ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

20ετής επέκταση της παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» με 600 εκατ. ευρώ

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Oλοκληρώθηκε χθες, κατά τις πρωινές ώρες, η συμφωνία για την παράταση της διάρκειας ισχύος της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα Σπάτων στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) κατά 20 έτη. Η εταιρεία προσήλθε το βράδυ της Τρίτης με βελτιωμένη προσφορά, η οποία και έγινε αποδεκτή από το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ. Η νέα βελτιωμένη προσφορά ανέρχεται στο ύψος των 600 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Παράλληλα, η εταιρεία δεσμεύεται να καταβάλλει ετησίως το 15% των λειτουργικών κερδών (EBITDA) ως ετήσια αμοιβή. Tο εκτιμώμενο επιπρόσθετο έσοδο της ετήσιας αμοιβής εκτιμάται σε 894 εκατ. ευρώ, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά άλλα 835 εκατ. ευρώ ως έσοδα από μερίσματα κατά την περίοδο παράτασης του δικαιώματος εκμετάλλευσης του αερολιμένα Σπάτων από τον ΔΑΑ. Τέλος, το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρει ότι τα εκτιμώμενα έσοδα του Δημοσίου από τη φορολογία εισοδήματος θα ανέλθουν σε 1,47 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, λόγω της εκτιμώμενης ανοδικής πορείας της επιβατικής κίνησης και της εν γένει αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού, προβλέπεται ότι κατά τη διάρκεια της περιόδου επέκτασης η ΔΑΑ θα κληθεί να πραγματοποιήσει συνολικές επενδύσεις περίπου 2,35 δισ. ευρώ.

Η αποδοχή της δεύτερης προσφοράς του ΔΑΑ έγινε μετά την αρχική μαραθώνια συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου, που περιέλαβε το άνοιγμα και την αξιολόγηση της πρώτης προσφοράς. Αυτό έγινε στις 9.00 το πρωί της Τρίτης και η αξιολόγησή της διήρκεσε περίπου 12 ώρες. Ολοκληρώθηκε στις 8 το βράδυ και το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, έχοντας στα χέρια την πρώτη προσφορά, έκρινε ότι αυτή είναι μη ικανοποιητική και ζητήθηκε η υποβολή νέας, μέσα στις επόμενες ημέρες. Αυτό και ανακοινώθηκε προς τα έξω, το βράδυ της Τρίτης μετά τις 20.00 η ώρα.

Ο ΔΑΑ ωστόσο, αντί να φέρει τη βελτιωμένη προσφορά εντός λίγων ημερών όπως του ζητήθηκε, επανήλθε εντός ολίγων ωρών και την κατέθεσε. Η νέα προσφορά ήταν υψηλότερη και από τις δύο αποτιμήσεις που έδωσαν οι εταιρείες σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ, IFC και KPMG.

Με τη νέα σύμβαση, παρατείνεται η σύμβαση παραχώρησης του αερολιμένα Σπάτων κατά 20 χρόνια (2026 - 2046) και ταυτόχρονα μεταβάλλεται και η συμφωνία μετόχων του 1996. Επέρχονται αλλαγές στην εταιρική διακυβέρνηση της εταιρείας, καθώς προβλέπεται 9μελές διοικητικό συμβούλιο, εκ των οποίων τα τέσσερα μέλη ορίζει το Δημόσιο, άλλα τόσα οι ιδιώτες μέτοχοι. Το ένατο μέλος θα είναι κοινής αποδοχής. Παράλληλα, ορίζονται δικαιώματα βέτο στην πλευρά του ελληνικού Δημοσίου σε ό,τι αφορά σημαντικές επιχειρηματικές κινήσεις από την πλευρά του ιδιώτη μάνατζερ που αλλάζει τη μορφή της εταιρείας (εξαγορά, συγχώνευση κ.λπ.). Με τη νέα σύμβαση ακόμη, οι ιδιώτες μέτοχοι δεσμεύονται και παρέχουν το «πράσινο φως» για τη μεταβίβαση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ.

Παράγοντες κοντά στην αποκρατικοποίηση θεωρούν ότι οι αλλαγές αυτές δεν συνιστούν «ουσιώδεις αλλαγές» στη σύμβαση του 1996 για την αξιοποίηση του ΔΑΑ. Σε άλλη περίπτωση, η συμφωνία θα απορριφθεί από τις αρχές ανταγωνισμού του Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς θα θεωρηθεί απευθείας ανάθεση έργου. Ωστόσο, οι νομικοί σύμβουλοι έχουν διαβεβαιώσει το ΤΑΙΠΕΔ ότι το νέο πλαίσιο συνεργασίας των μετόχων δεν μεταβάλλει την αρχική σύμβαση παραχώρησης του ΔΑΑ. Η νέα σύμβαση ωστόσο θα βρεθεί υπό την αίρεση των ευρωπαϊκών αρχών, του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της ελληνικής Βουλής.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ