ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγώνας δρόμου για τη θέσπιση του κανονισμού λειτουργίας του υπερταμείου

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μέχρι τις 22 Μαΐου αναμένεται να ξεκαθαρίσει το σκηνικό σχετικά με το υπερταμείο και τη λειτουργία του. «Αγκάθι» παραμένει ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας, που θα εφαρμοστεί σε όλες τις θυγατρικές του εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Εταιρείας Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), στην οποία θα ενταχθούν οι ΔΕΚΟ.

Ο κανονισμός λειτουργίας θεωρείται «κλειδί» για την αποφυγή πολιτικών παρεμβάσεων στη λειτουργία του υπερταμείου και μέχρι σήμερα δεν έχει παρουσιαστεί.

Ο σχεδιασμός του θεωρητικά έχει ξεκινήσει από το καλοκαίρι του 2015 και πρακτικά από τον Μάιο του 2016, οπότε ψηφίστηκε ο ιδρυτικός νόμος του υπερταμείου, γνωστού και ως Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΠ). Αυτές τις μέρες κλείνει ένας χρόνος, με μόνη εξέλιξη τον διορισμό του εποπτικού συμβουλίου και τον διορισμό του διοικητικού συμβουλίου της ΕΕΣΠ.

Η καθυστέρηση στην κατάρτιση του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας βαρύνει αποκλειστικά την κυβέρνηση και τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο. Ο τελευταίος είναι αρμόδιος για τη σύνταξή του, ενώ αξιόπιστες πληροφορίες αναφέρουν ότι το εποπτικό συμβούλιο της ΕΕΣΠ, ακόμη και λίγες μέρες πριν από το κλείσιμο της συμφωνίας, δεν είχε λάβει στα χέρια του κάποιο σχέδιο κανονισμού λειτουργίας.

Οι όροι

Η έκδοση του πρώτου κανονισμού είναι εξαιρετικής σημασίας, καθώς θα χαρακτηρίσει το έργο πολλών ετών. Με βάση τον ιδρυτικό νόμο, μετά την κατάρτιση του πρώτου κανονισμού απαιτείται η σύμφωνη γνώμη υπουργού Οικονομικών και εποπτικού συμβουλίου για την όποια τροποποίησή του. Επομένως δεν θα είναι εύκολο για μια νέα κυβέρνηση, όποια κυβερνητική πλειοψηφία και αν διαθέτει, να παρέμβει στη λειτουργία του υπερταμείου. Αποτελεί και αυτό μια δικλείδα ασφαλείας για την αποφυγή πολιτικών παρεμβάσεων.

Το δεύτερο που απουσιάζει είναι το στρατηγικό σχέδιο. Στην πράξη απουσιάζουν οι στόχοι του υπερταμείου, ποιοτικοί και κυρίως οικονομικοί. Ο σχεδιασμός ανήκει στο υπερταμείο, αλλά οι στόχοι θα συναποφασιστούν με την κυβέρνηση. Οι καθυστερήσεις και στο επίπεδο αυτό είναι εμφανείς και γίνονται ορατοί από τα πισωγυρίσματα περιουσιακών στοιχείων, μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και υπερταμείου. Ενα παράδειγμα είναι τα περιφερειακά λιμάνια, για τα οποία αρχικά επιδίωξη ήταν η αξιοποίησή τους να γίνει από το υπερταμείο. Τελικά επικράτησε η άποψη να παραμείνουν στο ΤΑΙΠΕΔ και μάλιστα αποτελεί προαπαιτούμενο για το κλείσιμο της συμφωνίας η ένταξη των 10 περιφερειακών λιμένων στο Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων (ADP) του ΤΑΙΠΕΔ.

Χωρίς διοίκηση

Επίσης τεράστια καθυστέρηση του υπερταμείου, επί σχεδόν έξι μήνες, αποτελεί ο μη διορισμός νέας διοίκησης στο ΤΑΙΠΕΔ. Το θέμα αυτό, όπως και ο διορισμός διοίκησης στην ΕΔΗΣ, είναι προαπαιτούμενα για το κλείσιμο της συμφωνίας με τους θεσμούς. Επομένως, εντός των επομένων ημερών, θα πρέπει να αναμένουμε τον διορισμό νέας διοίκησης στο ΤΑΙΠΕΔ και στην ΕΔΗΣ. Το υπερταμείο, ωστόσο, εξάντλησε από την πλευρά του όλα τα περιθώρια χρόνου που υπήρχαν ειδικά για το ΤΑΙΠΕΔ.

Στα άλλα προαπαιτούμενα για το κλείσιμο της συμφωνίας περιλαμβάνεται η οριστικοποίηση του καταλόγου των ΔΕΚΟ που θα μεταφερθούν στην ΕΔΗΣ –πρακτικά κάθε κρατική επιχείρηση που δεν έχει ενταχθεί μέχρι σήμερα– και η δημιουργία ομάδας εργασίας μεταξύ στελεχών του υπερταμείου και του υπουργείου Οικονομικών, που θα εξετάσει το σύνολο της ακίνητης περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου.

Τα μέλη αυτής της ομάδας θα αποκτήσουν πρόσβαση σε κάθε βάση δεδομένων ακίνητης περιουσίας του δημοσίου. Σύμφωνα με το σχέδιο συμπληρωματικού μνημονίου που τώρα καταρτίζεται, «θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οποιαδήποτε εξαίρεση περιουσιακών στοιχείων (ακινήτων) θα γίνεται πάνω στη βάση μιας διαδικασίας που θα συναποφασιστεί μεταξύ θεσμών και ελληνικών αρχών».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ