ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο αυτοματισμός και η τεχνολογική εξέλιξη δεν έχουν στερήσει την ανάγκη της παρουσίας του ανθρώπινου χεριού, ακόμη και για την κατασκευή ενός μέσου το οποίο θα κινείται χωρίς... οδηγό. Ούτε καν όταν πρόκειται για ιδιαίτερα ογκώδεις και τεχνολογικά εξελιγμένες κατασκευές, όπως είναι τα σύγχρονα τρένα. Το μεγαλύτερο μέρος της γραμμής παραγωγής είναι αυτοματοποιημένο, ωστόσο χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση το τρένο δεν μπορεί να μπει σε τροχιά. Από εκεί και πέρα, όμως, θα κινηθεί στις ράγες μόνο του.

Η «Κ» βρέθηκε στις εγκαταστάσεις παραγωγής της Alstom στο Κατοβίτσε της Πολωνίας και παρακολούθησε, λεπτό προς λεπτό, σχεδόν το σύνολο της γραμμής παραγωγής, που ξεκινά από απροσδιόριστου σχήματος μικρά σίδερα για να καταλήξει σε υπερσύγχρονα τρένα.

Η Πολωνία διατηρεί παράδοση στην κατασκευή τρένων και η Alstom φρόντισε να αξιοποιήσει τις δυνατότητές της αγοράζοντας πριν από μερικά χρόνια το εν λόγω εργοστάσιο. Εκτοτε, μέρος της παραγωγής της προέρχεται από το παγωμένο Κατοβίτσε. Οι εγκαταστάσεις, που περιλαμβάνουν υπερσύγχρονο εξοπλισμό, δύσκολα παραπέμπουν τον επισκέπτη στο τελικό παραγόμενο προϊόν. Μόνο το μέγεθος υπονοεί ότι εκεί μέσα κατασκευάζονται ολόκληρα τρένα.

Οι υπερμεγέθεις σιδεριές μεταφέρονται πάνω σε πελώρια τρένα-νταλίκες από τον ένα χώρο στον άλλον, για να καταλήξουν στους τελευταίους, αχανείς χώρους του εργοστασίου, όπου θα παρέμβει, βοηθητικά, μόνο ο ανθρώπινος παράγοντας. Το στάδιο της συναρμολόγησης κάθε άλλο παρά αυτοματοποιημένο είναι, ενώ και τις λεπτομέρειες του αμαξώματος τις τελειοποιεί κατ’ αποκλειστικότητα το ανθρώπινο χέρι.

Περιδιαβάζοντας τους χώρους του εργοστασίου, προς το τέλος της γραμμής παραγωγής, παρατηρήσαμε ότι βρίσκεται, ανάμεσα σε διάφορες βίδες, ο σκελετός ενός βαγονιού μετρό. Ρωτώντας, διαπιστώσαμε ότι ήταν ένας από τους συρμούς που αποτελούν μεγάλο κατασκευαστικό έργο στη Σαουδική Αραβία, το οποίο έχει αναλάβει η Alstom. Δεν είναι, όμως, ένα απλό μετρό. Είναι ένα μετρό χωρίς οδηγό, το οποίο, όταν μπει σε τροχιά το 2019, θα κινείται με ταχύτητες έως και 90 χλμ./ώρα, μέσω συστήματος «αυτόματου πιλότου». Το υπερσύγχρονο μετρό του Ριάντ αποτελείται από έξι γραμμές, 85 σταθμούς και καλύπτει απόσταση 176 χλμ.

Τον περασμένο Ιανουάριο έφτασε στο Ριάντ ένα σετ δύο συρμών, σαν αυτούς που είδαμε να κατασκευάζονται, ενώ τον επόμενο μήνα ακολούθησαν άλλοι δύο. Τα βαγόνια είναι χωρισμένα σε κατηγορίες, προκειμένου να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του Ριάντ. Κάθε συρμός διαθέτει βαγόνια πρώτης θέσης, βαγόνια για οικογένειες και βαγόνια για αδέσμευτους άρρενες. Οι γυναίκες στο Ριάντ άλλωστε μετακινούνται μόνο συνοδεία της οικογένειάς τους. Η Σαουδική Αραβία δεν έχει παράδοση στις δημόσιες συγκοινωνίες. Εντυπωσιακό θα έλεγε κανείς για μια πόλη η οποία φιλοξενεί καθημερινά 9 εκατ. μετακινήσεις.

Η Ελλάδα

Την ίδια στιγμή, όμως, ούτε η Ελλάδα αφήνει αδιάφορη την Alstom, όπως μας εξήγησαν στελέχη της εταιρείας κατά τη διάρκεια της ξενάγησης. Ο γαλλικός όμιλος σιδηροδρομικών εταιρειών φαίνεται ότι δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στη δυναμική του ελληνικού σιδηροδρόμου. Η Alstom φαίνεται ότι «κλείνει το μάτι» σε έργα που αναμένονται το επόμενο διάστημα στη χώρα μας, όπως η γραμμή 4 του μετρό, ενώ παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και τις προοπτικές για επενδύσεις στον χώρο των μέσων σταθερής τροχιάς.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ