ΕΛΛΑΔΑ

Παιδεία: Σύγκλιση σε αξιολόγηση, αποκομματικοποίηση

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

«Η εκπαίδευση πάσχει από βαρύ γραφειοκρατικό συγκεντρωτισμό», είπε ο Κ. Σημίτης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αξιολόγηση, αυτονομία, αποκομματικοποίηση, μείωση γραφειοκρατίας, νέες τεχνολογίες, επιμόρφωση, κατάλληλο περιβάλλον για έρευνα και ανάπτυξη, συνέργειες δημόσιου και ιδιωτικού τομέα αποτελούν τους άξονες στους οποίους συνέκλιναν οι πολιτικοί, οι οικονομολόγοι και οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στη χθεσινή εκδήλωση της Πρωτοβουλίας για Παιδεία και Ανάπτυξη (ΠΡΩ.ΠΑΙΔΕΙ.Α.).

Τους άξονες αυτούς ανέδειξε και ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης τονίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι τάσσεται υπέρ της δημιουργίας ισχυρών περιφερειακών ΑΕΙ ως μεγάλων πανεπιστημιακών πόλων, ενθυμούμενος τις πιέσεις που δεχόταν όταν ήταν υπουργός Παιδείας από τοπικούς παράγοντες (βουλευτές, δημάρχους, μητροπολίτες κ.ά.) για την ίδρυση ΑΕΙ... σε κάθε πόλη και χωριό. Επίσης, ο πρώην πρωθυπουργός εστίασε στην αξιολόγηση σε όλες τις βαθμίδες και στη μείωση της γραφειοκρατίας.

«Η εκπαίδευση πάσχει από βαρύ γραφειοκρατικό συγκεντρωτισμό και χρειάζεται να ενισχυθεί η αυτονομία της εκπαιδευτικής μονάδας και η σύνδεσή της με την κοινωνία» δήλωσε. Στο ίδιο πλαίσιο, πρότεινε η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών να είναι συνεχής και να συνδέεται με την αξιολόγησή τους, αλλιώς θα εξελιχθεί σε γραφειοκρατική διαδικασία, ενώ τάχθηκε υπέρ της υιοθέτησης, για το λύκειο, της δομής του IB, «αλλά αυτό προσκρούει στις αντιδράσεις των συνδικαλιστών» όπως είπε.

Eρευνητές



«Η Ελλάδα αργεί να μετασχηματιστεί σε οικονομία της γνώσης. Διαθέτουμε καλό ερευνητικό προσωπικό, αριθμό δημοσιεύσεων πάνω από τον μέσο όρο της Ευρώπης, αλλά δεν τα αξιοποιούμε», τόνισε από την πλευρά του ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Ιωάννης Στουρνάρας. Γι’ αυτό μέρος της ευθύνης έχουν και τα πανεπιστήμια –«οι πατέντες διεθνώς αποτελούν σημαντικούς πόρους για τα ΑΕΙ, τα ερευνητικά αποτελέσματα θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν εμπορικά μέσω εταιρειών τεχνοβλαστών»– είπε, αλλά και οι ελληνικές επιχειρήσεις, που δεν επενδύουν στην καινοτομία και την έρευνα. «Ο ιδιωτικός τομέας στην Ελλάδα πρέπει να εμπιστευθεί τους Ελληνες ερευνητές», σημείωσε ο κ. Στουρνάρας αναφερόμενος στο πρόβλημα της διαρροής μυαλών.



«Παρατηρείται μια αλλεργία της κυβέρνησης απέναντι στην άμιλλα και την αξιοκρατία», ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης και εστίασε στη συνεργασία μεταξύ ιδρυμάτων και νεοφυών επιχειρήσεων. Τόσο ο κ. Χατζηδάκης όσο και η τομεάρχης Παιδείας της Ν.Δ., Νίκη Κεραμέως, έδωσαν βάρος στην τεχνική εκπαίδευση προτείνοντας τη θεσμοθέτηση πρότυπου τεχνικού λυκείου σε κάθε νομό, με το οποίο θα συνεργάζονται τοπικά επιμελητήρια και επιχειρήσεις. Και οι δύο επέκριναν την άρνηση του υπουργείου Παιδείας να εγκρίνει αίτημα της Φιλοσοφικής Αθηνών για δημιουργία αγγλόφωνου προγράμματος αρχαιολογίας, το οποίο θα παρακολουθούσαν Κινέζοι φοιτητές.

Οι εκπρόσωποι των κομμάτων συνέκλιναν στη θεσμοθέτηση μη κρατικών πανεπιστημίων κάτω από αυστηρό πλαίσιο λειτουργίας.

Η πρόεδρος του «ΔΙΚΤΥΟΥ για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη», Αννα Διαμαντοπούλου, ανέφερε πως αν δεν αλλάξει ουσιαστικά η εκπαίδευση, ο στόχος της βιώσιμης ανάπτυξης δεν θα προσεγγισθεί ποτέ. Η κ. Διαμαντοπούλου ζήτησε συναίνεση σε βασικούς άξονες όπως η αποκομματικοποίηση των εκπαιδευτικών βαθμίδων, η αποκέντρωση και η θέση, ως προτεραιότητα, της ψηφιακής διάστασης του σχολείου.

Για το νέο σύστημα επιλογής διευθυντών σχολείων, το οποίο συζητείται υπό τη μορφή νομοσχεδίου στη Βουλή, πρότεινε η επιλογή των στελεχών, σε όλη την ιεραρχία της εκπαίδευσης, να γίνει υπό την ευθύνη ανεξάρτητης αρχής, όπως είναι το ΑΣΕΠ.

«Πρέπει να έχουμε ελευθερία στη σκέψη και κανόνες στη δράση», τόνισε η κ. Διαμαντοπούλου.

Ο Αγγελος Τόλκας από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη, σχολιάζοντας το ζήτημα της επιλογής διευθυντών, έκανε λόγο για εξοβελισμό της δημοκρατίας: «Η κυβέρνηση είχε πει ότι η αριστεία είναι ρετσινιά και τώρα θεωρεί πως η εμπειρία είναι αμαρτία». Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Γιώργος Μαυρωτάς από το Ποτάμι ζήτησε να πάψει η κομματοκρατία στα πανεπιστήμια και πρότεινε την οργάνωση των φοιτητικών παρατάξεων με ενιαίο ψηφοδέλτιο, ενώ μίλησε για βαλσαμωμένη Αριστερά.

Επρόκειτο για τη δεύτερη εκδήλωση της ΠΡΩ.ΠΑΙΔΕΙ.Α. που, όπως δήλωσε στην «Κ» εκπαιδευτικός Ελένη Μπούντα «άνοιξε ένα διάλογο με όλα τα κόμματα έχοντας ως κεντρικό στόχο την κοινωνική και πολιτική συναίνεση για ένα εθνικό σχέδιο για την παιδεία».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ