληθυσμό, γελάνε πολύ με αναφορές σε άλλες κουλτούρες, αλλά και στη δική τους, και οι παρέες του multi culti κοινού ανταλλάσσουν πειράγματα μεταξύ τους. Οι Βρετανοί γενικά “πεθαίνουν” με τον αυτοσαρκασμό, τον οποίο οι Ελληνες δεν τον “πιάνουν”. Στην Ελλάδα ο κόσμος δεν αυτοσαρκάζεται, παίρνουμε τους εαυτούς μας πάρα πολύ σοβαρά, και αυτό είναι ένα από τα προβλήματά μας νομίζω».

Το χειρότερο που θα μπορούσε να της συμβεί πάνω στη σκηνή –και έχει ήδη συμβεί κάποιες φορές– είναι φυσικά να μη γελά κανείς. «Είναι όμως κάτι που μαθαίνεις να το χειρίζεσαι», μου εξηγεί, «γιατί είναι μια δουλειά που τη μαθαίνεις όσο την κάνεις, υποφέρει το κοινό μαζί σου. Στην αρχή, όταν δεν γελάνε, πανικοβάλλεσαι, παγώνεις, προσπαθείς να πεις γρήγορα κάτι αστείο, αλλά δεν θυμάσαι τίποτα και αγχώνεσαι. Tο κοινό το καταλαβαίνει, αγχώνεται μαζί σου, αισθάνεται οίκτο και μετά εκνευρίζεται μαζί σου και θέλει απλώς να φύγεις. Και εσύ πεθαίνεις, πεθαίνει η ψυχή σου, είναι το πιο φριχτό πράγμα στον κόσμο». Βέβαια υπάρχουν και παραστάσεις που γίνονται στις πιο αντίξοες συνθήκες, «σε ένα μπαρ όπου ο μπάρμαν δεν σταματά να φτιάχνει κοκτέιλ στο μπλέντερ, σε μια αίθουσα με πολλές κολόνες, όπου το κοινό δεν σε βλέπει». Στην Ελλάδα θα προτιμούσε να εμφανίζεται σε θέατρα, γιατί είναι πιο εύκολο να έχει την προσοχή του κοινού, ενώ στο εξωτερικό θα επέλεγε κλαμπ ειδικά κατασκευασμένα για stand up comedy.

Παρότι πολλοί σημαντικοί κωμικοί έχουν υπάρξει ή είναι δυστυχισμένοι ή βαθιά καταθλιπτικοί άνθρωποι, η Κατερίνα μοιάζει πολύ ευτυχής. «Δεν έχω κατάθλιψη και έχω αρχίσει να αναρωτιέμαι μήπως τελικά δεν είμαι και τόσο καλή κωμικός», αυτοσαρκάζεται και γελάει. 

info

Μέχρι 9 Απριλίου, κάθε Πέμπτη και Κυριακή, το αθηναϊκό κοινό θα μπορεί να απολαύσει την ξεκαρδιστική stand up παράσταση «About Sex», στη σκηνή του θεάτρου 104, Ευμολπιδών 41, Γκάζι.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή