ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Προβληματισμός για τη χρησιμότητα ίδρυσης αγοράς ομολόγων στη ναυτιλία

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Τα ναυτιλιακά ομόλογα έχουν μεν εξασφαλίσεις (σ.σ.: τα ίδια τα πλοία), πλην όμως στη συντριπτική τους πλειονότητα λαμβάνουν πιστοληπτικές αξιολογήσεις κάτω από τα επίπεδα που θεωρούνται επενδύσιμα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σκεπτικισμός επικρατεί μεταξύ κορυφαίων τραπεζικών και ναυτιλιακών παραγόντων για τα σχέδια του υπουργείου Ναυτιλίας να προχωρήσει στην ίδρυση εγχώριας ομολογιακής αγοράς για την ποντοπόρο ναυτιλία.

Αν και η πρωτοβουλία θα μπορούσε θεωρητικά να διευκολύνει την πρόσβαση των ναυτιλιακών σε χρηματοδοτήσεις μέσω της κεφαλαιαγοράς, την ώρα που οι τραπεζικές χρηματοδοτήσεις βαίνουν μειούμενες, η πολυπλοκότητα του κλάδου και τα ρίσκα που τον συνοδεύουν εκτιμάται πως καθιστούν το εγχείρημα ιδιαίτερα «δύσκολο» για το ευρύ επενδυτικό κοινό.

Επιπλέον, με δεδομένη την ύπαρξη μεγάλων οργανωμένων αγορών, αλλά και πολλών ώριμων εξωχρηματιστηριακών, όπως της Νέας Υόρκης και του Οσλο αντίστοιχα, προβάλλονται απορίες για την χρησιμότητά της. Παράλληλα, κύκλοι της αγοράς αναφέρουν πως δεν υπάρχει κάποιος εύρωστος ή άλλος ελληνικός ναυτιλιακός όμιλος με γνωστό ενδιαφέρον για μια ελληνική ομολογιακή έκδοση. Σημειώνουν δε πως τα ναυτιλιακά ομόλογα έχουν μεν εξασφαλίσεις (σ.σ.: τα ίδια τα πλοία), πλην όμως στην συντριπτική τους πλειονότητα λαμβάνουν πιστοληπτικές αξιολογήσεις κάτω από τα επίπεδα που θεωρούνται επενδύσιμα. Και αυτό διότι έχουν ιδιαίτερα υψηλό ρίσκο αποπληρωμής που προέρχεται τόσο από την υψηλότατη μεταβλητότητα των ναυλαγορών όσο και των αξιών των πλοίων. Σε περίπτωση αδυναμίας αποπληρωμής τους ή προβλημάτων αξιόχρεου των εταιρειών, ο τραπεζικός δανεισμός συνήθως προηγείται στην αποπληρωμή.

«Είναι δεκάδες αν όχι εκατοντάδες οι περιπτώσεις ομολόγων που κουρεύτηκαν βαθιά ή που οι ομολογιούχοι βρέθηκαν μέτοχοι εταιρειών με μηδαμινή αξία», σημειώνουν τραπεζικοί κύκλοι. Στην αγορά λέγεται πως «μόνον ναυτιλιακές που δεν έχουν πρόσβαση σε άλλες χρηματοδοτήσεις, όπως μέσω ιδίων κεφαλαίων, τραπεζικού δανεισμού ή χρηματοδοτήσεις από ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, θα μπορούσαν να ενδιαφέρονται στην παρούσα φάση για μια τέτοια αγορά».

Κατ’ ουσίαν, πολλοί ανησυχούν πως μια - δυο μικρές ναυτιλιακές ομολογιακές εκδόσεις που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν προβλήματα αποπληρωμής θα μπορούσαν να καταστρέψουν τις προοπτικές δημιουργίας μιας αξιόπιστης αγοράς και επιπροσθέτως να πλήξουν την αξιοπιστία του κλάδου εν γένει στο ελληνικό επενδυτικό κοινό. Επί της αρχής, πάντως, και εάν το ευρύτερο οικονομικό και χρηματοοικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα ήταν σε συνθήκες κανονικότητας θα είχε ενδιαφέρον η προώθηση μια τέτοιας αγοράς, αναφέρουν οι ίδιες πηγές. «Και πάλι με αυστηρές δικλείδες ασφαλείας για το επενδυτικό κοινό», συμπληρώνουν.
Το υπουργείο Ναυτιλίας, πάντως, έχει ξεκινήσει τη σχετική διαβούλευση έστω και ατύπως. Στα τέλη Ιουνίου, για παράδειγμα, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη με θέμα την προώθηση της δυνατότητας έκδοσης εταιρικών ομολόγων διαπραγματεύσιμων στο ελληνικό Χρηματιστήριο από ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Στις διεργασίες αυτές, κοινωνός των οποίων είναι και η ΕΧΑΕ, συμμετείχαν για λογαριασμό της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς ο αντιπρόεδρός της Νίκος Τουλινός, εκ μέρους του υπουργείου Οικονομικών, ο γενικός διευθυντής του Γιώργος Μανωλάς, εκ μέρους της Τράπεζας της Ελλάδας, ο διευθυντής επιθεώρησης εποπτευόμενων εταιρειών Γιώργος Πάσχας, από την Εθνική Τράπεζα, ο επικεφαλής του γραφείου αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου Θεοφάνης Μουστακάτος και άλλοι.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ