ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε «λουκέτο» οδηγούνται οι εταιρείες εφοδιασμού πλοίων

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τον δρόμο του «λουκέτου» ή της εξόδου από τη χώρα με απώλειες σε δημόσια έσοδα και θέσεις εργασίας δείχνει το κράτος στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον εφοδιασμό πλοίων. Η στρεβλή ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία κοινοτικών οδηγιών αφαιρεί σταδιακά τα τελευταία χρόνια τζίρο από τις ελληνικές εταιρείες του κλάδου. Μόνο και μόνο από την εφαρμογή μιας εγκυκλίου που εκδόθηκε τον περασμένο μήνα υπολογίζεται ότι ο κύκλος εργασιών που πραγματοποιούν οι εταιρείες του κλάδου θα περιορισθεί στο 1/5 σε σχέση με σήμερα.

Τα προβλήματα για τον κλάδο από αστοχίες -στην καλύτερη περίπτωση- της δημόσιας διοίκησης μπορεί να μην ξεκίνησαν στην παρούσα φάση, όμως επιδεινώνονται τώρα. Πρόσφατη εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομικών που εστάλη στα τελωνεία της χώρας, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει κοινοποιηθεί στους εφοδιαστές-εξαγωγείς, ορίζει ότι, προκειμένου να τύχουν απαλλαγής από τις δασμολογικές επιβαρύνσεις, για όλα τα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων λιπαντικών και καυσίμων, που παραδίδονται στα πλοία θα πρέπει τα φορολογικά στοιχεία να εκδίδονται μόνο στο όνομα του πλοιοκτήτη. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εφοδιαστών Πλοίων-Εξαγωγέων (ΠΣΕΠΕ), σε όλα τα κράτη-μέλη για τη συντριπτική πλειονότητα των προϊόντων εκδίδονται φορολογικά στοιχεία στο όνομα της ναυλώτριας εταιρείας, της διαχειρίστριας εταιρείας ή στο όνομα εκπροσώπου πλοίου πάνω σε αυτό. Η πρακτική των ελληνικών αρχών έχει ως συνέπεια να μην τυγχάνουν απαλλαγής από ΦΠΑ ή Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης τα προϊόντα που προμηθεύονται από ελληνικές εταιρείες εφοδιασμού πλοίων διαχειριστές εστιατορίων, μπαρ και καταστημάτων που βρίσκονται μέσα στα κρουαζιερόπλοια και τα οποία παραχωρούνται από τον ίδιο τον πλοιοκτήτη σε άλλα πρόσωπα. Εάν, ωστόσο, ο εφοδιαστής είναι επιχείρηση εγκατεστημένη σε άλλο κράτος-μέλος της Ε.Ε., τότε ισχύουν κανονικά οι απαλλαγές. «Εάν έρθετε στον Πειραιά, θα δείτε ιταλικές, ισπανικές, βελγικές και ολλανδικές νταλίκες να εφοδιάζουν τα πλοία και όχι ελληνικές», δηλώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΠΣΕΠΕ Νίκος Μαυρίκος.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΠΣΕΠΕ, η εφαρμογή της επίμαχης εγκυκλίου θα έχει ως αποτέλεσμα ο τζίρος των λεγόμενων τροφοεφοδίων, που σήμερα ανέρχεται σε 250 εκατ. ευρώ ετησίως, να υποχωρήσει σε μόλις 50 εκατ. ευρώ ετησίως.

Επιπλέον, κατά την ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο του κοινοτικού κανονισμού 1186/2009, η έννοια του εξαγωγέα έχει περιορισθεί μόνο στην έννοια του παραγωγού των προϊόντων, μη θεωρώντας δηλαδή εξαγωγείς τους υπόλοιπους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας. Απαλλαγή από φόρους και δασμούς δεν προβλέπεται από τον νόμο –παρά το γεγονός ότι δεν απαγορεύεται από την κοινοτική νομοθεσία– ούτε για τα τροφοεφόδια που παραδίδονται σε πολεμικά πλοία που αναχωρούν για λιμάνι εκτός της χώρας, εκτός χωρών ΝΑΤΟ.

Αποτέλεσμα του παραπάνω είναι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), να έχουν μειωθεί ραγδαία οι εξαγωγές εφοδιασμού πλοίων. Από 216,9 εκατ. ευρώ το 2012 (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών και των παραγώγων πετρελαίου) υποχώρησαν στα 70,22 εκατ. ευρώ το 2015, ενώ το 2016 ήταν μόλις 790.000 ευρώ.

Εάν δεν υπήρχαν τα διοικητικά εμπόδια, ο ΠΣΕΠΕ εκτιμά ότι οι εξαγωγές εφοδιασμού πλοίων θα ξεπερνούσε 330 εκατ. ευρώ, ενώ ο τζίρος των εταιρειών του κλάδου θα διαμορφωνόταν ετησίως σε περίπου 600 εκατ. ευρώ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ