ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα ανοικτά μέτωπα για την ιδιωτικοποίηση του Ελληνικού

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πολλά είναι τα εμπόδια που εξακολουθεί να έχει μπροστά της η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του Ελληνικού. Παρά τα βήματα προόδου που δείχνει να πραγματοποιεί υπό την πίεση των δανειστών, η κυβέρνηση στην πραγματικότητα διαχειρίζεται προβλήματα που είτε δημιούργησε η ίδια είτε απλώς ανέκυψαν. Συχνά μάλιστα οι λύσεις που προκρίνονται δεν είναι ασφαλείς. Επιπλέον, ουδείς γνωρίζει ποια θα είναι η ετυμηγορία του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο θα κληθεί να εγκρίνει το σχέδιο ανάπτυξης που υπέβαλε στις αρχές του μήνα ο επενδυτής.

Στο μεταξύ, ο διαγωνισμός για άδεια λειτουργίας καζίνο, η εκκένωση της έκτασης από τους χρήστες, η τύχη της ένστασης για το δασικό ζήτημα, αλλά και η υπόθεση με την αρχαιολογία, εξακολουθούν να παραμένουν στον ένα ή τον άλλο βαθμό ανοικτά ζητήματα που δεν επιτρέπουν την ωρίμανση της επένδυσης. Εκ των συμβατικών υποχρεώσεων του Δημοσίου απέναντι στον επενδυτή, που εξελίχθηκε και σε μνημονιακή υποχρέωση της χώρας, είναι και η κατάρτιση νέου γενικού νομικού πλαισίου για την αδειοδότηση καζίνο στην Αττική. Εφόσον αυτό νομοθετηθεί, τότε θα πρέπει το υπουργείο Οικονομικών να διενεργήσει σχετικό διαγωνισμό για τη χορήγηση αδείας καζίνο που θα λειτουργήσει στο Ελληνικό. Μάλιστα, όπως προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης, όποιος επενδυτής πλειοδοτήσει θα πρέπει να λειτουργήσει το καζίνο «εντός σύντομου χρονικού διαστήματος».

Το τίμημα για την άδεια και ποσοστό επί του τζίρου ετησίως θα εισπραχθούν από το ελληνικό Δημόσιο. Να σημειωθεί πως το όλο νομικό πλαίσιο που θα θεσμοθετηθεί για τα καζίνο θα πρέπει να πάρει και την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Στο σχέδιο του επενδυτή προβλέπεται η στέγαση του καζίνο σε ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με ξενοδοχείο 1.200 δωματίων, συνεδριακό και εκθεσιακό χώρο και χώρους ψυχαγωγίας.

Επίσης, το Δημόσιο πρέπει να απομακρύνει τους χρήστες που καταλαμβάνουν τώρα την έκταση του πρώην αεροδρομίου, με εξαίρεση τα σωματεία ΑΜΕΑ και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FIR Αθηνών) που θα παραμείνουν εκεί. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, μετά και την πρόσφατη απομάκρυνση των μεταναστών, εστιάζεται στην έκταση των 62 στρεμμάτων που καταλαμβάνει το αμαξοστάσιο των Οδικών Συγκοινωνιών ΑΕ (ΟΣΥ). Στην αγορά είναι γνωστό πως η κρατική εταιρεία ζητεί την κάλυψη των εξόδων μετεγκατάστασής της που φέρεται να υπολογίζει σε ποσό της τάξης των 30 εκατ. ευρώ.

Το ζήτημα του... δάσους εμφανίζεται να έχει τακτοποιηθεί με την ένσταση κατά της απόφασης του δασάρχη Πειραιά που κατέθεσε η εταιρεία Ελληνικό Α.Ε. Εκτιμάται ότι αναστέλλεται έτσι ο επίμαχος χαρακτηρισμός της έκτασης σε δασική και επομένως η διαδικασία μπορεί να συνεχισθεί. Τι θα γίνει όμως εάν η ένσταση δεν γίνει δεκτή; Ο επενδυτής έχει εμμέσως πλην σαφώς εξηγήσει πως μια τέτοια εξέλιξη μπορεί να τορπιλίσει ολόκληρη την επένδυση. Το ίδιο συμβαίνει και με ενδεχόμενο νεοαρχαιολογικό ζήτημα. Πριν από μερικές ημέρες υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της εταιρείας Ελληνικό Α.Ε., που προσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο θα εμπλέκεται η αρχαιολογική υπηρεσία στα έργα που θα γίνονται τα επόμενα χρόνια στην έκταση του πρώην αεροδρομίου. Η υπογραφή του μνημονίου άνοιξε τον δρόμο για την υποβολή του σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης (ΣΟΑ), με το οποίο θα πολεοδομηθεί και θα αναπτυχθεί το έργο από τον επενδυτή, στην εταιρεία Ελληνικό Α.Ε. Η τελευταία είναι η εταιρεία που έχει τα δικαιώματα παραχώρησης και την οποία εξαγοράζει το επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development. Τι θα γίνει όμως εάν οι υπηρεσίες του υπουργείου επανέλθουν στο θέμα;

Το ΣΟΑ θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και κατόπιν θα αποσταλεί από την Ελληνικό Α.Ε. στο Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης (ΚΣΔ), όπου συμμετέχουν οι γενικοί γραμματείς των υπουργείων, και το οποίο είναι το αρμόδιο όργανο να προωθεί τα σχέδια αυτά προς το ΣτΕ, και κατόπιν στην προεδρία για να υπογραφούν τα σχετικά διατάγματα. Ουδείς μπορεί να προδικάσει τι μπορεί να προκύψει κατά τα στάδια αυτά της διαδικασίας.

Μόνον εφόσον όλα τα παραπάνω προχωρήσουν απρόσκοπτα θα μπορέσει να γίνει το οικονομικό κλείσιμο της ιδιωτικοποίησης. Να καταβάλει δηλαδή ο επενδυτής την πρώτη δόση των περίπου 300 εκατ. από το συνολικό τίμημα των 915 εκατ. στο ελληνικό Δημόσιο.

Ως καταληκτική ημερομηνία για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης στα συμφωνηθέντα με τους δανειστές προσδιορίζεται το πρώτο τρίμηνο του 2018. Ομως όσοι είναι έστω και κατ’ ελάχιστον εξοικειωμένοι με τους ρυθμούς και τον τρόπο λειτουργίας της ελληνικής γραφειοκρατίας αμφιβάλλουν εντόνως για το κατά πόσον είναι δυνατόν όλα τα παραπάνω να έχουν τελειώσει και μάλιστα με θετικό για την επένδυση τρόπο έως τότε.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ