Μειώθηκε το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των κατασκευαστικών

Μειώθηκε το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των κατασκευαστικών

2' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε πτωτική τροχιά διατηρήθηκε και το 2016 η πορεία του ανεκτέλεστου υπολοίπου έργων των τριών μεγαλύτερων κατασκευαστικών, καθώς, με εξαίρεση την J&P Αβαξ, απώλειες κατέγραψαν τόσο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ όσο και ο όμιλος Ελλάκτωρ, που παρουσιάζει και τη χειρότερη εικόνα. Στο τέλος του 2016, το συνολικό ανεκτέλεστο υποχώρησε σε 7,1 δισ., έναντι 7,57 δισ. το 2015 και 9,1 δισ. το 2014. Μάλιστα, αν δεν υπάρξει κάποια θετική έκπληξη, το πιθανότερο είναι ότι η υποχώρηση του ανεκτέλεστου, που συνιστά έναν βασικό δείκτη για την παρακολούθηση του μελλοντικού κύκλου εργασιών των κατασκευαστικών εταιρειών, θα συνεχιστεί και φέτος, δεδομένης της συνεχιζόμενης ένδειας νέων μεγάλων δημοσίων έργων.

Κατά το 2016, τη χειρότερη εικόνα μεταξύ των τριών ομίλων εμφανίζει η Ελλάκτωρ, καταγράφοντας πτώση του ανεκτέλεστου κατά 19%, από τα 3,2 δισ. του 2015 σε 2,6 δισ. το 2016, ενώ εκκρεμεί και η υπογραφή νέων συμβάσεων ύψους 473 εκατ. Η τάση αυτή δύσκολα θα διαφοροποιηθεί φέτος, καθώς, όπως αναφέρει και η ίδια η διοίκηση στην ετήσια έκθεσή της, «η καθυστέρηση δημοπράτησης νέων κατασκευαστικών έργων στην Ελλάδα, αλλά και στις χώρες όπου δραστηριοποιείται η Ακτωρ, έχει επηρεάσει αρνητικά την αναπλήρωση του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου της εταιρείας και κατά συνέπεια μπορεί να επηρεάσει τα μελλοντικά έσοδα». Ωστόσο, οι αρνητικές εξελίξεις για την Ελλάκτωρ δεν σταματούν στο σημείο αυτό. Ο κατασκευαστικός κλάδος της εισηγμένης κατέγραψε ζημίες 107,8 εκατ., έναντι ζημιών 63,5 εκατ. το 2015 κι αυτό παρά την αύξηση του τζίρου κατά 33,7% σε 1,55 δισ. Ακόμα κι αν υπολογίζονταν οι έκτακτες ζημίες ύψους 40 εκατ. του 2016, που αφορούν στον σχηματισμό πρόβλεψης στο πλαίσιο της έρευνας της Επιτροπής Ανταγωνισμού, οι ζημίες του κατασκευαστικού κλάδου της Ελλάκτωρ θα ανέρχονταν σε 17 εκατ., έναντι 2,7 εκατ. το 2015.

Οπως προκύπτει, η πολιτική της παροχής μεγάλων εκπτώσεων για την ανάληψη νέων έργων στην Ελλάδα (δημόσιων και ιδιωτικών) έχει το κόστος της, τη στιγμή που ούτε από το εξωτερικό προκύπτει διαφορετική εικόνα, καθώς, όπως αναφέρει η διοίκηση, «τα λειτουργικά αποτελέσματα του κατασκευαστικού τομέα το 2016 περιλαμβάνουν προβλέψεις ζημιών στα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή, ενώ καταλήγει, αναφέροντας ότι ενδέχεται να υπάρξουν ζητήματα κερδοφορίας σε κατασκευαστικά έργα κυρίως στις χώρες του εξωτερικού που δραστηριοποιείται ο όμιλος».

Μικρότερη πτώση της τάξεως του 11% σημείωσε το ανεκτέλεστο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (από τα 2,77 δισ. στα 2,5 δισ.), ωστόσο η εταιρεία προσδοκά σε ταχεία αναπλήρωσή του, καθώς τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να υπογράψει τη σύμβαση για την κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης, έργο της τάξεως των 480 εκατ.

Στον αντίποδα, η J&P Αβαξ κατόρθωσε να ενισχύσει το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της, το οποίο στο τέλος του 2016 ανερχόταν σε 2 δισ., έναντι 1,6 δισ. το 2015 και 1,9 δισ. το 2014. Οπως ανέφερε η διοίκηση, το 2016 υπεγράφησαν σημαντικές νέες συμβάσεις, όπως εργολαβία για τον αγωγό ΤΑP σε κοινοπραξία με την ιταλική εταιρεία Bonatti, νέα έργα στο Κατάρ, αλλά και σύμβαση 400 εκατ. δολαρίων με τον ιδιωτικό όμιλο Mass Global Holdings για την κατασκευή ενός σταθμού ενέργειας 1.500 MW στα περίχωρα της Βαγδάτης στο Ιράκ.

Πλέον, με δεδομένη και τη σταδιακή αποπεράτωση των μεγάλων οδικών αξόνων, το κατασκευαστικό αντικείμενο για τους ομίλους στερεύει, καθώς αρκετά έργα που έχουν προκηρυχθεί, όπως π.χ. η νέα γραμμή 4 του μετρό, βρίσκονται σε πολύ πρώιμο στάδιο. Ετσι, έως το τέλος του 2017, οι νέες συμβάσεις θα είναι λιγοστές και θα αφορούν κυρίως συμπληρωματικά οδικά έργα, πέριξ των οδικών αξόνων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή